رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ اردیبهشت ۱۳۸۹
محمد نوری‌زاد خطاب به آیت‌الله خامنه‌ای:

مردم را از دست داده‌اید

محمد نوری‌زاد، روزنامه‌نگار و نویسنده، در نامه‌ای به آیت‌الله خامنه‌ای نوشته است که وی امروز بر کشوری رهبری می‌کند که «مردمش از دست رفته است.»

این نامه که چهارمین نامه آقای نوری‌زاد به رهبر جمهوری اسلامی است، از زندان اوین خطاب به وی نوشته شده است.


نوری‌زاد در این نامه از آقای خامنه‌ای پرسیده است: «شما، امروز رهبر کدام مردمید؟ من مردم فراوانی برای شما نمی‌بینم. رهبری، آن هم بر حداقل مردم، که غرورآفرین نیست.»

وی که نزدیک به چهار ماه است به خاطر نگارش نامه به آیت‌الله خامنه‌ای در زندان است و ۶۸ روز از این مدت را در انفرادی به سربرده، نوشته که «توسط بازجوهای خود، مورد اهانت و ضرب و شتم» قرار گرفته است.

وی دلیل نگارش نامه چهارم به آقای خامنه‌ای را چنین توضیح داده است: «هنوز ناباورانه، به شما، امید بسته‌ام. اگر قرار باشد تغییری در اوضاع کشور رخ دهد، این تغییر از ناحیه شما بسیار شدنی‌تر و پایدارتر خواهد بود.»

«امروز شما بر کشوری رهبری می‌کنید که در گردونه چه کنم‌های بسیاری گرفتار است. کشوری که اتحاد و یکپارچگی‌اش، به دست خود شما و اطرافیان شما، به حاشیه رفته است و نگرشی قلیل و تنگ به میدان آمده است»

نویسنده این نامه، شرایط امروز ایران را برای رهبر جمهوری اسلامی چنین توصیف کرده است: «امروز شما بر کشوری رهبری می‌کنید که مردمش از دست رفته است. کشوری که در گردونه چه کنم‌های بسیاری گرفتار است. کشوری که اتحاد و یکپارچگی‌اش، به دست خود شما و اطرافیان شما، به حاشیه رفته است و نگرشی قلیل و تنگ به میدان آمده است.»

نوری‌زاد افزوده است: «جامعه ما، در جوار یک انفجار بزرگ است. دیگ جوشانیست که ما به خاطر آزار از خروج پرسروصدای بخار آن، چوب کبریتی در سوپاپ آن فرو کرده‌ایم. ما، به روزهای پایانی فرصت آزمون خویش رسیده‌ایم.»

نوری‌زاد در این نامه از آقای خامنه‌ای پرسیده است: «شما، امروز رهبر کدام مردمید؟ من مردم فراوانی برای شما نمی‌بینم. رهبری، آن هم بر حداقل مردم، که غرورآفرین نیست»

وی در این نامه ادامه داده است: «ما و شما؛ مردم خویش را از دست داده‌ایم. اگر سکوت و آرامشی در آنان می‌بینید، به ضرب زور و اسلحه است. اگر باور ندارید به یک آزمون خیالی تن در دهید.»

این روزنامه‌نگار در بخش دیگری از نامه، به نام‌گذاری سال جدید از سوی رهبر جمهوری اسلامی اشاره کرده و نوشته است: «این نامگذاری، نشان می‌دهد که بعضاً مشاوران شما، افراد صادق و کارآمدی نیستند. من و همه، آنجا به شما آفرین می‌گفتیم که امسال را سال آشتی ملی می‌نامیدید.»

سال جدید خورشیدی، از سوی آیت‌الله خامنه‌ای، سال «همت مضاعف و کار مضاعف» نام‌گذاری شده است.

نوری‌زاد خطاب به آقای خامنه‌ای نوشته است: «ما شما را دوست داریم و به پایان خوب سرنوشت شما سخت علاقه‌مندیم. من و بسیاری، هنوز دوستدار شما و سرنوشت کشور خویشیم. اما شما ظاهراً این اشتیاق را طالب نیستید.»

نوری‌زاد در نامه خود نوشته است: «لابد؛ در این گردونه، آدم‌ها، تاریخ مصرف دارند، که اگر به سر رسیدند، مثل دستمال آلوده، باید به دور انداخته شوند»

این نویسنده و فیلم‌ساز در بخش دیگری از این نامه، با اشاره به دیدار میرحسین موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی با خانواده‌اش، در دورانی که وی در زندان به سر می‌برد، به ابراز علاقه خود به دیدار آقای خامنه‌ای با خانواده‌اش اشاره می‌کند.

