رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ اردیبهشت ۱۳۸۹

مصباح: ولایت فقیه در جامعه جا نیفتاده است

محمدتقی مصباح یزدی، روحانی سرشناس هوادار دولت، سکولار بودن جامعه ایران را علت «جانیفتادن» ولایت فقیه در این کشور عنوان کرد.

به گزارش رسانه‌ها، وی طی یک سخنرانی در همایش «زلال ولایت» در شهر مشهد، گفت: «علت جا نیفتادن ولایت فقیه بعد از ۳۰ سال بخاطر مشکل فرهنگی ماست چون فضای جامعه سکولار است و سیاستمداران ما فکر می‌کنند ولایت فقیه مزدی است که مردم به‌خاطر انقلاب به آخوندها دادند.»


محمدتقی مصباح یزدی

به گفته وی «مردم» از تعریف «جامع» حکومت اسلامی آگاه نیستند و حتی بسیاری از افرادی که مسئولیت و پست‌های حساس را دارند، «ماهیت» این حکومت را نمی‌دانند.

رئیس موسسه آموزشی پژوهشی امام خمینی، با انتقاد از این‌که برخی «آگاهان سیاسی» ولی فقیه را «عنصر اصلی در ماهیت حکومت» نمی‌دانند، گفت: «رسما می‌گویند چون در قانون اساسی آمده قبول دارند و می‌گویند حکومت ما جمهوری است ولی چون مردم ما مسلمان‌اند آن را اسلامی می‌گویند.»

وی افزود: «این حرف کسانی است که هشت سال در این مملکت رئیس جمهور بوده‌اند آن‌ها می‌گویند ولایت فقیه عَرَضی است و از مُقَوّمات این حکومت نیست و اگر ولایت فقیه را از آن حذف کنیم ماهیت آن تغییر نمی‌کند.»

مصباح یزدی می‌گوید در حکومت اسلامی اگر کسی «مأذون از طرف امام» باشد، مخالفت با او در حد «شرک به خدا» است

منظور از عرضی در اصطلاح اسلامی آن چیزی است که ذاتی نیست و به پایه‌های اصلی افزوده شده‌است و منظور از مقومات موضوعات پایه‌ای و ستون‌ها هستند.
مسئله فرمانروایی (ولایت) یک تحصیلکرده قوانین دین اسلام (فقیه) را نخستین بار روح‌الله خمینی وارد مذهب شیعه کرد و شماری از بلندپایه‌ترین مراجع شیعه با این اصل موافق نیستند.

آقای مصباح با بیان این‌که این‌ها می‌خواهند ولایت فقیه شأنی مثل امپراتور ژاپن داشته باشد که «نقش خاصی» ندارد، گفت: «البته این حرف‌ها را ته دل‌شان نگه داشته اند؛ چون می‌دانند نیازمند رای مردم‌اند و مردم با این حرف‌ها به آن‌ها رای نمی‌دهند.»

وی با انتقاد از آموزه‌های حقوق بشری گفت: «می‌گویند بشر حق دارد هر دینی را انتخاب کند. این‌ها حق بشر است نه حق خدا، آن‌ها برای خدا حقوقی قائل نیستند.»

این روحانی هوادار دولت می‌گوید در حکومت اسلامی اگر کسی «مأذون از طرف امام» باشد، مخالفت با او در حد «شرک به خدا» است و در غیر این صورت «امور مردم سامان نمی‌گیرد.»
در اصطلاح فقه شیعه اصطلاح «مأذون از طرف امام» به معنی کسی است که به باور برخی از سوی امام مهدی به او اجازه حکومت داده شده‌است.

آقای مصباح ادامه داد: «همین امام وقتی داشت انقلاب می‌کرد، خیلی مقلد نداشت. لکن وقتی حکم می‌کرد که امروز تقیه جایز نیست، سایر مراجع هم اطاعت می‌کردند.»

