رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹

درخواست توقف اعدام‌های «سیاسی» در ایران

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست با توقف اعدام‌های «سیاسی»، افراد مسئول در خشونت‌های وقایع پس از انتخابات را وادار به «پاسخگویی» کنند.

این کمپین در بیانیه‌ای، اعلام کرده است پاسخگویی افرادی که در اعمال خشونت در جامعه نقش داشته‌اند، موجب جلوگیری از تکرار چنین «فجایعی» در آینده خواهد شد.


در این بیانیه آمده است: «تا زمانی که ما به تمامی، نقش افراد و نهادهایی که به صورت سیستماتیک و نظام‌مند در سرکوب مرگ‌بار بعد از انتخابات دست داشتند را درنیابیم، نمی‌توانیم مطمئن شویم که چنین رفتارهای بی‌رحمانه‌ای، دوباره تکرار نخواهد شد.»

این کمپین بین‌المللی، برخی از مقام‌های دولتی در ایران را «مسئول فرماندهی» افرادی که در جریان اعتراض‌های خیابانی، به سوی مردم معترض تیراندازی کردند، دانسته و افزوده که برخی از آنها «به صورت بی‌پروا»، به «تشویق استفاده از خشونت» در قبال معترضان خیابانی پرداخته‌اند.

«تا زمانی که نقش افراد و نهادهایی که به صورت سیستماتیک و نظام‌مند در سرکوب مرگ‌بار بعد از انتخابات دست داشتند را درنیابیم، نمی‌توانیم مطمئن شویم که چنین رفتارهای بی‌رحمانه‌ای، دوباره تکرار نخواهد شد»

این نهاد مدافع حقوق بشر، در عین حال، ویدیوی کوتاهی را با هدف «افزایش آگاهی بین‌المللی» در خصوص اعدام‌ معترضان در ایران منتشر کرده است. در قسمتی از این ویدئو آمده که «مهم‌ترین روز سال، برای محمدامین ولیان، روز اعدام اوست.»

محمدامین ولیان، دانشجوی ۲۰ ساله‌ای است که در جلسه چهارم دادگاه‌های متهمان عاشورا محاکمه و به اعدام محکوم شد. وی در دادگاه، به «پرتاب سه سنگ در جریان یکی از اعتراض‌های خیابانی» اعتراف کرد.

در ادامه بیانیه کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران آمده که دست‌کم، ۱۱ نفر از معترضان، طی برگزاری دادگاه‌هایی «ناعادلانه»، به اعدام محکوم شده‌اند که بنابر اعلام این نهاد حقوق بشری، «شواهد کافی» برای صدور این احکام وجود نداشته است.

در این بیانیه، به جز محمدامین ولیان، به عبدالرضا قنبری، سه عضو خانواده دانش‌پور مقدم، ریحانه حاج‌ابراهیم و هادی قائمی، به عنوان افرادی که در معرض اجرای حکم اعدام قرار دارند، اشاره شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مردم ایران زمین تو رو به اون خدایی که میپرستید بپاخیزید که سرزمین کهن و باستانی مان توسط یه عده نالایق و غیرایرانی به باد فنا رفت.ما باید در روزهای آینده به این رژیم کثیف و جنایتکار نشان دهیم که این جنبش کماکان زنده و مستحکم تر از قبل مشتی کوبنده بر دهان ایادی دیکتاتور خامنه ای و احمدی نژاد خواهد زد.

بند بندم در ره عشق وطن
مر سراید این سرود ممتحن

تا که از ایران و ایرانیست نام
جان من بادا فدای هر کدام

زنده ام یا مرده ام در هر زمان
از وطن رو برنگردانم برآن

-- مژگان-ایران ، Apr 27, 2010 در ساعت 09:00 AM

دور فلکی یکسره بر منهج عدل است...خوش باش که ظالم نبرد راه به منزل.
این جانیان کفی روی آب هستند و به زودی به ذباله دان تاریخ انداخته خواهند شد!

-- آزاده ، Apr 27, 2010 در ساعت 09:00 AM