وی در نامه افزوده است که علاقه داشت رهبر جمهوری اسلامی در این دیدار به خانواده‌اش می‌گفت: «نوری‌زاد درست در روزهای بحرانی، با برنامه‌های تلویزیونی‌اش، با نوشته‌هایش، برای منِ رهبر که در معرض تهاجمات طوفانی این و آن قرار گرفته بودم، به میان آمد و از من سخت جانبداری کرد. امروز او در زندان است؛ به خاطر انتقاد از من!»

این روزنامه‌نگار افزوده است که علاقه‌مند بود آیت‌الله خامنه‌ای در دیدار با خانواده او می‌افزود: «او باید در زندان ادب شود. همسر و فرزندانش توسط بازجوهای بی‌سواد و بی‌ادب و تندخو به ناسزا گرفته شوند و خود او به تلخ‌ترین شکل ممکن به ورطه تهدید و تحقیر و ضرب و شتم درافتد. اما این دلیل نمی‌شود که منِ رهبر، قدر زحمت‌های پیشین او را ندانم و به خانواده‌اش سر نزنم.»

محمد نوری‌زاد که از سوی دادگاه بدوی به سه سال و نیم حبس و ۵۰ ضربه شلاق محکوم شده است، در نامه خود نوشته است: «لابد؛ در این گردونه، آدم‌ها، تاریخ مصرف دارند، که اگر به سر رسیدند، مثل دستمال آلوده، باید به دور انداخته شوند.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دردناک بود نوشته ات، محمد جان. ما گرچه از نظر اعتقادی با هم فاصله داریم، اما این رنج عظیم همه ما را به هم نزدیک کرده است. این همان خط مشترک ماست: مبارزه برای حقوق مدنی فارغ از تفاوت عقاید سیاسی و مذهبی. ما تو را دوست داریم. به امید رهایی همه ایرانی ها از زندان های کوچک و بزرگ.

-- بدون نام ، Apr 21, 2010 در ساعت 04:00 PM

«ابطحی» دیگری بدون عبا و عمامه. این طزز نگارش و توبه کردن اصلا وابدا متعلق به یک «مبارز واقعی» در راه حق و عدالت نیست بلکه حاصل فارغ التحصیلی از کلاسهای آموزشی نقاشی و رنگ آمیزی «موسوی» و اصلاح طلبی نمایشی «خاتمی» و گفتار درمانی «کروبی» است. آقای نوری زاده با این نوشته به دنبال عفو و بخشش از مقام پوسیده علا حضرت «معظم» است.

-- بدون نام ، Apr 21, 2010 در ساعت 04:00 PM

من این آقای نوری زاده را نمیشناسم ولی لطفابهشان بگویید که مردم را 30 سال است که از دست داده اید این حکومت از روز اول هم هیچ طرفداری در میان ملت نداشت و با زور و ایجاد رعب و وحشت بر مردم مستولی شده است.

-- از کانادا ، Apr 21, 2010 در ساعت 04:00 PM

این حضرت نوری زاد زمانی که به ستایش رهبر میپرداخت و برایش فیلم میساخت متاسفانه آخوند شناس بدی بود و نمی دانست که آخوند زن و بچه اش را فدای منافع خودش میکند. هنوز هم ر هبر را دوست
دادند. دارد . ایشان و ام ثال ایشان شرف و حیثیت ملتی را بباد دادند

پس حقشان است بوسیله ی کسانی که برایشان مدح وثنا میگفتند . به چنین سرنوشتی دچار شود.

-- بدون نام ، Apr 21, 2010 در ساعت 04:00 PM

"«ابطحی» دیگری بدون عبا و عمامه. این طزز نگارش و توبه کردن اصلا وابدا متعلق به یک «مبارز واقعی» در راه حق و عدالت نیست بلکه حاصل فارغ التحصیلی از کلاسهای آموزشی نقاشی و رنگ آمیزی «موسوی» و اصلاح طلبی نمایشی «خاتمی» و گفتار درمانی «کروبی» است. آقای نوری زاده با این نوشته به دنبال عفو و بخشش از مقام پوسیده علا حضرت «معظم» است."
شما مطمئنی نامه رو خوندی یا زبان فارسی بلدی؟

-- بدون نام ، Apr 21, 2010 در ساعت 04:00 PM

حرکت شجاعانه ای بود، بعد از آن محکومیت ایشان تاکید می کند که حرف حساب را پس نمی گیرد! دروود
اما اگر اصل نامه را بخوانید، از بخشی از فضای موجود در باند آقای خامنه ای پرده برداری می شود که شگفت آورتر است. چه فضای منحرف و شرک آلودی در اطراف آقای خامنه ای برقرار است.

