رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹

درخواست برای تحقق خواسته‌های کارگران ایرانی

۱۰ تشکل کارگری، به مناسبت روز جهانی کارگر (اول ماه مه)، با انتشار قطعنامه مشترکی، خواستار تحقق خواسته‌های جامعه کارگری در ایران شدند.

این قطعنامه که در وب‌سایت سندیکای کارگران شرکت واحد منتشر شده، با انتقاد از وضعیت کارگران در ایران، ۱۵ مورد از خواسته‌های آنها را مطرح کرده است.

«حق برگزاری تشکل‌های مستقل»، «افزایش درآمد کارگران تا یک میلیون تومان»، «جلوگیری از هدفمندکردن یارانه‌ها» و «لغو مجازات اعدام و محو کار کودکان» از جمله خواسته‌های مطرح شده در این قطعنامه است.


در بخش دیگری از این قطعنامه آمده که داشتن زندگی مطابق با استانداردهای امروز بشر، حق کارگران است، چرا که آنها «تولیدکنندگان اصلی ثروت» هستند.

در ادامه این قطعنامه، با انتقاد از کاهش دستمزد کارگران طی ۳۰ سال گذشته به «یک چهارم مبلغ زیر خط فقر»، به مواردی چون «عدم پرداخت به‌موقع دستمزدها»، «بیکارسازی کارگران» و «رواج قراردادهای موقت» نیز انتقاد شده است.

این تشکل‌های کارگری با اشاره به این موارد اعلام کرده‌اند که جمهوری اسلامی، «شرایط به غایت جهنمی را بر میلیون‌ها خانواده کارگری تحمیل کرده است.»

آنها همچنین اعلام کرده‌اند که تعداد زیادی از کارگران، به جرم «دفاع از حقوق انسانی‌شان» در ایران زندانی هستند.

«حق برگزاری تشکل‌های مستقل»، «افزایش درآمد کارگران تا یک میلیون تومان»، «جلوگیری از هدفمندکردن یارانه‌ها» و «لغو مجازات اعدام و محو کار کودکان» از جمله خواسته‌های مطرح شده در این قطعنامه است

در این قطعنامه، همچنین این ۱۰ تشکل، حمایت خود را از «تمامی جنبش‌های اجتماعی آزادی‌خواهانه» و مطالبات معلمان، پرستاران و سایر «اقشار زحمتکش»، اعلام کرده‌اند.

کارگران ایرانی، اعمال «تبعیض» بر کارگران دیگر ملیت‌ها، از جمله کارگران افغانی را نیز محکوم کرده‌اند.

سندیکای کارگران شرکت واحد اتوبوسرانی تهران و حومه، سندیکای کارگران شرکت نیشکر هفت تپه، هیات بازگشائی سندیکای فلزکار و مکانیک و کمیته پیگیری ایجاد تشکل‌های آزاد کارگری، از جمله امضا‌کنندگان این قطعنامه هستند.

دعوت به برگزاری مراسم روز کارگر
شورای برگزاری مراسم روز جهانی کارگر نیز طی اطلاعیه‌ای، از مردم خواست در راهپیمایی روز جهانی کارگر شرکت کنند.

در این اطلاعیه، از مردم خواسته شده تا روز شنبه، ۱۱ اردیبهشت (اول مه) از ساعت پنج بعد از ظهر، در مقابل وزارت کار تجمع کرده و سپس به سمت میدان انقلاب حرکت کنند.

این شورا، خواسته‌های خود را در هشت بند مطرح کرده که «آزادی فوری زندانیان سیاسی»، «آزادی تشکل‌های مستقل طبقاتی» و «افزایش درآمد کارگران» از جمله موارد مطرح‌شده در آن است.

در بخشی از این اطلاعیه آمده است: «تلاش ما کارگران بر این خواهد بود که نه تنها در مراسم‌های این روز، بلکه پس از آن و در هر جا و هر زمان و بیش از پیش برای تحقق این خواسته‌های خود دست به مبارزات خستگی‌ناپذیر بزنیم.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

زنده باد جنبش کارگری ایران که دوباره خیز برداشته. تمامی ظرفیت‌های تظاهرات خیابانی استفاده شده و تنها راه فلج کردن رژیم و امتیاز گرفتن از آن اعتصابات وسیع کارگری است. روز جهانی کارگر را به قدرت هر چه تمام‌تر گرامی می‌داریم.

-- امید ، Apr 27, 2010 در ساعت 09:30 AM