رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹

«محبوبیت کرزی ۲۴ درصد است»

وزارت دفاع آمریکا در گزارشی تازه، محبوبیت حامد کرزی در میان مردم این کشور را «کم» خوانده‌است و گفته‌است تنها ۲۴ درصد از افغان‌ها از دولت حامد کرزی حمایت می‌کنند.

تحلیل وزارت دفاع آمریکا از اوضاع افغانستان بر مبنای اطلاعات به‌دست آمده از ۱۲۱ شهرستانی است که برای تغییر اوضاع در این کشور «بسیار مهم و حیاتی» خوانده شده‌اند.


افراد طالبان

وزارت دفاع آمریکا در گزارش تازه خود هم‌چنین اعلام کرد عملیات نظامی نیروهای بین‌المللی سبب افول قدرت شورشیان افغان شده‌است و شورشیان دیگر نمی‌توانند همانند گذشته عملیات‌شان را«رهبری» و «کنترل» کنند.

این گزارش که تحلیلی از اوضاع شش ماه اخیر افغانستان است و به مجلس نمایندگان ایالات متحده ارائه شده، نشان می‌دهد که هنوز ۵۲ درصد مردم، شورشیان را بزرگ‌ترین منبع ناامنی می‌دانند.

پنتاگون حضور ۱۰۰ هزار نظامی آمریکایی آماده جنگ در افغانستان را سبب ایجاد دگرگونی و تغییر نگرش شورشیان نسبت به توانمندی عملیاتی‌شان عنوان کرده و گفته است: «ما در آغاز توانمندی‌های خود برای یک تغییر واقعی هستیم.»

وزارت دفاع آمریکا در گزارش تازه خود هم‌چنین اعلام کرد عملیات نظامی نیروهای بین‌المللی سبب افول قدرت شورشیان افغان شده‌است

تنظیم‌کنندگان این گزارش «اداره موثر کشور» را عامل «بهبود امنیت» و «توسعه» افغانستان دانسته اما نسبت به اقدامات تلافی‌جویانه شورشیان هشدار داده‌اند.

شورشیان در راهبرد تازه خود سعی دارند با کارگذاری بمب‌های کنار جاده‌ای و حملات انتحاری باعث تلفات بیشتر در میان نظامیان بین‌المللی شوند و تلاش‌های دولت افغانستان را برای تقویت حکومت و نفوذ در مناطق مختلف را خنثی کنند.

شش ماه قبل پنتاگون در گزارشی اوضاع امنیتی افغانستانرا «ثابت» اما «شکننده» خوانده بود درحالی که وضعیت کنونی جنگ در این کشور همچنان در حالتی از انتظار و مشاهده تغییرات، توصیف شده‌است.

Share/Save/Bookmark