مصباح یزدی: این‌ها می‌خواهند ولایت فقیه شأنی مثل امپراتور ژاپن داشته باشد که «نقش خاصی» ندارد، البته این حرف‌ها را ته دل‌شان نگه داشته اند

وی با «معجزه» دانستن عملکرد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: «دو تا شریک را فرض کنید. یک شریک از اول می‌فهمد شریک دیگرش قصد خیانت دارد، می‌خواهد همه چیز را در جیب خود کند. فکر می‌کنید چه مدت می‌تواند چیزی نگوید؟ یک روز دو روز؟ نهایت آخر سال با او تسویه می‌کند. آدم می‌شود ۲۰سال شریک خائنی را بشناسد و به خاطر صلاح اسلام و مسلمین به روی او هم نیاورد؟ بخدا قسم این شبیه اعجاز است.»

محمد تقی مصباح یزدی، عضو مجلس خبرگان رهبری، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی، عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم، رییس شورای عالی مجمع جهانی اهل‎بیت و یکی از استادان حوزه علمیه قم است.
وی از حامیان سرسخت محمود احمدی‌نژاد، و از مخالفان جنبش اصلاح‌طلبی ایران است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

«مصباح یزدی: ولایت فقیه در جامعه جا نیافتاده است.» و نخواهد هم افتاد؛ انالله و اناالیه راجعون....

-- کاوه ، Apr 23, 2010 در ساعت 04:49 PM

معلوم نشد بلاخره مردم سکولارن یا نه به نظر ایشون؟ اگث سکولارن که به سیاستمدار موافق تضعیف ولایت فقیه رای میدن اگر نیستن که اونوقت حرف اولش نقض میشه که گفته جامعه سکولاره

-- بدون نام ، Apr 23, 2010 در ساعت 04:49 PM

سکولار شدن مردم ثمره همین ولایت فقیه است. دست شما درد نکند ولایت فقیه از شما استمرار سکولاریسم از ما.

-- حسن ، Apr 23, 2010 در ساعت 04:49 PM

هذیانهای نیمه شبانه ی یک مرجع تقلید در روز روشن.

-- بدون نام ، Apr 23, 2010 در ساعت 04:49 PM

خدا صبر به شما مرحمت کند، به دو دليل:
1- بطور واضح و در برابر عموم، حق مطلب را بيان کرديد. آقا، حکومت اسلامی، هدف و آينده آن را مشخص ساختيد.... به عبارتی مملکت ايران اين است برنامه ما و با وجود اينکه هنوز باور نداريد، ما که در قدرت هستيم ميدانيم ايران،مردمش و حکومتش را کجا خواهيم برد. ممنون از آشکارسازیتان.... ولی:

2- اين حکومت ترسيم شده در اذهان شما چيزی نيست که مردم ايران بخواهند، نه اينکه هنوز به بلوغ فکری (آنطور که شما فکر ميکنيد) نرسيدند، بلکه واقعا ايرانی جماعت هيچگاه بدنبال حکومت بسته آخوندی و يا پادشاهی و غيره نبوده اند. مبارزات مردم ايران در تمامی دوران، اعتراض به لش بازی ارباب حکومت، اذهان بسته سران، ستم آنها و علم درست نداشتن به مردم و ايران بوده. آقای مصباح شما صبر داشته باشيد و از آن دنيا را بدرود گوييد که ايرانی جماعت دنبال پادشاهی ديگر نيست، آنها دنبال عزل و وصل سران توسط خودشان هستند و به ولی نياز ندارند.
شما همه بريد به جزاير سه گانه و حکومت مجازی خود را آنجا امتحان کنيد، يا علی!!!

-- محمد ، Apr 23, 2010 در ساعت 04:49 PM

جا افتاده، در زباله دان جامعه جا افتاده.

