رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تراژدی واردات
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «تراژدی واردات و ضربه به اشتغال»، به موضوع واردات بی‌رویه و وابستگی اقتصاد ایران به صادرات نفت اختصاص یافته است.

در این سرمقاله آمده است: «کشورهایی همچون قطر و امارات با بهره‌گیری از این درآمدها طی یک دهه گذشته سرمایه‌گذاری وسیعی در بخش‌های گوناگون خود انجام داده‌اند، اما ایران بدون توجه به فرصت پیش‌آمده و عدم بهره‌مندی از درآمد بالای نفتی خود، به جای آن که اقدام به سرمایه‌گذاری زیربنایی در اقتصاد و استفاده از نیروی فعال داخلی کند، اقدام به واردات بی‌رویه کالا از دیگر کشورها کرد.»

به نوشته این روزنامه: «قسمت تراژیک بیکاری آنجاست که از اندک ظرفیت‌های صادرات نیز استفاده نمی‌کنیم. فرش‌های بافته‌شده در چین، هند و پاکستان در سایه بی‌توجهی ایران، با نام فرش ایرانی عرضه می‌شود. زعفران ایران در اسپانیا با بسته‌بندی اسپانیا و سود‌آوری برای آن‌ها عرضه می‌شود.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «در روزهایی که بیکاری گریبان جامعه ایران را گرفته است و رقمی در حدود ۱۵ درصد برای رشد بی‌کاری تخمین زده می‌شود و با توجه به اجرای طرح هدف‌مندکردن یارانه‌ها، باید ترتیبی اندیشید تا روند سقوط بازارهای ایرانی کند شود و تراژدی واردات، بیش از این بر بیکاری درکشور دامن نزند.»

متن کامل سرمقاله

ضعف در مدیریت پروژه‌ها
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «اپراتور سوم، دوباره از اول»، به انتقاد از مدیریت پروژه واگذاری نسل سوم تلفن‌های همراه و تاخیر در راه‌انداری آن پرداخته است.

به نوشته این روزنامه: «هم اینک در حالی موضوع انتخاب دوباره یکی از زیرمجموعه‌های سازمان تامین اجتماعی برای اپراتور سوم مطرح شده که در حدود دو سال قبل نیز همین خبر اعلام شده بود؛ با این تفاوت که حداقل در آن زمان شریک خارجی کنسرسیوم پیروز در مزایده هم اعلام شده بود؛ اما حالا حتی شریک خارجی اپراتوری که قرار است تکنولوژی جدید نسل سوم تلفن همراه را اجرا کند، مشخص و اعلام نشده است.»

در این سرمقاله آمده است: «تجربیات برگزاری دو مزایده اپراتورهای دوم و سوم نشان می‌دهد که در ایران موضوع اساسا عقب‌تر از انتخاب تکنولوژی و نحوه توسعه است؛ چرا که در انتخاب مدرن‌ترین و پیشرفته‌ترین تکنولوژی‌ها هیچ بحثی وجود ندارد، بلکه بحث اصلی دو سه پله عقب‌تر از آن؛ یعنی نحوه تنظیم روابط و مدیریت پروژه‌های بزرگ است.»

این روزنامه افزوده است: «بازار تلفن همراه ایران می‌توانست از سال گذشته نسل سوم تلفن همراه را در اختیار مشترکان ایرانی قرار دهد؛ تکنولوژی‌ای که حداقل کارکرد آن تحویل اینترنت پرسرعت روی گوشی تلفن همراه بود.»

متن کامل سرمقاله

«بن‌بست» سیاست‌های آمریکا
سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «وضعیت کیش» به مقایسه دو اجلاس هسته‌ای در تهران و واشنگتن پرداخته و اضافه کرده که سیاست‌های آمریکا در قبال ایران به «بن‌بست» رسیده است.

در این سرمقاله آمده است: «آمریكا تلاش می‌كند تا به عنوان یك عامل بازدارنده، ایران را دچار انزوای بین‌المللی و منطقه‌ای نماید. برای رسیدن به این مقصود نیز راه‌های مختلفی را تجربه كرده، اما هیچ‌گاه به اهداف خود در این عرصه دست پیدا نكرده است. درباره آخرین اقدام آمریكا در استراتژی انزوای ایران می توان به سه حركت پیاپی اخیر كاخ سفید اشاره كرد. حركاتی كه در شطرنج مناسبات ایران و آمریكا، بیش از هر چیز واشنگتن را در وضعیت كیش قرار داده است.»

به نوشته این روزنامه: «اجلاس بین‌المللی خلع سلاح هسته‌ای تهران كه با فاصله اندكی از نشست واشنگتن برگزار شد، پاسخ مناسبی به آمریكا بود. انزوای ایران استراتژی محوری كاخ سفید در قبال جمهوری اسلامی است، اما حضور مقام‌هایی از ۵۷ كشور جهان در اجلاس تهران در قبال ۴۷ كشوری كه در نشست واشنگتن شركت كرده بودند به تنهایی نشانگر آن بود كه بار دیگر تیر انزوای ایران به سنگ خورده است.»

در بخش دیگری از این سرمقاله آمده است: «آمریكا در اجلاس واشنگتن تلاش كرد تا خود را هدف تروریسم اتمی معرفی كند و اجماع كشورهای شركت‌كننده را برای آنكه ذخایر اورانیم را در جهان تحت تسلط خود درآورده و به اصطلاح ایمن‌سازی كنند، بدست آورد. برخلاف آن، اجلاس تهران با تأكید بر جهان عاری از سلاح اتمی ثابت كرد كه جمهوری اسلامی دنبال فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای بوده و تمام آنچه آمریكا آن را تلاش ایران برای دستیابی به سلاح اتمی می‌خواند، بهانه‌ای به منظور اعمال فشار علیه حاكمیت اسلامی است.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «شيخ جوان امارات و توهم قدرت‌»

سرمقاله امروز روزنامه قدس با عنوان «همگرايی؛ ضرورت خاورميانه اسلامی»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اگرکسی فکرمیکندکه این دست نشانده گان ضدایرانی برای
آبادکردن ایران اجیرشده اندبایدهمان کسی باشدکه اینهااورا
امت یعنی گاووگوسفندمیدانندوبرایش ولی برگزیده اند.

-- ایراندخت ، Apr 27, 2010 در ساعت 07:00 AM