رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹

برگزیده سرمقاله‌های روزنامه‌های صبح

تحریک تقاضای کل
سرمقاله امروز روزنامه دنیای اقتصاد با عنوان «تجربه سیاست‌های اقتصادی»، به انتقاد از برخی سیاست‌های اقتصادی دولت پرداخته است.

در این سرمقاله آمده است: «سیاست‌های اقتصادی در کشور ما از سال ۱۳۸۴ تغییراتی پیدا کرد که پس از گذشت نزدیک به پنج سال می‌توان به ارزیابی نتایج آنها پرداخت. نخستین حرکت مهم اقتصادی درآن زمان، اعمال سیاست تثبیت قیمت‌ها بود. توجیه این سیاست از منظر مدافعان آن پایان بخشیدن به تورم مزمنی بود که از گذشته‌های دور در اقتصاد ایران جریان داشت.»

این روزنامه می‌افزاید: «آن سیاست اجرا شد و نتیجه آن نه تنها کاهش تورم نبود، بلکه افزایش آن از ۴/۱۰ درصد در سال ۱۳۸۴ به ۴/۲۵ درصد در سال ۱۳۸۷ بود. علت این روند را باید در افزایش شدید نقدینگی در فاصله سال‌های ۱۳۸۳ تا ۱۳۸۶ جست‌وجو کرد؛ چرا که با کاهش آن در سال ۱۳۸۷ و البته رکود حاکم بر اقتصاد ملی، نرخ تورم در سال ۱۳۸۸ رو به کاهش نهاد و به ۸/۱۰ رسید.»

در ادامه این سرمقاله می‌خوانیم: «بیش از چهار سال زمان لازم بود تا دولتمردان به بی‌ثمر بودن سیاست تثبیت قیمت‌ها پی ببرند. نتیجه این تاخیر در پذیرفتن اصلاح مسیر علاوه بر اتلاف گسترده منابع، شکاف عظیمی‌ میان قیمت‌های موجود و واقعیت‌های بازار ایجاد کرده که برطرف کردن آن در حال حاضر خود یک معضل جدی است؛ اما گویا دولتمردان هنوز ناکارآمد بودن سیاست‌های مالی و پولی انبساطی را در شرایط فعلی اقتصاد ایران نپذیرفته اند و بر تحریک تقاضای کل از این طریق اصرار می‌ورزند.»

متن کامل سرمقاله

وداع با دوستان
سرمقاله امروز روزنامه رسالت با عنوان «لیبرالیسم به مثابه یک دین!» در خصوص مسائل داخلی ایران نوشته شده است.

در این سرمقاله آمده است: «قرن ما گرفتار دینی است که ساخته ذهن بشر است. قرن ما گرفتار دینی است که تشریع آن به عهده انسان است. قرن ما گرفتار دینی است که به هر چیز گردن می‌نهد الا حکم خدا! لیبرالیسم اکنون به مثابه یک دین کامل تبلیغ و ترویج می‌شود.»

این روزنامه ادامه داده است: «ما باید با دوستانی که آموزه‌های لیبرالیسم را به عنوان یک دین پذیرفته و تظاهر به باور اسلام و امام و نظام می‌کنند و رو در روی اصلی ترین میراث امام(ره) یعنی ولایت فقیه ایستاده‌اند، وداع کنیم.»

به نوشته این روزنامه: «امیدی به بازگشت منافقین جدید به دامن ملت نیست. آنها راه خود را انتخاب کرده‌اند و دیگر خدای اسلام و خدای کعبه را عبادت نخواهند کرد. آنها رو به واشنگتن نماز می‌خوانند و مدتهاست که قبله خود را عوض کرده‌اند.»

متن کامل سرمقاله

سایر مطبوعات:
سرمقاله امروز روزنامه آفتاب یزد با عنوان «از کار نمادین پرهیز کنید»

سرمقاله امروز روزنامه وطن امروز با عنوان «آرایش‌های جدید در اقتصاد جهانی»

سرمقاله امروز روزنامه جمهوری اسلامی با عنوان «فهرست اشتباهات اعراب»

سرمقاله امروز روزنامه کیهان با عنوان «طرح اجرایی آمریکا و عربستان برای عقیم گذاشتن ائتلاف‌ها در عراق»

سرمقاله امروز روزنامه مردم‌سالاری با عنوان «ماه فاطمیه و رسالت ما»

Share/Save/Bookmark