-- Ali ، Apr 23, 2010 در ساعت 04:49 PM

"وی با «معجزه» دانستن عملکرد آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: «دو تا شریک را فرض کنید. یک شریک از اول می‌فهمد شریک دیگرش قصد خیانت دارد، می‌خواهد همه چیز را در جیب خود کند. فکر می‌کنید چه مدت می‌تواند چیزی نگوید؟ یک روز دو روز؟ نهایت آخر سال با او تسویه می‌کند. آدم می‌شود ۲۰سال شریک خائنی را بشناسد و به خاطر صلاح اسلام و مسلمین به روی او هم نیاورد؟ بخدا قسم این شبیه اعجاز است"
واقعاً درد اينا همين شراکت ماديه. اسلامش هم واسه کلاه گذاشتن سر مردم بدبخت

-- بدون نام ، Apr 23, 2010 در ساعت 04:49 PM

ما میگیم جمهوری اسلامی رو نمی خواهم و اخوند جماعت باید برن.....اینها درفکر ولایت فقیه واین چرت پرتها هستند....در سر عقل می باید....پرویز

-- Parviz ، Apr 23, 2010 در ساعت 04:49 PM

ziresho kam kon jamiofte

-- ali ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

نطرات ایشان در صورت پذیرش انسان ها همچون گوسفند و آخوندها همانند چوپان قابل فهم است

-- بدون نام ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

ایشان خود به حرفهایش اعتقاد ندارد نان به نرخ روز میخورد

-- بدون نام ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

حالا دیگه هاشمی میشه اون شریک خاین و آقا میشن رابین هود نه دست ِ شکستش خونی نیست با امام زمونم دست میده

خوبه باز گفت مردم سوکلارن!

-- بدون نام ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

خداوند اين روحاني بزرگوار و عالم را براي ملت ايران حفظ كند انشاء الله چون هميشه باديدي باز و با بصيرت اوضاع را رسد مي كند و براي ما بيان مي كند.

-- بدون نام ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

حاج آقا بچه‌های ما مادر پدرشون رو هم دیگه قبول ندارن و میگن کی‌ گفته شما‌ها چون مادر پدر ما هستید راست میگید. میگن ما باید خودمون برای زندگیمون تصمیم بگیریم و میخوایم خودمون ببینیم چی‌ درسته چی‌ غلط، تازه ما والا پدر مادرای خوبی‌ بودیم، کتک نزدیم، توهین نکردیم. اینا حتی میگن مطلب‌های علمی‌ رو که تلویزیون نشون میده باید خودشون هم اول تو کتاب‌های دیگه و اینترنت و اینا جستجو کنن و ته و توش رو در بیارن. میگن کی‌ گفته فقط اخبار و اینا رو از تلویزیون باید شنید؟ یک عالم منبع دیگه هست. حالا میگین چی‌ کار کنیم ؟ راستش رو بخواین من هم از بچه هام خیلی‌ یاد گرفتم. تازگی تلویزیون رو بستم و خودم کتاب میخونم و از روی اینترنت خیلی‌ یاد میگیرم. حاج آقا چی‌ کار کنم؟ اگه بچه هام رو دوست دارم باید بتونم بفهمم اینا چی‌ میگن. بعضی‌ شب‌ها با خودم میگم چه عمری بیخودی تلف کردم که به حرف این و اون گوش کردم، مادرم میرفت روضه می‌‌اومد میگفت آقا اینو گفته آقا اونو گفته. ولی‌ پسرم میگه غصّه نخور هر روز اولین روز باقی‌ زندگیته.

-- ستاره ت ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

در زمان ماقبل تاريخ يا حتی نه زمانی دور برای حاکم شدن آن شخصی که قويتر بود و برنده ميشدحاکم ميشد. در اين زمان آنانی که تحصيل کرده اند و درک اجتماعی و سياسی دارند رئيس جمهور ميشوند بجزدردنيای مسلمان. و آن بر پايۀ کتابی که از جنايت را توجيح ميکند. اين آقايان نه زور دارند و نه سواد! آقای جنتی و مصباح يزدی حتی ازنظر عقلی هم بالغ نيستند. در روی سطح دريای خونی که جمهوری اسلامی ريخت غوطهورند. آيا جامعه ای که نه از نان شبش مطمئن است و نه از امنيتش؛ ميايد به ولايت فقيه که همانا ضحاکيست که بزرگمرد ايران فردوسي توصيف کرد فکر کند. آقايان بوی تعفن جسد ميدهيد! بوی لاشه های منحدم شدۀ حملۀ انتحاری ميدهيد؛ بوی کفتار ميدهيد! بوی بيشعوری وناعقلی ميدهيد. آيا فکر کرده ايد که ناخدای کشتی هستيد که 73م. انسان در آن است؟ متأسفانه سرنوشتمان بدستتان است و گرنه حرفهايتان جک است. آنانی که از سرمايۀ ملی ما بهره ميبرند شما را تحمل ميکنند. تنها دعائی که ميتوانيد بکنيد اين است که قبل از اينکه بدست مردم بيافتيد بميريد. جنايت و جفنگيات بس است. پدران ما در اين خاک بدست اعراب کشته شدند برگرديد به سرزمين اجدادتان عربستان! ما نه شما را ميخواهيم و نه اسلامتان چه برسد به ولايت فقيه خونآشام!

