رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ اردیبهشت ۱۳۸۹
سازمان دیده‌بان حقوق ‌بشر:

«انصراف ایران پیروزی حقوق بشر است»

سازمان دیده‌بان حقوق بشر، انصراف ایران از تلاش برای دستیابی به کرسی شورای حقوق بشر سازمان ملل را یک پیروزی برای مدافعان حقوق بشر دانست.

ایران، نامزد عضویت در شورای حقوق بشر سازمان ملل بود که با افزایش مخالفت‌ها از رقابت برای حضور در این شورا کناره‌گیری کرد.

پیش‌تر، سازمان‌ها و فعالان حقوق بشر ایرانی نیز از کناره‌گیری ایران از عضویت در این شورا، ابراز شادمانی کرده بودند.


پگی هیکس، مدیر بخش حمایت‌های جهانی دیده‌بان حقوق بشر، با استقبال از کناره‌گیری ایران گفت که این اقدام نشان می‌دهد «فشارهای جهانی می‌تواند در بهبود ترکیب عضویت شورا موثر باشد.»

شورای حقوق بشر سازمان ملل، سال ۲۰۰۶ میلادی تشکیل شده است و اعضای آن باید «حامی بالاترین معیارهای» حقوق بشر باشند.

«تلاش ایران برای کسب کرسی شورا توجهات را معطوف به نقض وسیع حقوق بشر از جمله سرکوب‌های شدید پس از انتخابات ژوئن گذشته در این کشور کرد

دسامبر گذشته نیز مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای را تصویب کرد که در آن «نسبت به نقض جدی، جاری و مکرر حقوق بشر در جمهوری اسلامی ابراز نگرانی جدی» شد.

این قطعنامه در حالی صادر شد که مجمع عمومی از سال ۱۹۸۵ تاکنون، تقریبا همه ساله وضعیت حقوق بشر در ایران را محکوم کرده است.

سارا لی ویتسون، مدیر بخش خاورمیانه دیده‌بان حقوق بشر نیز در این رابطه گفت: «تلاش ایران برای کسب کرسی شورا توجهات را معطوف به نقض وسیع حقوق بشر از جمله سرکوب‌های شدید پس از انتخابات ژوئن گذشته در این کشور کرد.»

«امیدواریم حکومت ایران اکنون تلاش‌های خود را معطوف به بهبود وضعیت حقوق بشر و کسب صلاحیت برای عضویت در شورا کند»

وی افزود: «امیدواریم حکومت ایران اکنون تلاش‌های خود را معطوف به بهبود وضعیت حقوق بشر و کسب صلاحیت برای عضویت در شورا کند.»

با انصراف ایران، در گروه منطقه‌ای آسیا، تنها چهار کشور، متقاضی چهار کرسی این قاره در این منطقه هستند.

از زمان تاسیس شورای حقوق بشر سازمان ملل، این برای نخستین‌بار است که تعداد کرسی‌های خالی در هر پنج گروه منطقه‌ای، با تعداد نامزدها یکسان است.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ۱۳ مه ۲۰۱۰، ۱۴ عضو جدید این شورا را انتخاب می‌کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خوشحال کننده است...

-- م ، Apr 27, 2010 در ساعت 12:00 PM

این هم یک رسوایی دیگر.البته این آقایان از روی نمی روند که!

-- میترا ، Apr 27, 2010 در ساعت 12:00 PM