رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۸ اردیبهشت ۱۳۸۹
هیلاری کلینتون:

«ایران پیشنهاد تاز‌ه‌ای ارائه نکرده است»

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه آمریکا می‌گوید منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران در دیدار با مدیرکل آژانس انرژی اتمی، پیشنهاد تاز‌ه‌ای درباره مبادله سوخت ارائه نکرده است.

آقای متکی، پنجم اردیبهشت ماه در وین با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار کرد و گفت که پیشنهاد ایران در خصوص مبادله سوخت اتمی همچنان روی میز است.


رویترز

منظور آقای متکی، مبادله تدریجی سوخت و انجام این مبادله در خاک ایران است؛ پیشنهادی که پیش‌تر از سوی غرب رد شده است.

این در حالی است که دولت ایران سال گذشته، پیشنهاد آژانس را به طور کلی پذیرفته بود. بر این اساس، قرار بود ايران نزدیک به هزار و ۲۰۰ کيلوگرم از اورانيوم کمتر غنی‌شده خود را به روسیه ارسال کند و به جای آن، از فرانسه، ميله‌های سوختی مورد نیاز برای رآکتور تحقيقاتی تهران رادریافت کند.

خانم کلینتون پس از دیدار با جرزی بوزک، رئیس پارلمان اروپا، دولت ایران را متهم کرد که تنها تلاش می‌کند بر افکار عمومی، تاثیر بگذارد و برای حل و فصل مناقشه اتمی خود، اقدام دیگری انجام نداده است.

وزیر خارجه ایالات متحده در عین حال اظهار داشت که آمریکا و متحدانش در تلاش برای توافق در خصوص تحریم‌‌های «سخت» علیه ایران هستند تا رهبران جمهوری اسلامی، با انتخاب سختی مواجه شوند.

گزارش دیگری نیز حاکی است که نيکولای سارکوزی، رئيس جمهوری فرانسه، امروز چهارشنبه برای مذاکره درباره تحریم‌های تازه علیه ایران، به چین سفر می‌کند.

همزمان با تلاش‌های غرب به رهبری ایالات متحده، مقام‌های ایرانی نیز در هفته‌های گذشته، تلاش‌های دیپلماتیک خود را افزایش داده‌اند. گزارش‌ها حاکی از ناکامی ایران در این تلاش‌ها بوده است.

Share/Save/Bookmark