رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ اردیبهشت ۱۳۸۹

موسوی: تنها راه حل، برگزاری یک انتخابات رقابتی است

میرحسین موسوی، نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست‌جمهوری می‌گوید که برای حل مشکلات سیاسی ایران بدون انجام یک «انتخابات رقابتی»، آزادی زندانیان و آزادی تشکل‌های صنفی و ملی، راه دیگری وجود ندارد.

نخست‌وزیر پیشین ایران افزود: «مسایل و مشکلات کشور با اقتصاد صدقه‌ای، وعده و وعید و انجام یک سری کارهای تبلیغاتی پیش از انتخابات حل نمی‌شود.»

وی در این پیام ویدئویی که بمناسبت روز کارگر و روز معلم، ۱۱ و ۱۲ اردیبهشت در تارنمای کلمه منتشر شد، گفت که ایران دارای «بحران سیاسی، اقتصادی و اجتماعی وسیعی» است که تک‌تک آن‌ها در سرنوشت و گذران زندگی دو قشر کارگر و معلم تاثیر «مستقیم» دارد.


آقای موسوی با انتقاد از «بستن روزنامه‌ها، محدود کردن تشکل‌های صنفی و سیاسی، پرکردن زندان‌ها» این مسائل را در سرنوشت معلمان و کارگران تاثیرگذار دانست.

در ۱۱ ماه گذشته هزاران نفر از معترضان به «تقلب» در دهمین انتخابات ریاست جمهوری در ایران بازداشت شده‌اند و اغلب تشکل‌های صنفی و سیاسی منتقد دولت با فشار نیروهای امنیتی روبه‌رو شده یا توقیف شده‌اند.

نخست‌وزیر پیشین ایران: مسایل و مشکلات کشور با اقتصاد صدقه‌ای، وعده و وعید و انجام یک سری کارهای تبلیغاتی پیش از انتخابات حل نمی‌شود

میرحسین موسوی ادامه داد: «خیلی مهم است که معلمان و کارگران براین حقیقت واقف باشند که مشکلاتی که آن‌ها در زندگی روزانه خود لمس می‌کنند، ناشی از مسایل کلی و جاری کشور است و یک ارتباط سنگین و مستقیم بین آن‌ها وجود دارد.»

نخست‌وزیر پیشین ایران «عظمت» یک کشور را در امید به آینده دانست و گفت: «با نیروی نظامی و اسلحه نمی‌توان کشور را حفظ کرد.»

در ماه‌های اخیر ده‌ها نفر از مخالفان دولت در تجمعات اعتراضی بر اثر شلیک گلوله کشته شده‌اند. به گفته فرماندهان سپاه و بسیج، این دو ارگان نظامی مسئولیت سرکوب معترضان را بر عهده داشته‌اند.

موسوی: با نیروی نظامی و اسلحه نمی‌توان کشور را حفظ کرد

وی «برگشت به قانون اساسی» را تنها راه پیش روی جنبش سبز دانست و گفت: «ما امضا داده‌ایم و امضا گرفته‌ایم که بدون اجتهاد در مقابل نص، قانون اساسی را اجرا کنیم. اگر هم با بخشی از آن مخالف هستیم و قسمت‌هایی را ناکارآمد می‌بینیم باید از طریق همین قانون اقدام کنیم. قانون که وحی منزل نیست.»

این چهره شاخص مخالف دولت با تاکید بر احیای بخش‌هایی از قانون اساسی که بر حقوق مردم تاکید دارد، ادامه داد: «اجرای این اصل فراموش‌شده موجب می‌شود که مشکلات، یکی به یکی در کشور حل شود و موقعیت و منزلت کارگران و معلمان نیز از همین طریق احیا خواهد شد.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما که رو فرمایش شما حرفی نمی زنیم اما یک بار رای دادیم برای 7 پشتمان کافی ست صدبار هم رای بدهیم عین 100 بارش را میدزدند دستی که به دزدی عادت کرد کرده راه حلی ندارد باید چاره دیگر اندیشید

-- بابک ، Apr 29, 2010 در ساعت 11:52 AM

من فکر میکنم بعداز پیام پریروز اقای مسعود رجوی به کارگران ومردم ایران به مناسبت روز جهانی کارگر ودفاع اصولی اش از موسوی علیرغم توهین های چندش اورش نسبت به اعضا وهواداران مجاهدین خلق ایران در چند روز اخیر موسوی را مجبور کرد تا شرایط واوضاع را درک کند وبا فاصله گرفتن تدریجی از حاکمیت خامنه ای اقدام به ارسال پیام ویدیویی بکند وبخش کوچکی از جنایات رژیم را در زمینه های مختلف بیان کند. من به عنوان یک ایرانی سکولار این حرکت را به فال نیک میگیرم وبرای کارگران وفرهنگیان ایران در مبارزه شان در برابر رژیم دیکتاتوری جنایت پیشه ارزوی پیروزی دارم.

-- Hamid ، Apr 29, 2010 در ساعت 11:52 AM

به نظر من یکی از بهترین پیام های آقای موسوی است . تاکید دوباره ایشان بر روی انتخابات رقابتی، تشکل های سیاسی و صنفی ،آزادی زندانیان سیاسی و آزادی نشریات از جمله نکات بسیار برجسته ای است. در چنین فضایی به نظر من همه آحاد ملت خود را دخیل و سهیم احساس میکنند. از جمله نکات بسیار مهم این پیام تاکید دوباره بر امکان تغییر قانون اساسی است. این نکته بسیار مهمی است. قوانین در طول زمان با تغییر و تحول جوامع تغییر پیدا میکنند. در بسیاری از کشور های غربی تغییر اصول اصلی قانون اساسی مانند قانون آزادی بیان و نشر عقاید نیاز به رفراندوم دارد اما قوانین دیگر با پیروزی احزابی که در انتخابات پیروز میشوند میتوانند تغییر یابند. درود برشما!

-- ستاره ت ، Apr 29, 2010 در ساعت 11:52 AM

جنبش بالغ رهبران بالغ می خواهد و موسوی یکی از این رهبران است که شایستگی اش را در ایستادگی در برابر بت و نماد استبداد در ایران نشان داده است.

تا آخر با وی هستیم و وی را حمایت می کنیم.

زنده باد ایرانیان سبز اندیش و آزادیخواه

-- بدون نام ، Apr 29, 2010 در ساعت 11:52 AM

آقای داد درست میفرمایند. بدین معنا که دست خود را هم در دزدی‌های قهارانه نادیده نمیگیرند.
مامور

-- بدون نام ، Apr 29, 2010 در ساعت 11:52 AM