-- jahan ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

این جا نیفتادش انقدر گند زده پس دیگه اگه جا بیافته چه گندابی راه میافته!

-- سپور میدون سپه ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

حاج آقا دیشب خواب دیدم خود خدا را که او هم شکایت میکرد که ۳۰ سال است شریک برای من درست شده دندان روی جگر گذشته‌ام اما تا کی؟ این که ولایت فقیه ش نامیده اید ولایت وقیح است. بیدار شدم و توبه کردم که چرا به ولایت فقیه اقتدا کرده ام.


-- بدون نام ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

آقای مصباح شما بهتر از هرکس میدانی چرا جا نمیافتد با چکش وتبر وتیر وتفنک واوین ها وکهریزک های بیشمار نیفتاده ونخواهد افتاد زیرا شما که به نان شب محتاج بودی 0 میلیارد تومان یکدفعه دولت محود به جیب مبارک میریزد این کجا میرود خرج اتینای دور وبری ها وفرزندان جنابعالی میکردد تازه این گوشه ای از حیف ومیل بودجه این سرزمین است شما سلطان شاه خراسانید وتروتهای دیگر را هم در اختیار دارید اگر صادق وراستگویید چرا فواحش را سیراب از پول با همین منابع در اختیارتان نمیکنید تا برای نیاز وشکم تن فروشی نکنند فساد همه جا را گرفته پیشکش دور وبری های شما که میخورند ومیخهورند ومیخورند البته شما اگر کسی دیگر هم جای این آقامون البته آقای شما نشسته بود شما باز کار اورا هم معجزه میدانستید زیرا اینهمه تروت ومکنت با چراغ زنبوری پیش از انقلابتان قابل مقایسه است؟دور وبری های آقا استالین هم چون شما بودند ماجرای پیپ استالین خیلی جالب است.دنیا به جهت دیگری میرود که شما فکر میکنید البته اسلام بهانه همان 0 میلیاردتومان هاست واگرنه هیچکدام باوری به این مذهب هم ندارید هنرپیشه های خوبی هستید اما بازیتان ایراد دارد ملت نمایشنامه را خوانده است و شما را ناکام میگذارد تا سن را روزی در هم بکوبد اما برای اینکه ولایت فقیه جا بیفتد این پولها را در اختیار فقرا بگذارید وصورتش را هم به ملت ارایه دهید زیرا شما حق ریال از ان منابع مالی را ندارید اگر درکشور های آزاد بود شما حالا حالاها گرفتاری داشتید که با آن چه کرده اید ولایت فقیه هرگز در ایران جا نخواهد افتاد زیرا حکومتهای نفره دیری است عمرش به سر رسیده است اینرا بچه های نوجوان هم میدانند وانگهی با اینهمه نابرابری وظلم وفساد وفحشا که بعد از انقلاب نصیب مردم شده است انتظار دارید با ریا کارانی چون شما ملت چه باید بکنند ؟ باید باورتان کنند خوش بخوابید وخوابهای پریشان ببینید.آنها که بیدارند همان موسوی وکروبی واصلاح طلبان اند البته آنهم نه بیدار بیدار آنها هم نیمه بیدارند اما ملت بیدار است خودش را به خواب زده است تا ببیند شما چه میکنید تا موقع معجزه اش برسد

-- انقلابی سابق ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

تضاد آشکار در سخنان این ...:

"علت جا نیفتادن ولایت فقیه بعد از ۳۰ سال بخاطر مشکل فرهنگی ماست چون فضای جامعه سکولار است و سیاستمداران ما فکر می‌کنند ولایت فقیه مزدی است که مردم به‌خاطر انقلاب به آخوندها دادند."

