رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ اردیبهشت ۱۳۸۹

موسوی: تنها پوستی از اسلام باقی مانده است

میرحسین موسوی از رهبران مخالفان دولت، با انتقاد از برخورد‌های خشونت‌بار دولتی با مردم به نام اسلام، گفت که در ایران، تنها «پوستی» از این دین باقی مانده است.

آقای موسوی که در جمع گروهی از «ایثارگران انقلاب اسلامی و دفاع مقدس» سخن می‌گفت، افزود: «اسلام، کسی را نمی‌زند، کسی را نمی‌گیرد، تهمت نمی‌زند، کسی را در زندان نگه نمی‌دارد و محدودیت ایجاد نمی‌کند.»


نخست وزیر پیشین ایران اظهار داشت: «چرا باید امروز هر کاری که انجام می‌شود و هر ناکارآمدی و هر مشکلی که وجود دارد، به نام اسلام تمام شود؟»

موسوی افزود: «دولت برداشت‌های شخصی و فرقه‌ای را به دین وصل می‌کند و اگر به این موضوع، ناکارآمدی هم اضافه شود، آن وقت هر نوع مشکلی به اسلام نسبت داده خواهد شد.»

این رهبر مخالفان دولت یادآور شد که «به نام اسلام، افراد را بازداشت می‌کنند، به نام اسلام جلوی فعالیت احزاب را می‌گیرند و به نام اسلام رسانه‌ها را توقیف می‌کنند.»

موسوی یادآور شد که «به نام اسلام، افراد را بازداشت می‌کنند، به نام اسلام جلوی فعالیت احزاب را می‌گیرند و به نام اسلام رسانه‌ها را توقیف می‌کنند»

موسوی در بخش دیگری از اظهارات خود گفت که جنبش سبز باید در خصوص «مشکلات»، به مردم آگاهی بدهد، چرا که آگاهی مردم از «حقوق» خود، اصلی‌ترین و مهم‌ترین عنصر «تغییر» به نفع «اسلام و انقلاب» است.

نخست وزیر پیشین ایران همچنین هشدار داد که حکومت تلاش می‌کند تمام تشکل‌ها را از بین ببرد و جنبش سبز نمی‌خواهد در مقابل این عمل، «شمشیر» بکشد و تنها عنصر پیش‌برنده آن «آگاهی» است.

وی همچنین به طرفداران جنبش سبز توصیه کرد که برای راه خود برنامه داشته باشند و «جرقه آگاهی را به همه اقشار ملت» برسانند.

موسوی اضافه کرد: «ما باید روش‌هایمان را به روزتر کنیم. حالا که روزنامه نداریم، باید راه‌های تازه‌ای پیدا کنیم. ضمن آنکه دنبال روزنامه هستیم، اما از طریق رسانه‌های مجازی، از طریق هیأت‌ها، از طریق خانواده و سینه به سینه باید اطلاع‌رسانی کنیم.»

«ما باید روش‌هایمان را به روزتر کنیم. حالا که روزنامه نداریم، باید راه‌های تازه‌ای پیدا کنیم. از طریق رسانه‌های مجازی، از طریق هیأت‌ها، از طریق خانواده و سینه به سینه باید اطلاع‌رسانی کنیم»

این رهبر مخالفان دولت گفت: «باید آگاهی را گسترش دهیم، باید دامنه آگاهی را به روستائیان، کشاورزان، صنعتگران، کارگران و معلمان بکشانیم. به آنها بگوئیم این زندگی، شایسته شما نیست.»

وی در بخش دیگری از سخنان خود اظهار داشت که مسئولان جمهوری اسلامی، با گذشت زمان، ارتباط خود با مردم را از دست داده‌اند و فکر می‌کنند هر چه خواستند، می‌توانند به آنها بگویند.

به گفته موسوی، اینکه «چهار پنج نفر بنشینند یک عده‌ای را کنار بزنند و بعد به یک ملت هفتاد و پنج میلیونی بگویند از داخل اینهایی که ما انتخاب کردیم انتخاب کنید، این بدترین حالت برخورد با یک ملت است.»

