رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

ایده صرف
سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «نگرش‌های عمومی و دقت در برنامه‌ریزی»، به انتقاد از برخی سیاست‌های مدیریتی دولت پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «اینکه محاسبات مختلف از بازده هر برنامه‌ای، متعلق به آینده‌های نزدیک و دور است و بسیاری از مبانی و معیارهای کنونی متغیرند، دلیلی بر عدم برنامه‌ریزی دقیق نمی‌شود. همینجاست که علم و هنر مدیریت وارد میدان می‌شود و گزینش روش کارساز، تفاوت میان درجات مختلف توانمندی فردی را آشکار می‌سازد.»

این روزنامه می‌افزاید: «نگاهی بیندازیم به رویه جاری در پیشبرد امور در دستگاه اجرایی کشور تا مشخص شود آیا تصمیمات براساس برنامه‌ریزی دقیقی صورت می‌گیرد. ابتدا تصمیمی در بالاترین رده اجرایی اتخاذ می‌شود و سپس نهادهای مرتبط جزئیاتی از آن را بیان می‌کنند، آنگاه نمایندگان مجلس به نظردهی می‌پردازند و در مطبوعات به نقد کشیده می‌شود و دست آخر ایده‌ای باقی می‌ماند که شاید می‌توانست فرجامی راه‌گشا داشته باشد.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «اما به احتمال زیاد دچار سردرگمی شده و بدل به فرصتی از دست رفته می‌شود. امید که تمامی دست اندرکاران با عنایت به نگرش عمومی مردم همه چالش‌ها را تبدیل به فرصت مناسب برای دستیابی به اهداف ملی قرار دهند.»

متن کامل سرمقاله

خانواده انرژی
سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «نفت و گاز نیازمند همت مضاعف» به پیشنهادهایی در حوزه انرژی به دولت پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «این روزها شهر تهران میزبان پانزدهمین نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمى ایران است که به گفته مسئولان آن با حضور ۱۳۵۰شرکت داخلى و خارجى برگزار مى‏شود. این نمایشگاه بین‏المللى که معمولاً در دومین ماه سال شمسى برپا مى‏شود، توانسته طى سالهاى گذشته جایگاه نسبتاً مطلوب و قابل اعتنائى در میان کشورها و فعالان حوزه انرژى دست و پا کند و به موقعیت ارزشمندى براى مذاکرات، بازاریابى و نهایتاً تفاهمات و همکاری‌هاى آتى تبدیل شود.»

این روزنامه ادامه داده است: «آنچه برپایى نمایشگاه نفت و گاز ایران را در سال جارى و البته براى سال‌هاى آتى نیز از اهمیت و حساسیت بیش از پیش برخوردار مى‏کند، تحولات و تغییرات برنامه‏ریزى شده‏ایست که در حوزه انرژى از سوى کشورهاى تولید کننده و بیشتر از آن از سوى مصرف کنندگان عمده محصولات مربوط به خانواده انرژى درحال وقوع است.»

به نوشته این روزنامه: «بنابر آمارهاى رسمى، تحقق اهداف برنامه پنج‌ساله پنجم کشور در حوزه نفت و گاز نیازمند ۲۵ تا ۳۱ میلیارد دلار سرمایه‏گذارى سالانه در حوزه بالادستى نفت و حدود ۴۰ میلیارد دلار در حوزه گاز است که در شرایط فعلى کار چندان ساده‏اى به نظر مى‏رسد. مسئولان کشورمان هم با درک اهمیت و دشوارى این مسئله تحرکات و اقدامات مثبتى در این حوزه انجام داده‏اند؛ فروش اوراق مشارکت ارزى، امکان استفاده از منابع موسسات اعتبارى داخلى و تأسیس بانک نفت از جمله این فعالیت‌ها است که باید در وسعت و مقیاس بیشترى دنبال شود.»

متن کامل سرمقاله

سیل مخرب
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «دوری از هیجان؛ شرط ثبات بورس» به ارائه توصیه‌هایی در خصوص ثبات بورس پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «بررسی روند معاملات سهام در فروردین‌ماه ۸۹ نشان می‌دهد، بورس تهران طی این ماه یکی از طلایی‌ترین روزهای خود را سپری کرده است. ثبت میانگین بازدهی ۲/۱۳ درصدی در سال جاری در مقایسه با ۸/۵ درصد بازدهی در فروردین ۸۸ و رشد ۷ برابری ارزش معاملات از ۱۵۵ به ۱۰۶۸ میلیارد تومان، جملگی حکایت از تغییر محسوس فضای حاکم بر بازار سهام در سال جاری نسبت به پارسال دارد.»

این روزنامه افزوده است: «باید توجه داشت علت اصلی رشد شتابان و هیجانی شاخص در سال جاری، مرهون رکود بازارهای رقیب بورس و جهت‌گیری ناگزیر نقدینگی به این بازار و محدود بودن عرضه سهام در مقابل تقاضای روزافزون برای خرید سهام بوده است. هرچند طی فروردین امسال، سازمان خصوصی‌سازی به وکالت از برخی شرکت‌های مادر تخصصی اقدام به عرضه سهام کرده‌ است، اما روند حرکت معاملات سهام نشان می‌دهد حجم عرضه‌ها تطابق چندانی با نقدینگی ورودی به بورس نداشته است.»

به نوشته سرمقاله‌نویس این روزنامه «در حال حاضر سرمایه‌گذاران حقیقی به بورس به عنوان محلی برای سوداگری صرف در کوتاه مدت نگاه می‌کنند. شرایطی که به هیچ وجه متضمن حضور مستمر سرمایه سهامداران در بورس نیست و تنها در کوتاه مدت می‌تواند همانند یک سیل مخرب، بورس را با رشد هیجانی قیمت‌ها روبه‌رو سازد؛ سیلی که به طور قطع می‌تواند با سدی همچون عرضه سهام شرکت‌های دولتی تا حد زیادی مهار شده و تبدیل به فرصت شود.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «نقش رای دولت در هیئت نظارت بر مطبوعات»

سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «اهمیت سفر آفریقایی احمدی‌نژاد»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «بحران توانایی»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «ده‌نمکی؛ مقبول در سینما و تلویزیون»

Share/Save/Bookmark