رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ اردیبهشت ۱۳۸۹

آغاز «روزه سیاسی» زندانیان اوین

جمعی از زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین تهران، روز گذشته، پنج‌شنبه ۲ اردیبهشت «روزه سیاسی» خود در اعتراض به «وضع موجود در زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها، روند بازجویی‌ها، صدور احکام ناعادلانه و ادامه بازداشت زندانیان سیاسی» را آغاز کردند.

تارنمای جنبش راه سبز (جرس)، به نقل از خانواده یکی از زندانیان هماهنگ‌کننده این روزه سیاسی، خبر آغاز این اعتراض در زندان اوین را تائید کرده‌ است.

بنا به این گزارش روزه‌های سیاسی در ابتدا فقط پنج‌شنبه هر هفته خواهد بود و پس از آن به دو روز در هفته افزایش خواهد یافت.

گفته می‌شود که زندانیان سیاسی قصد دارند این اعتراضات را تا سالگرد دهمین انتخابات ریاست جمهوری در خرداد ماه ادامه دهند و روزهای آن را افزایش دهند.

زندانیان سیاسی همچنین خواستار «رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی در کلیه محاکم و رسیدگی به روند غیر قانونی و غیر عادلانه بازجویی‌ها، دادرسی‌ها و مجازات متخلفان در تمامی سطوح» شده‌اند

زندانیان سیاسی بند ۳۵۰ زندان اوین، طی روزهای اخیر، با انتشار نامه‌ای خطاب به مراجع تقلید به «عدم استقلال قضات کشور، عدم رعایت اخلاق توسط مأموران و بازجویان، عدم امکان استخدام وکیل مناسب، بدرفتاری و شکنجه در جریان بازجویی‌ها و فشار بر خانواده‌ها» اعتراض کرده بودند.

«لغو و تقلیل احکام صادره علیه زندانیان سیاسی، امنیتی و مطبوعاتی در دادگاه‌های فرمایشی پس از خرداد ۸۸ و آزادی فوری کلیه دستگیرشدگان تا زمان برگزاری دادگاه‌ها، با قید وثیقه و کفالت» از جمله خواسته‌های طرح شده در این نامه‌ است.

زندانیان سیاسی هم‌چنین خواستار «رعایت اصل ۱۶۸ قانون اساسی در کلیه محاکم و رسیدگی به روند غیر قانونی و غیر عادلانه بازجویی‌ها، دادرسی‌ها و مجازات متخلفان در تمامی سطوح» شده‌اند.

«بهبود وضعیت غذایی، بهداشتی، رفاهی و تفریحی کلیه زندانیان و دستگیرشدگان» از دیگر مطالبات بازداشت‌شدگان پس از انتخابات است.

این اعتراضات در حالی است که به گزارش ادوارنیوز، پایگاه خبری سازمان دانش‌آموختگان ایران در روزهای اخیر تراکم زندانیان در بند ۳۵۰ بالا رفته و در هر اتاق بین ۳۵ تا ۴۰ نفر زندانی شده‌اند

این اعتراضات در حالی است که به گزارش ادوارنیوز، پایگاه خبری سازمان دانش‌آموختگان ایران در روزهای اخیر تراکم زندانیان در بند ۳۵۰ بالا رفته و در هر اتاق بین ۳۵ تا ۴۰ نفر زندانی شده‌اند.

کاهش زمان تماس‌های تلفنی و احضار مجدد و بازجویی از بازداشت‌شدگان از دیگر فشارهای اعمال شده بر زندانیان این بند است.
زندانیان سیاسی این بند پیش از این با انتشار بیانیه‌ای تصمیم خود برای آغاز روزه‌های سیاسی را اعلام کرده بودند.

بنا به این بیانیه بسیاری از زندانیان پس از نگهداری بلندمدت در «شرایط ویژه» و بازجویی‌های «تحت فشار جسمی و روحی و روانی» در دادگاه‌های «فرمایشی» محاکمه شده و به حبس‌های درازمدت یا «غیر عادلانه» محکوم شده‌اند.

در جریان اعتراضات سال گذشته، بیش از پنج هزار نفر از مخالفان دولت در ایران بازداشت شدند. بر اساس گزارش‌های منتشر شده در رسانه‌ها برخی زندانیان اخیر «شکنجه» شده و برای گرفتن اعتراف زیر فشار قرار دارند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

امروز سر کار باز نزدیک بود انگشت خود را با اره قطع کنم . هرچند کارگر بسیار ماهر ساختمانی هستم . بیرون محل کار من جشن خیابانی ورزشکاران کانادائی بود . همه سفید پوست بودند ؟پس مهاجران و رنگین پوست ها کجا هستند؟د کارخانه های اطراف شهر مونترال و تورنتو و ادمونتون و شهر های بزرگ کانادا مهاجران دارند مثل برده کار می کنند . دولت کانادا حرف مفت زیاد می زد دمکراسی و احترام به حقوق بشر ؟... تا کی ما باید احمقانه در خارج از ایران سرزمین مادری مان انتقاد کنیم....

-- hajiagha ، Apr 24, 2010 در ساعت 11:02 AM