موسوی اظهار داشت که مسئولان جمهوری اسلامی، با گذشت زمان، ارتباط خود با مردم را از دست داده‌اند و فکر می‌کنند هر چه خواستند، می‌توانند به آنها بگویند

نخست وزیر پیشین ایران در ادامه گفت که با برگزاری انتخابات «گزینشی» و بستن «دهان‌ها» و مراکز اطلاع‌رسانی و «دست‌کاری» در نتیجه انتخابات، نمی‌توان کشور را اداره کرد.

وی افزود که جنبش سبز باید به مردم بگوید که دنبال قدرت نیست و حکومت نباید مردم را «کتک» بزند و باید اجازه بدهد تا مردم حرف خود را بزنند، رسانه‌ها آزاد باشند و نباید رسانه‌ای به دین فحاشی کند.

موسوی در بخش دیگری از اظهارات خود به این گفته آیت‌الله خامنه‌ای که وی و مخالفان دولت، از کشتی نظام پیاده شده‌اند، اشاره کرد و گفت: «ما از کشتی مسلمانی پیاده نشده‌ایم. به عنوان یک مسلمان می‌خواهیم طوری رفتار کنیم که جوان‌ها را مأیوس نکنیم.»

وی همچنین با انتقاد از ادعا‌ها مبنی بر وابستگی جنبش سبز به بیگانگان گفت: «تا یکی کوچک‌ترین تکانی می‌خورد، زود یک مارک محارب میزنند. الان زندانیانی هستند که ناشناس هستند، پرونده بعضی‌شان اصلا گم می‌شود، برخی هستند ماه‌ها اصلا کسی سراغشان نمی‌رود.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این رهبر مخالفان دولت یادآور شد که «به نام اسلام، افراد را بازداشت می‌کنند، به نام اسلام جلوی فعالیت احزاب را می‌گیرند و به نام اسلام رسانه‌ها را توقیف می‌کنند.»
*******************
جواب:اون موقع که رهبر معظم انقلاب در نماز جمعه 30 خرداد بهتون هشدار دادن باید فکر اینجاشم میکردید

-- بدون نام ، Apr 25, 2010 در ساعت 04:00 PM

بیچاره آقای موسوی چه قدر آزار و اذیت دید از این مسلمانهای افراطی و با بازهم می گوید اسلام و اسلام!!!
آخر چرا مردم ایران ما اینهمه تعصب داشته باشند که قدرتی از این تعصب به سوی خودش بهره برداری کند.
اگر آزادی دین و مذهب در ایران هم باشد مطمئن هستیم که اسلام هم دوباره یک دین می شود مانند مسیحیت و نو گرا! ولی تا زمانیکه این آزادی نباشد هیچ باور دینی نمی تواند بدرستی جایی بنشیند. و این روزی که داریم می بینیم از خاطر سهل انگاری و تعصب دیروز بوده که امروز داره به سر هر کسی می آید! اگر آنروز که انقلاب اسلامی به پا شده بود همه دست به دست هم داده بودند و بر ضد اندیشه های متعصب دینی و مذهبی ایستادگی کرده بودند و حقوق اقلیت ها را پایمال نمی کردند امروز اینچنین نمی شد که پوستی از اسلام بماند! راه حل این است که هر زمان دیگر اقلیت ها را آزاد کردند و هر کس آزادی دین و مذهب داشته باشد می توان خواست که دین اکثریت راه درستی را در پیمودن باشد. ولی همین اکثریت هست که همیشه راه را برای ایده های دیگر باز نمی گذاشته و با نهایت شرمساری باید گفت همین انقلاب و دین اسلامش بوده در این 30 سال که روز مردم را سیاه و تیره کرده چیزی دیگر قابل تصور نیست!

-- م ، Apr 25, 2010 در ساعت 04:00 PM

آقای موسوی اصرار زیاد شما برای حفظ و احترام به اسلام کمی بیحرمتی به شهروندانی است که مانند شما فکر نمیکنند. ما به دنبال حقوق مدنی و انسانی خود هستیم. مگر فقط این حقوق از طریق اسلام ، تفسیر شما از اسلام، متحقق میشود؟ منظور شما این است که این ها اسلام را گند زده اند و اسلام این نیست. دیگر برای من یکی مهم نیست که تفسیر بهتر و مترقی تری از اسلام هست یا نه. شما انسان شریفی هستید و همه مردم از ته دل به شما ارادت دارند اما بگذارید این پوسته پوسیده نیز در این برهه از زمان فرو بریزد. ایمان راستین به اسلام ، به طبیعت ، به مسیحیت و یا هر چیز دیگر در قلب هر کس به نوعی به حیات خود ادامه خواهد داد. افسار این اسب زیبای جنبش مدنی را آرام شل کنید و بگذارید که یال بر باد دگر اندیشی بسپارد و به راه خود ادامه دهد.

