رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ تیر ۱۳۸۹
وزیر نفت ایران:

«تحریم بنزین ایران یک جوک است»

مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران گفت طرح قدرت‌های جهانی برای محدود کردن صدور بنزین به ایران یک «جوک» است.

به گزارش خبرگزاری رویترز وی این مطلب را امروز پنج‌شنبه در مراسم گشایش پانزدهمین نمایشگاه بین‌المللی نفت، گاز، پالایش و پتروشیمی در تهران بیان کرد.


مسعود میرکاظمی، وزیر نفت ایران

وزیر نفت ایران «حضور چند شرکت خارجی در این نمایشگاه» را نشانگر «بی‌تأثیر بودن» تحریم‌ها و محدودیت‌ها دانست.

قدرت‌های غربی به رهبری آمریکا طی ماه‌های اخیر بر کوشش‌های جهانی خود جهت اعمال دور چهارمی از تحریم‌ها علیه ایران بر سر برنامه هسته‌ای آن کشور افزوده‌اند.

یکی از این محدودیت‌ها شامل مسئله صدور سوخت به ایران می‌شود. ایران با وجود این‌که دومین صادرکننده نفت در میان کشورهای اپک است ولی به دلیل کمبود پالایشگاه ناچار است در حدود ۴۰ درصد از بنزین مصرفی خود را از خارج وارد کند.

وزیر نفت ایران «حضور چند شرکت خارجی در نمایشگاه تهران» را نشانگر «بی‌تأثیر بودن» تحریم‌ها و محدودیت‌ها دانست

روز چهارشنبه، وزیر اقتصاد ایران اظهار داشت که جمهوری اسلامی می‌تواند «با تغییر خط تولید» نیازهای مصرف داخلی بنزین خود را تأمین کند.

چهارم فروردین ماه سال جاری، شرکت نفتی «لوک اویل»، بزرگ‌ترین شرکت نفتی (خصوصی) روسیه، به علت تحریم‌های آمریکا، فعالیت خود در ایران را متوقف کرد.

پیش از این نیز رسانه‌ها گزارش کرده بودند که شرکت‌های رویال داچ شل، و سه شرکت‌ سوئیسی ویتول، گلنکور و ترافیگورا که بخش عمده‌ای از بازار جهانی فرآورده‌های نفتی را در اختیار دارند، صدور بنزین به ایران را متوقف کرده‌اند.
این سه شرکت سوئیسی در مجموع، نیمی از بنزین صادراتی به ایران را تامین می‌کردند.

محمود احمدی‌نژاد گفت در صورت تحریم صادرات بنزین، دستور خواهد داد تا متخصصان ایرانی، «ظرف یک هفته تا ۲۰ روز» بنزین تولید کنند

محمود احمدی‌نژاد در واکنش به تصمیم این شرکت‌ها گفت در صورت تحریم صادرات بنزین، دستور خواهد داد تا متخصصان ایرانی، «ظرف یک هفته تا ۲۰ روز» بنزین تولید کنند.

به گفته دیپلمات‌های اروپایی دور جدید تحریم‌های جهانی علیه ایران شامل تحریم کامل تسلیحاتی، ممنوعیت هرگونه سرمایه‌گذاری جدید در بخش انرژی ایران، محدود کردن کشتیرانی و امور مالی و هم‌چنین تحریم منافع تجاری سپاه پاسداران خواهد بود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

تاوقتی برادران کمونيست چينی و شيوخ امارات بنزين ميفروشند..تحريم بايد هم جوک باشد...بايد از آقايان سوال کرد کشور با منابع عظيم نفتی چرا بايد بنزين وارد کند؟

-- kIA ، Apr 22, 2010 در ساعت 12:19 PM

وزیر نفت بسکه نفت خورده به این روز افتاده و هذیان می گوید.

-- بدون نام ، Apr 22, 2010 در ساعت 12:19 PM

همانطور که خطیب جمعه تهران گفته "حفظ بیضه اسلام" واجب است. آقایان به این راحتی ها از رو نمی روند.

-- امیر ، Apr 22, 2010 در ساعت 12:19 PM

ظرف یک هفته تا 20 روز، پس اگر اینجوریه چرا این همه بازی...

-- راژان ، Apr 22, 2010 در ساعت 12:19 PM

تحریم در شرایطی که جلوی راههای فرار از تحریمها باز است چه فایده ای دارد جز گستاخ تر شدن سران رژیم و در طرف دیگر بیچاره تر شدن بیشتر مردم.تحریم کشتیرانی در شرایطی مطرح میشود که تمامی کشتیهای تانکر شرکت ملی نفتکش تغییر پرچم داده و به شکل سوری تحت مالکیت مالتا و قبرس هستند و این شرکت برای فرار از شرایط پیش رو و قبل از تنگتر شدن حلقه محاصره در صدد انتقال بخشی از ان شرکت به ونزوالا هستند.قابل توجه سناتورهایی که تمام فکر و ذکرشان شده جلب موافقت چین و روسیه غافل از فعالیتهای اینچنینی مدیران میانی نظام که اینچنین در دنیا جولان میدهند و راههای فرار از تحریمها را از مشاوران خارجی خود در امارات و چین و ونزوالا و البته اروپای دودوزه باز می اموزند.سوال اینجاست چرا به جاده صاف کن های(مدیران میانی) نظام ویزاهای یکساله شنگن میدهند ولی به جوانان ایران که برای نجات زندگیشان ویزا میخواهند نمیدند.سفارت کشور طرفدار حقوق بشر سوئد در این مورد چه توضیحی دارد؟

-- بدون نام ، Apr 22, 2010 در ساعت 12:19 PM

چرا احمدی نژاد منتظر است تا "در صورت تحریم صادرات بنزین"، دستور داد تا متخصصان ایرانی، «ظرف یک هفته تا ۲۰ روز» بنزین تولید کنند. و الان اين دستور را صادر نمی کند.

-- بدون نام ، Apr 23, 2010 در ساعت 12:19 PM

ایشان میگویند تحریم بنزین ایران یک جوک است این آقا راست میگه ، منظور ایشان اینه که دولت ایران همه چیز را جوک می‌گیرد ، در حالی‌ که این مردم زحمت کش ایران ۳۰ ساله جور نادانی این سیستم ناتوان را میگش.

-- پاک دستان ، Jul 5, 2010 در ساعت 12:19 PM

با سلام_
واقعيت اينست كه كسي واقعيت را بيان نميكند
ايا به كفته احمدي نزاد با تغير خط توليد ميتوان بنزيني كه از سه شركت خارجي دريافت ميشد را جبران كرد
بس جرا زودتر از اين دستور ندادند _
وزير نفت ميفرمايند جوك است
بايد بكيم كار شما جوك است _ اكر اولش به فكر اخرش باشي بهتر از اينه كه اخرش بفكر اولش بيفتي

-- Mostafa ، Jul 5, 2010 در ساعت 12:19 PM