رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ اردیبهشت ۱۳۸۹
جو بایدن:

«چین با تحریم‌ها موافقت خواهد کرد»

جو بایدن، معاون رئیس جمهوری ایالات متحده امروز پنج‌شنبه گفت که چین «با دور جدید تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران موافقت خواهد کرد».

چین در میان پنج عضو دارای حق وتو در شورای امنیت سازمان ملل تاکنون مانع اصلی بر سر راه تحریم‌های بیشتر علیه حکومت ایران بوده‌است.


جو بایدن که امروز در برنامه گفت‌وگوی تلویزیونی «چشم‌انداز» (The View) سخن می‌گفت اظهار داشت:
«چین با تحریم‌ها موافقت خواهد کرد» و افزود:

«این نخستین بار است که تمامی دنیا یک‌پارچه معتقد است که ایران از حد و حدود خود خارج شده. آن‌ها از همیشه منزوی‌تر شده‌اند، چه در میان مردم خود و چه در منطقه.»

چین به عنوان یک کشور پرقدرت آسیایی سرمایه‌گذاری سنگینی در بخش انرژی ایران کرده‌است و خلأ به جا مانده از خروج شرکت‌های غربی از ایران تا اندازه‌ای توسط شرکت‌های چینی پر شده‌است.

تحلیلگران سیاسی داخل و خارج از ایران به تازگی نسبت به وابستگی اجباری و بیش از اندازه جمهوری اسلامی ایران به جمهوری خلق چین هشدار داده‌اند.

جو بایدن: این نخستین بار است که تمامی دنیا یک‌پارچه معتقد است که ایران از حد و حدود خود خارج شده آن‌ها از همیشه منزوی‌تر شده‌اند، چه در میان مردم خود و چه در منطقه

در حالی که مقام‌های رسمی آمریکا در هفته‌های اخیر از توافق پکن و واشینگتن درباره اقدامات تنبیهی جدید علیه ایران خبر می‌دهند، وزارت خارجه چین همواره اعلام کرده‌است افزایش تحریم‌ها راه حل مناسبی برای حل مناقشه اتمی تهران نیست.

با این حال جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین به تازگی با تاکید مجدد بر ادامه مذاکرات میان طرف‌های درگیر در پرونده ایران، افزود که در صورت شکست مذاکرات، امکان تحریم‌ها نیز باید مدنظر باشد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

هموطن،
ماندن اين جنايتکاران به فرهنگ ما بستگی داشته. ما با ريا و تعارف زندگی ميکنيم. همرزم ما هرگز از ما مطمئن نيست. زنان ما به غير از گروه فعال بيش از نيمی از جمعيت را تشکيل ميدهد، ولی در برابر اين رژيم آنچنان تسليم شدند که خدا ميداند. اين فرهنگ ماست که ازدختری 17 يا 18 سال يک ماشين جوجه کشی ميسازد.و يعنی زن ايرانی اولين مبارزه اش فرزندانش است. در فرهنگ ماست که متجاوز راست ميگردد. تجاوز شده خجالت ميکشد بر عکس دنيای غرب که به کسی که تجاوز شده رحم ميکنند. در قفقاز که فرهنگی مانند ما دارند وقتی روسها به دختران جوان تجاوز ميکردند خانواده ها اين زنان جوان را به پرتگاه کوهستان ميبردند تا خودکشی کنند. اينها در زندانها به ما تجاوز کردند تا بجای اينکه بر عليه اشان برخيزيم خود را بکشيم. با نام خدا و بسم الله و تفنگ بر روی پيشانی به ما تجاوز کردند. زنها ناخودآگاه هرگز خود را در شرايطی قرار نميدهند که مورد تجاوز قرارگيرند و مورد سرشکستگی خانواده شدند. اين اجنبيان آنچه در فرهنگ ما ننگ بود بر عليه ما استفاده کردند. مردان برخيستن؛ جوانان عزيز اين مملکت را در زندانها به انسانهای لغمه ای تبديل کردند. آنها را بعد از مدتي بر روی پشت بامهای زندان صافی کردند با تير البته. و ميپرسند خواستت چيه؟ ميگفتن به صورتم تير نکشيد تا خانواده ام مرا بشناسد! در دورترين نقاط افريقا آنجائی که خدا را حتی نميشناسند زن و مرد با هم مبارزه ميکنند. هرگز اجازه نميدهند که فرزندانشان جلوی چشمشان اعدام شود همه با هم بلند ميشوند و با خانواده هائی را که فرزندانشان را از اين طريق از دست داده اند همدردی ميکنند ؛نه مث ما که اين خانواده ها را که فرزندانشان برای آزادی اين خاک جان سپردن انگشت نما کنند. کجاست فرهنگ ايراني؟ در غرب تعارف وجود ندارد و آنچه هست واقعيست. در غرب به اسلام معتقد نيستند و با دو رکعت نماز تجاوز نميکنند. ما در فرهنگی هستيم که در دنيا خيلی جلو بود حال خود در باتلاق اين فرهنگ فرو رفتيم. شکست مصريان قديم بخاطر پرستش سگ و گربه بود ؛ کامبيز وقتی به مصر حمله کرد هر سربازی گربه ای را در روی سينه اش گذاشته بود و مصريان حمله نکردند که مبادا گربه ها را بکشند. برای وطنم فرهنگی بالاتر آرزو ميکنم.

-- Karo ، Apr 23, 2010 در ساعت 05:53 PM