-- ممدآقا ، Apr 21, 2010 در ساعت 04:00 PM

این بشر چقدر ساده لوح است.

-- علی دهقانی ، Apr 21, 2010 در ساعت 04:00 PM

با این که حرف حق می زنه اما بد نیست یه کم ادب بشه تا دیگه اسطوره های بزرگی مثل رستم و اسفندیار به دست امثال ایشون در چهل سرباز صدا و سیما خوار و ذلیل نشن!!!

-- بدون نام ، Apr 21, 2010 در ساعت 04:00 PM

من پیشگو هستم. خداوند را می بینم چراغ به دست به سمت ایران می رود این بدین معناست که ایران از تاریکی نجات پیدا می کند و روشنایی سرتاسر خاکش را فرامی گیرد.
به زودی زود یک جنگ سرنوشت ساز از خارج از مرزها به ایران می شود از جانب اسرائیل و متحدانش .
می بینم اسرائیل برنده جنگ خواهد بود . .

همانطور که قبلا پیشگویی چنین روزهایی را کرده بودم جنگ در چنین فصلی رخ می دهد . می بینم رژیم جمهوری اسلامی سقوط می کند و ایت الله خامنه ای از ایران فرار می کند .
می بینم سلطنت پهلوی به پادشاهی پسرش رضاشاه دوم در ایران تاسیس می شود . می بینم ایران یک پارچه شورو نشاط و جشن و سرور و ازادی خواهد شد : تمام این اتفاقات به زودی زود صورت می گیرد در سال -2010--1389 ...
به زودی زود...

-- طرفدار ، Apr 22, 2010 در ساعت 04:00 PM

سلام، و یادداشت زیر را برای ایشان های نوعی در سایت کلمه نوشتم.

سلام، آفرین به این شجاعت، اما آب که از سر گذشت چه یک نی چه صد نی. آب از سر رهبر عزیز گذشته است، رهبری که نظارت استصوابی شورای نگهبان را تایید کرد تا وسیله ای باشد برای پس زدن هر مخالفی از بنیادهای حاکمیت ولایت فقیه. و حتمن شنیدی یا خواندی که وقتی زمزمه ی شورای ملی انتخابات از طرف بعضی افراد در مجمع تشخیص مصلحت مطرح شد وی صریحن آن را رد کرد. چرا که در آن صورت دست رهبر عزیز و گرامی از نظارت بر انتخاب نمایندگان مردم در مجلس و نیز ریاست جمهوری کوتاه می شد. این رهبر عزیز این بنا را بنیاد گذاشت و شما و همه ی همراهان ساکت ماندید. اکنون وقت استمالت نیست، وقت اعتراف به اشتباهات است و سخن گفتن با راستی از مردمی است که به علت لاپوشانی های شما - شما یی که اکنون گرفتار غضب ولایت فقیه شده اید و رنج می کشید- از حقایق بی خبر بودند و یا به واقعیت رویدادها آشنا نبودند. این راه، راه شما است. راه کسانی است که می خواهند بنیاد چنین نظامی به نفع مردم تغییر کند. باز هم درود به شجاعت شما.

-- حافظه ی تاریخی ، Apr 22, 2010 در ساعت 04:00 PM

به نوریزاد و امیدش و به نوشته پر از دردش ، به شجاعتش در اوین ( که کیمیایی است در این روزگار) و به شهامتش افتخار میکنم. من با اقای نوریزاد و بسیاری از اعتقاداتش تفاوت های اساسی دارم امامی بالم به وجود عزیز ایشون. میبالم که در این زیر این هم ظلم باز هم به فحاشی و خشم و نفرت نپرداختند و آیه یاس و سوره نفرت مثل این د وستان خارج از کشور که حز به نفرت و نابودی مملکت فکر نمیکنند ننوشتند. این نامه هاست که به طرفداران اندک خامنه ای ها فرصت میده فکر کنند و ببینند که چقدر زشتی و کراهت چهره و رفتار این دیکتاتورهای کریه واضح و انکار نشدنیه. مبارز واقعی تویی نه کسی که از مبارزه فقط فحاشی و استریپتیز و ساختمون شکستن یاد گرفته و نه اونی که خنجر از پشت به مردم مملکت میزنه. ممنونم محمد نوریزاد از بودنت

-- Mojdeh ، Apr 22, 2010 در ساعت 04:00 PM

البته اگر پا دو ها و بادمجان دور قاب چین ها نامه را برسانند بد نیست!!

