رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹

روزنامه‌نگاران ایران برنده جایزه هنری نانن

جایزه آزادی مطبوعات هنری نانن سال ۲۰۱۰، به روزنامه‌نگاران تحت فشار و در بند ایران تعلق گرفت.

قرار است مازیار بهاری، خبرنگار هفته‌نامه نیوزویک که مدتی در ایران زندانی بود، این جایزه را که ارزش مادی آن، ۳۵ هزار یورو است، به نمایندگی از طرف همکاران ایرانی‌ خود دریافت کند.


جایزه آزادی مطبوعات هنری نانن در سال ۲۰۱۰ میلادی، به خاطر تلاش روزنامه‌نگاران ایرانی در گزارش واقعیت‌های موجود کشورشان به جهان، به آنها تعلق می‌گیرد.

روزنامه‌نگارانی که به گفته هیات داوران جایزه هنری نانن، به خاطر اعمال سرکوب و فشار از سوی حکومت جمهوری اسلامی، یا راهی زندان شده و یا از ایران گریخته‌اند.

بنیاد هنری نانن، «دستگیری‌ها و بازداشت‌های غیرقانونی روزنامه‌نگاران و برخوردهای خشونت‌آمیز با آنها، کنترل شدید رسانه‌ها از سوی دولت و شمار روزافزون روزنامه‌نگارانی که مجبور به خروج از ایران می‌شوند» را نشانه موقعیت کنونی آزادی مطبوعات در ایران اعلام کرده است.

مازیار بهاری می‌گوید مهمترین تاثیر این نوع جوایز بر کار روزنامه‌نگاران ایران، این است که «می‌فهمند دنیا در کنار آنها است.»

جایزه آزادی مطبوعات هنری نانن در سال ۲۰۱۰ میلادی، به خاطر تلاش روزنامه‌نگاران ایرانی در گزارش واقعیت‌های موجود کشورشان به جهان، به آنها تعلق می‌گیرد

جایزه آزادی مطبوعات هنری نانن، سال گذشته به روبرت منارد، یکی از موسسان و نیز دبیرکل سابق سازمان گزارشگران بدون مرز تعلق گرفت.

هنری نانن، از روزنامه‌نگاران برجسته آلمان است که نزدیک به ۶۰ سال پیش از این، هفته نامه پرفروش «اشترن» را بنیان گذاشت.

این جایزه در حالی به روزنامه‌نگاران ایرانی اعطا می‌شود که شمار بسیاری از آنها در ماه‌های پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال گذشته، دستگیر، زندانی، دادگاهی و یا مجبور به خروج از کشور شده‌اند.

علاوه بر روزنامه‌نگارانی که هم‌اکنون در وضعیت بلاتکلیف در زندان‌ها به سر می‌برند و یا آنهایی که در حال گذراندن دوران حبس خود هستند، در این مدت نشریات بسیاری نیز توقیف و دفتر انجمن صنفی روزنامه‌نگاران هم پلمب شده است.

Share/Save/Bookmark