رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹
رهبر حزب مخالف در زیمبابوه:

چانگیرای: «دعوت از پشه برای درمان مالاریا»

حزب رقیب رئیس جمهوری زیمبابوه، در بیانیه‌ای دعوت از محمود احمدی‌نژاد به گردهم‌آیی سرمایه‌گذاری در زیمبابوه را به «دعوت از پشه برای درمان مالاریا» تشبیه کرد.

حزب مورگان چانگیرای (ام‌دی‌سی)، دیدار سه‌روزه محمود احمدی‌نژاد از زیمبابوه را یک «رسوایی بزرگ سیاسی» و «توهین به مردم زیمبابوه، و اهانت به دموکراسی و اهانت به مردم مظلوم ایران» دانسته است. این حزب هم‌چنین مشروعیت دولت دهم ایران را «مسئله‌دار» توصیف کرد.


محمود احمدی‌نژاد و رابرت موگابه

حزب جنبش تحول دموکراتیک زیمبابوه (ام‌دی‌سی) هم‌اینک در چهارچوب یک دولت وحدت شکننده با رابرت موگابه رئیس جمهوری زیمبابوه بر این کشور حکومت می‌کند.

محمود احمدی‌نژاد در هراره پایتخت زیمبابوه به خبرنگاران گفت که «ایران و زیمبابوه تحت یک فشار شیطانی قرار دارند.»

رابرت موگابه که پس از یک انتخابات «مظنون به تقلب بسیار» بر سر کار ماند به استفاده از خشونت شدید علیه مخالفان سیاسی خود شهرت دارد

آقای احمدی‌نژاد امروز، پنج‌شنبه، یک بورس بازرگانی را در بولاوایو، دومین شهر زیمبابوه افتتاح کرد و قرار است در آن‌جا سرمایه‌گذاری‌های دیگر ایران در بخش کشاورزی این کشور را اعلام کند. ایران تاکنون چند کارخانه تراکتورسازی در زیمبابوه تأسیس کرده‌است.
خبرگزاری دولتی جمهوری اسلامی، ایرنا، هم‌چنین به امضای یازده سند همکاری در این سفر اشاره کرده است.

بخش کشاورزی زیمبابوه پس از تصرف خشونت‌بار زمین‌های کشاورزان سفیدپوست به طور کامل با نابودی روبه‌رو شده‌است. این کشور که در دهه هشتاد از آن به عنوان «سبد غله آفریقا» یاد می‌شد پس از قتل و اخراج دسته‌جمعی هزاران کشاورز سفیدپوست ناچار به واردات غذا شده‌است.

رابرت موگابه قول داده‌است تا در ازای کمک ایران به بخش کشاورزی کشورش، «حمایت بی‌قید و شرط» خود از برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کند

رابرت موگابه قول داده‌است تا در ازای کمک ایران به بخش کشاورزی کشورش، «حمایت بی‌قید و شرط» خود از برنامه هسته‌ای ایران را اعلام کند.

رابرت موگابه که پس از یک انتخابات «مظنون به تقلب بسیار» بر سر کار ماند به استفاده از خشونت شدید علیه مخالفان سیاسی خود شهرت دارد. وی هم‌چنین روابط گرمی با رژیم کره شمالی دارد.

محمود احمدی‌نژاد قرار است پس از زیمبابوه به کشور اوگاندا، یکی از اعضای شورای امنیت سازمان ملل، سفر کند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

بدون شرح!!

-- Hamid ، Apr 23, 2010 در ساعت 02:10 PM