رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۹

هشدار نسبت به مداخله در انتخابات افغانستان

رئیس جدید کمیسیون مستقل انتخابات افغانستان نسبت به هرگونه «مداخله» داخلی و خارجی در امور انتخابات این کشور هشدار داد. به گفته وی «افغانستان دمکراسی و انتخابات را با حاکمیت ملی خود عوض نمی‌کند.»

فضل‌احمد معنوی در نخستین روز کاری‌اش طی یک نشست خبری در کابل گفت: «ما اجازه نخواهیم داد در امور ملی ما مداخله غیر قانونی، غیر اخلاقی و غیر طبیعی صورت گیرد.»


فضل‌احمد معنوی

وی افزود تا جایی که قانون این کشور اجازه دهد در امور انتخابات نیاز به همکاری ملی و بین‌المللی خواهیم داشت اما تحمیل هرگونه عملی که در مغایرت با تعاملات ملی و بین‌المللی باشد، قابل قبول نخواهد بود.

آقای معنوی هرگونه دستبرد به رای مردم را «جنایت» خواند و اظهار داشت که برگزاری انتخابات «عادلانه» و «شفاف» یکی از اولویت‌های کاری‌اش خواهد بود.

هفته گذشته در پی مدت‌ها تبادل اتهامات میان جناح‌های مختلف سیاسی افغان و بین‌المللی و حامد کرزی بر سر موضوع «تقلب» در انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری، عزیزالله لودین رئیس پیشین کمیسیون انتخابات از سمت خود کناره گرفت.

حامد کرزی به تازگی طی یک سخنرانی جنجالی با پذیرفتن وجود «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری، گفت که تقلب‌ها نه از سوی افغان‌ها بل‌که «از سوی خارجی‌ها» سازمان‌دهی شده بود

در آخرین مورد، حامد کرزی طی یک سخنرانی جنجالی با پذیرفتن وجود «تقلب» در انتخابات ریاست جمهوری، گفت که تقلب‌ها نه از سوی افغان‌ها بل‌که «از سوی خارجی‌ها» سازمان‌دهی شده بود.
این اظهارات با واکنش سرد بین‌المللی مواجه شد.

دو روز پیش و با جود رد قانون جدید انتخابات از سوی پارلمان، نام‌نویسی نامزدهای انتخابات پارلمانی در سراسر این کشور آغاز شد.

انتخابات پارلمانی افغانستان قرار است در ۲۷ شهریور ماه سال جاری برای انتخاب ۲۴۹ نماینده مرد و زن که برای یک دوره کاری پنج ساله انتخاب می‌شوند، برگزار گردد.

Share/Save/Bookmark