-- م ، Apr 22, 2010 در ساعت 04:00 PM

حکومت ستيزهجوئی که هدفش پياده کردن يک ايدئولوژی عقب کراست بجز خشونت چه خدمتی به مردم ميکند؟ اين رژيم قبلأ در مخفيگاههای کهريزک خشونت ميورزيد حال در روز روشن ماشينی منفجر ميشودميگن کار اسرائيل بود يا در ايلامشهر جوانی به نام گودرزی کشته شده ميگن خودکشی کرد. جنايتها را از چوب اعدام و کهريزک بيرون آورده اند و تا دندان مسلح هستند و در خيابان اميدهاي مردم را ترور ميکنندو ما در خيابانها ميائيم و ميگوئيم انرژی هسته اي..
ترور کمی خشنتر از خشونت است!

-- jahan ، Apr 22, 2010 در ساعت 04:00 PM

درود و 100 درود بر نوری زاد عزیز
بخاطر قلم نافذ .اندیشه عمیق. شجاعت بی نظیردر بیان.استقامت در برابر پلیدیهای بی نظیراین حکومت ودشواری های براستی نابود کننده و ایمان به خدای همه آدمها و اقوام .بسیار رحمان .بخشنده .بسیار دوست دارنده .جذب کننده و زیبا پسند نه خدای خشن . فرقه گرا . محدود و طرد کننده!
اما با همه اینها نوریزاد عزیز شما هنوز بخاطر فاصله نزدیک به این نظام باطل .دروغ وفاسد انگار خوب آنها را نشناخته اید! مردم ما اما خامنه ای و اعوان و انصار او و نیات درونی آنها( نه فقط پوسته ظاهری آنها)خوب شناخته اند و از این نظام بعد از 30 سال کاملا ناامید اند.
بی تردیدآنها رفتنی اند دیر یا زود و حق و روشنایی ماندنی است!
ما بی شماریم!!

-- داریوش ، Apr 22, 2010 در ساعت 04:00 PM

یکی نیست طرف حالیش کنه کدوم مردم! منظورت همان مزدوراست اره درست اونها هم از ترس اینده خودشان بریده اند. اصلا مردم با شما نبودند که حالا باشند. ولی افشاگری یک رژیم جنایتکار دیکتاتور کار مثبتی است ومردم به این کار تو دراینده توجه خواهند کرد.

-- Hamid ، Apr 22, 2010 در ساعت 04:00 PM

با اینهمه کشت و کشتار و شکنجه و تجاوز و چپاول انهم به دستور مستقیم رهبری مطلقه ایران و مسلمانان جهان!!! اظهار علاقه اقای نوری زاده به ایشان اوج مازوشیسم یا syndrome de Stockholm را نشان میدهد.
ایشان که نامه را نوشته و سرانجام این کار را هم میداند حال چرا با قربان و تصدق رفتن به شخصی که نماینده هولناکترین و غیر انسانیترین نظام روی زمین است!!! ایا ملاقات رهبر معظم با فامیل ایشان باعث توحش و عوارض روانی برای همسرو بچه های ایشان نمیشود.
انتظار از این شخص و از هر کسی که دستش به خون جوانان وطن اغشته است ارزوییست واهی.
اقای نوری زاده اقایان رهبران جنبش سبز به عنوان یک مبارز سبز میگویم بس است لاس زدن و حاشیه رفتن با این ظالمین!!!
حال که بعد از سی سال به لطف پدیده و کاتالیزوری به نام احمدی نژاد بالاخره دست این نظام خودکامه رو شد محاکمه رهبر و پاسخگویی او و نوچه هایش به ملت ایران در صدر خواسته های ما هست و به امید خداوند در اینده ای نزدیک این امر میسر خواهد شد.
زنده باد دمکراسی
زنده باد جمهوری ایرانی

-- Nam ، Apr 22, 2010 در ساعت 04:00 PM

تا این مسلمونها بیان بفهمند که حکومت اسلامی ذاتا همینه تمام استخوانهاشون لای چرخ اسلام خرد شده. دین‌زدگی که رفت توی مغز افراد خیلی سخت بتونه بیاد بیرون.

-- سالار ، Apr 22, 2010 در ساعت 04:00 PM