رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۹

تعویق نشست مشورتی صلح افغانستان

نشست بزرگ سنتی افغان‌ها (جرگه مشورتی صلح) که قرار بود ۱۲ اردیبهشت سال جاری با موضوع صلح دولت افغانستان با شورشیان در کابل راه‌اندازی شود، به تعویق افتاد.

۱۴۰۰ تن از رهبران محلی و نمایندگان طیف‌های مختلف مردم دعوت شده بود تا در این نشست سه‌روزه شرکت کنند تا با آنان در مورد چگونگی صلح با شورشیان، مشورت شود.

فاروق وردک رئیس این جرگه طی یک نشست خبری در کابل گفت: «در همین راستا رئیس جمهور افغانستان با رئیسان پارلمان و سنا، رهبران محلی و نمایندگان احزاب دیدار کرده و این تصمیم در مشورت با آنان گرفته شده‌است.»
وی زمان مشخصی را برای برگزاری این نشست ذکر نکرد اما گفت احتمالا دو تا سه هفته دیگر به تأخیر بیافتد.

پشتیبانان غربی دولت افغانستان به ویژه آمریکا صلح با شورشیان را زودهنگام خوانده و اعلام کرده‌اند تا زمانی که شورشیان «ضعیف» نشده‌اند، مذاکرات صلح مفید نخواهد بود

وی علاوه بر این گفت که یکی دیگر از دلایل این تعویق، سفر حامد کرزی به آمریکا در ماه جاری است و هم‌چنین شورای ملی افغانستان نیز پیشنهاد کرده‌است تا به خاطر آغاز روند نام‌نویسی نامزدان برای انتخابات پارلمانی، برگزاری این نشست به تعویق بیافتد.

آقای کرزی در زمان انتخابات سال گذشته ریاست جمهوری این کشور گفته بود که این نشست را برای برقراری صلح با شورشیان و تامین امنیت برگزار خواهد کرد.

تاکنون شورشیان در مورد این نشست اظهار نظر نکرده‌اند اما بارها پشتیبانان غربی دولت افغانستان به ویژه آمریکا صلح با شورشیان را زودهنگام خوانده و اعلام کرده‌اند تا زمانی که شورشیان «ضعیف» نشده‌اند، مذاکرات صلح مفید نخواهد بود.

Share/Save/Bookmark