رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹

بازداشت دبیرکل کانون صنفی معلمان

ماموران امنیتی روز گذشته، چهارشنبه علی‌اکبر باغانی و محمد بهشتی لنگرودی، دبیرکل و سخنگوی کانون صنفی معلمان ایران را در تهران دستگیر کردند.

بنا به گزارش‌های منتشر شده در سایت‌های خبری، این دو فعال صنفی در پی انتشار بیانیه شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران، از سوی وزارت اطلاعات احضار و بازداشت شده‌اند.

شورای هماهنگی تشکل‌های صنفی معلمان ایران هفته گذشته با صدور بیانیه‌ای از اعتصاب غذای یک‌هفته‌ای جمعی از فعالان صنفی در اعتراض به «احکام غیرقانونی اعدام و حبس» صادر شده برای آموزگاران خبر داده بود.

این بیانیه با اعلام این که اعضای شورای مرکزی کانون معلمان و فعالان صنفی در روزهای ۱۲ تا ۱۸ اردیبهشت جاری اعتصاب غذا خواهند کرد، از «تمامی» معلمان ایران خواست که در روز ۱۲ اردیبهشت، هم‌زمان با روز معلم در ایران به این اعتصاب غذا بپیوندند.

از سوی دیگر گفته می‌شود توفیق مرتضی‌پور، عضو کانون صنفی معلمان نیز روز گذشته در منزل شخصی‌اش در تبریز بازداشت شده‌ است.

تارنمای کلمه نیز از دستگیری جلال علی نجفی، محمد خانی و سعید جهان‌آرا، فعالان حقوق معلمان در شهر همدان در هفته جاری خبر داده‌ است.

بنا به این گزارش این سه فعال صنفی پس از بازجویی به بازداشت‌گاه‌های انفرادی اداره اطلاعات همدان منتقل شده‌اند.

تارنمای کلمه از دستگیری جلال علی نجفی، محمد خانی و سعید جهان‌آرا، فعالان حقوق معلمان در شهر همدان در هفته جاری خبر داده‌ است

دادگاه همچنین علی صادقی و محمد توکلی، دو تن از اعضای شورای مرکزی کانون صنفی معلمان استان کرمانشاه را به «پرداخت جزای نقدی و جزای بدل از شلاق» محکوم کرد.

این دو فعال صنفی به «اخلال در نظم سیستم آموزش و پرورش از طریق برگزاری تجمعات غیرقانونی و تعطیلی بیش از ۲۹ مدرسه» متهم شده‌اند.

فیلتر سایت‌های خبری کانون صنفی معلمان ایران، سخن معلم و بسیاری از وبلاگ‌های خبری فعالان فرهنگی از دیگر فشارهایی است که در آستانه روز معلم بر فعالان صنفی فرهنگی وارد شده‌ است.

در ماه‌های اخیر شماری از آموزگاران منتقد به سیاست‌های دولت و فعالان صنفی حقوق معلمان بازداشت شده‌اند. رسول بداقی، عضو هیئت مدیره کانون صنفی معلمان ایران و هاشم خواستار، عضو کانون صنفی فرهنگیان استان خراسان از جمله آموزگارانی هستند که از شهریورماه سال گذشته در زندان به‌سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
دعوت به اعتصاب غذای سراسری معلمان در ایران

نظرهای خوانندگان

زنده باد معلمان مبارز. آخر عمر این علم‌ستیزان رسیده. همه با هم.

-- بدون نام ، Apr 29, 2010 در ساعت 11:10 AM