-- ستاره ت ، Apr 25, 2010 در ساعت 04:00 PM

دروده خداوند بر تو آقای موسوی.

امیر

-- Amir ، Apr 25, 2010 در ساعت 04:00 PM

نمی دانم چطور می شود با آقای موسوی صحبت کرد. این جمله جدا کاربردی است: "به آنها بگوئیم این زندگی، شایسته شما نیست"
اما، به عنوان یک آدم با مختصری عقاید مسلمانی، می خواهم ضمن احترام به سایرین با حجم بالای اعتقادات مسلمانی، مثل جناب موسوی، دیدگاهی را مطرح کنم. فرموده اند "به نام اسلام..."، خب راست می گوید، جمهوری اسلامی را هیچ جور نمی شود نه به جمهوری چسباند نه به اسلامی که اجداد ما می شناختند. اساسا اشکال از آنجا شروع شد که نسل محترم قبلی اسلام را مطلق دیدند و آن را بی عیب و بدون رقیب خواستند. توهم خودشان بود، بعد خودشان را و مرادشان را با یک مفهوم انتزاعی مثل اسلام یکی فرض کردند و رسیدیم همینجا که هستیم. وگرنه نه عقل چنین حکمی می کند نه پیامبر جایی گفته است آدمهای دو هزار سال بعد از من بیایند مثل من مملکت داری کنند، اصلا آن وقت ها که مملکت نبود! حالا اگر یک دار و دسته جدیدی بخواهند بگویند نه اینها اسلام را بد اجرا کردند یا اصلا اجرا نکردند دوباره همان آش است و همان کاسه. قبول که مذهب هم یک منبع بزرگ معرفت برای همه شئون جامعه شامل حکومت و قضا می تواند باشد، ولی در حضور دیگران، تنها به سهم خودش. هر که بیشترش را خواست، دارد سنگ خودش را به سینه میزند. از نظر نسل من که بعد از سال 57 به دنیا آمدیم تا اطلاع ثانوی اسلام همین است که عینا می بینیم، شاید اسلامهای دیگر مثل اسلام امارات، اسلام عربستان یا اسلام داخل مغز ایشان یا اوشان بهتر یا بدتر باشد، ولی با عرض پوزش، ما ندیده ایم!

-- ممدآقا ، Apr 25, 2010 در ساعت 04:00 PM

گمان میکنم موسوی با منشور حقوق بشر آشنا نیست وگرنه میدانست در کشوری با مذاهب گوناگون غیر مسلمان جزیه پرداز خواهد شدو زنان در اسلام واقعی ایشان حقوقی برابر مردان ندارند . بنابراین باز هم نیمی از مردم ایران شهروند درجه دو خواهند بود .امام ایشان هم در پاریس از این دست سخنان بسیار گفت و ایرانیان خوش باور در این 30 سال مزه ی اسلام ناب را بخوبی چشیده اند.حال ایشان میخواهند مزه ی مغز اسلام شریعتی را به مردم بشاناسانند که از بیخ وبن با دموکراسی ضدیت داشته ... .

-- behnam ، Apr 27, 2010 در ساعت 04:00 PM

آقاي موسوي اگر ميخواهيد مردم شما را باور کنند و نگويند شما هم از آنها هستيد دست از تبليغ اسلام در سياست بر داريد و به جنبش سکولار به پيونديد وگرنه مردم اعتقادشان را بشما از دست خواهند داد

با احترام

-- فرزاد تهراني ، May 2, 2010 در ساعت 04:00 PM

با آقای تهرانی موافقم ولی بعید میدانم چنین کاری از آقای موسوی ساخته باشد

-- بخت النصر خراسانی ، May 14, 2010 در ساعت 04:00 PM