رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹
شیرین عبادی:

«ایران نباید عضو شورای حقوق بشر شود»

شیرین عبادی در نامه‌ای به بان کی‌مون، دبیرکل سازمان ملل، خواستار رد درخواست ایران برای عضویت در شورای حقوق بشر این سازمان بین‌المللی شد.

خانم عبادی در این نامه نوشته است که تصمیم‌گیری درباره عضویت ایران در شورای حقوق بشر سازمان ملل، «مستلزم اطلاع از وضعيت حقوق بشر در ایران، خصوصا در يک سال اخير» است.


برنده جایزه صلح نوبل اعلام کرد جمهوری اسلامی، با اینکه به کنوانسیون‌های حقوق مدنی، سياسی و کنوانسيون حقوق اقتصادی و اجتماعی پیوسته است، «اما متاسفانه به تعهدات خود، نه در قانون و نه در اجراء عمل نمی‌کند.»

این فعال حقوق بشر از بان کی‌مون پرسیده است: «آيا حکومت جمهوری اسلامی ايران که سال‌ها مرتکب نقض حقوق بشر شده است، صلاحيت ورود به شورای حقوق بشر را دارد؟»

وی در نامه خود همچنین این پرسش را مطرح کرده است: «آيا حکومتی که تا کنون به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بی‌توجهی‌کرده است و آنها را ناديده گرفته، می‌تواند نسبت به اجرای حقوق بشر در ساير ممالک قضاوت درستی‌ داشته باشد؟»

«آيا حکومت جمهوری اسلامی ايران که سال‌ها مرتکب نقض حقوق بشر شده است، صلاحيت ورود به شورای حقوق بشر را دارد»

خانم عبادی اظهار امیدواری کرده که سازمان ملل با رد این درخواست جمهوری اسلامی، «مسئولين حکومتی را متوجه عملکرد نادرست خود» کند.

وی در بخش دیگری از این نامه، به حوادث پس از انتخابات ایران اشاره کرده و نوشته است که پاسخ حکومت به اعتراض‌های «مسالمت‌آمیز» مردم، «گلوله و زندان» بوده است.

عبادی همچنین به وضعیت بازداشت‌شدگان ماه‌های اخیر اشاره کرده و افزوده که با بسیاری از آنها در زندان‌ها «بدرفتاری» می‌شود، به طوری که برخی از این زندانیان بر اثر شدت «شکنجه» جان باخته‌اند.

در بخش دیگری از نامه این فعال حقوق بشر، به نقض حقوق زنان، کودکان و اقلیت‌های قومی و مذهبی در ایران پرداخته شده است.

«آيا حکومتی که تا کنون به قطعنامه‌های سازمان ملل متحد بی‌توجهی‌کرده است و آنها را ناديده گرفته، می‌تواند نسبت به اجرای حقوق بشر در ساير ممالک قضاوت درستی‌ داشته باشد»

وی مجازات‌هایی نظیر اعدام افراد زیر ۱۸ سال، سنگسار و قطع دست در ایران را از مصادیق نقض حقوق بشر عنوان کرده است.

این نامه در شرایطی نوشته می‌شود که ۱۸ آذر ماه سال گذشته، ناوی پیلای، کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل، با ابراز نگرانی از سرکوب معترضان در ایران، از مقام‌های جمهوری اسلامی خواست که به حق اعتراض مخالفان، «احترام» بگذارند.

خانم پیلای همچنین در اعتراض به سرکوب معترضان در ایران، قرار ملاقات خود با یکی از مسئولان جمهوری اسلامی را لغو کرد.

از نظر کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل ، ایران یکی از کشورهایی است در خصوص مسائل حقوق بشر، «بسته» عمل می‌کند و همچون سایر کشور‌های مشابه، در برابر گزارش‌های نقض حقوق بشر، حالت «تدافعی» دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

واقعا اگر حکومت اسلامی جنایتکار حاکم بر ایران عضو شورای حقوق بشر شود دیگر می توان به آن "شورای حقوق بشر" گفت.

-- بدون نام ، Apr 21, 2010 در ساعت 12:00 PM

خانم شیرین عبادی من به شما افتخار میکنم . ومنتظر دیدن شما در تورنتو در چند رور اینده هستم. از زحماتی که برای ازادی ما متحمل میشوید سپاسگزارم.
یک زن ایرانی
کانادا

-- بدون نام ، Apr 21, 2010 در ساعت 12:00 PM

پیشنهاد میگردد سید علی خامنه ای رئیس، محمود احمدی نژاد معاون و سعید مرتضوی هم بازرس ویژه شورای حقوق بشر شوند.

-- بدون نام ، Apr 21, 2010 در ساعت 12:00 PM