رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹

جوانی: سپاه جایگزین توتال و شل می‌شود

ید‌الله جوانی، رئیس اداره سیاسی سپاه می‌گوید که سپاه پاسداران، جایگزین شرکت‌های توتال و شل در عسلویه می‌شود.

سردار جوانی در گفتگو با خبرگزاری ایلنا گفت که سپاه پاسداران به «چنان قابلیت‌ها و توانمندی‌هایی» رسیده که به راحتی می‌تواند جایگزین شرکت‌های خارجی در ایران شود.

اظهارات این فرمانده سپاه در شرایطی ایراد می‌شود که چهارهم آذر ماه سال گذشته، حجت‌الله غنیمی‌فرد، معاون سرمایه‌گذاری شرکت ملی نفت، از کنار گذاشته شدن شرکت توتال فرانسه از سرمایه‌گذاری در طرح توسعه فاز ۱۱ میدان گازی پارس جنوبی خبر داد.


یدالله جوانی

توسعه بخش بالادستی و میان‌دستی (پارس ال‌ان‌جی) مرحله ۱۱ پارس جنوبی، پیش‌تر بر عهده شرکت‌های توتال فرانسه، پتروناس مالزی و شرکت ملی نفت ایران بود.

توتال سال‌ها در مورد بهره‌برداری از بلوک یازدهم میدان گازی پارس جنوبی، که در آن ساخت تاسیساتی برای تولید گاز طبیعی مایع و صدور این گاز نیز پیش‌بینی شده، با ایران مشغول مذاکره بود.

آمریکا برای قطع روابط شرکت‌های نفتی بزرگ جهان از جمله توتال فرانسه، رپسول اسپانیا و شل هلند با ایران، همچنان فشار زیادی را اعمال می‌کند.

به نظر می‌رسد سپاه پاسداران آماده است با حذف شرکت‌های خارجی، جایگزین آنها در پروژه‌های نفت و گاز شود.

سپاه پاسداران در حال حاضر طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی را بر عهده دارد.

قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیاء، تاکنون در حدود ۵۰۰ میلیون دلار از منابع داخلی خود در طرح توسعه فازهای ۱۵ و ۱۶ پارس جنوبی هزینه کرده است.

میدان پارس جنوبی، بزرگترین میدان گازی جهان است که نزدیک به ۵۰ درصد گاز ایران و ۹ درصد گاز جهان را در خود دارد. ذخیره این میدان، ۱۴ تریلیون مترمکعب گاز، حدود ۱۷ میلیارد بشکه میعانات گازی و ۵ میلیارد بشکه نفت برآورد شده است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

از اون حرفهای همیشگیه چقدر تا حالا از اینا شنیدیم. اگه میتونن تا حالا منتظر چی بودن؟ 

-- بدون نام ، Apr 24, 2010 در ساعت 10:00 AM

مساله چاپیدن سرمایه مملکته... دیگه چیز زیادی در ممکلت نمونده که به دست سپاه نیفتاده باشه.

-- آرش ، Apr 24, 2010 در ساعت 10:00 AM