"البته این حرف‌ها را ته دل‌شان نگه داشته اند؛ چون می‌دانند نیازمند رای مردم‌اند و مردم با این حرف‌ها به آن‌ها رای نمی‌دهند."

اگر مردم سکولارند که هستند پس این افراد که شما از آنها نام میبرید نباید از مردم بترسند چون خود مردم هم سکولارند. ترس این آقایان از چیز دیگری است که خود بهتر میدانی ...!

-- ایرانی ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

«مردم» از تعریف «جامع» حکومت اسلامی آگاه نیستند.

والا همین قدر هم که آگاه شدیم برا هفت پشتمون بسه.

ضمنأ اگر سید علی نماینده امام زمان مدرکشو لطف کنین به ملت نیشون بدین که ما دچار شک و تردید هستیم. البته سالی چند میلیارد به من بدهند منم سید علی رو نه جانشین امام زمان بلکه خود امام زمان میدونم.

-- مردم ، Apr 24, 2010 در ساعت 04:49 PM

از خبری که انتشار دادید بسیار سپاس گزارم. اما اصطلاح عرضی (arazai( در اصل مال فلسفه ارسطو و منطق ارسطویی است. این اصطلاح کم و بیش با همان کارکرد ارسطویی در فلسفه ایرانی-اسلامی مورد استفاده قرار گرفت. خواننده ناآشنا با توضیح شما گمان می کند که این اصطلاح ساخته تفکر اسلامی و خاصه اندیشه آخوندی است. متشکرم

-- کویر ، Apr 25, 2010 در ساعت 04:49 PM

مى گويند آدمى كه خودش را بخواب زده بيداريش محال است.اين آقا تظاهرات مليونى سبزها را نديده؟ شعارها را نشنيده؟. پاره كردن عكس ها را نديده؟ هنوز در خواب بيند پنبه دانه؟

-- نادر ، Apr 25, 2010 در ساعت 04:49 PM

به ستاره ت: درود بر خودت و بچه های خوبت!

امیدوارم همگی نسل های آینده ما از چنین افرادی تشکیل بشه!

آقای مصباح، با اینکه اصلاً از ریخت مهندسی ات خوشت نمیاد، ولی امیدوارم وقتی هم تو جهنم رفتی، خیلی جاهای بد نفرستنت چون به "لطف" همین گندی که شماها زدین بوده که نسل جوان ما دیگه گول چرت و پرت و خرافات و مزخرفات رو نمی خوره!

ولی فقیه رو هم اگه واضعش که همون امام خمینی باشه تونست تو این جامعه جا بندازه، شما ها هم میتونین! (به قول ali "زیرشو کم کن جا بیفته!") :)))

راستی، دیروز اوباما و آنجلا مرکل و چند تا دیگه از این آدمای مهم آمریکا و اروپا اومده بودن در خونه ما از من خواهش می کردن توصیه شون رو به شما و آقای خامنه ای بکنم بلکه این ولی فقیه شما رو بشه به خارج از ایران هم "صادر" کرد (البته بین خودمون باشه، حرفاشون یک کمی هم بوی نفت و اورانیوم و اینجور چیزا می داد ولی به کسی نگی ها!)

اما خودمونیم عجب چشمای ... داره این آقای مصباح یزدی اهل قم و ساکن رُم!

-- بچه ی قدیم ندیما ، Apr 25, 2010 در ساعت 04:49 PM

خیانت اولی را هاشمی اگر کرده باشد در همان تلاش برای انتصاب ولی ...جدیدبعد از امام است !!

-- sami ، Apr 25, 2010 در ساعت 04:49 PM

خیانت هاشمی اگر چیزی باشد همان تلاش برای معرفی و جا انداختی رهیبر ولی فقیه فعلی است!!!!

-- sami ، Apr 25, 2010 در ساعت 04:49 PM