رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ فروردین ۱۳۸۹
نامه گروهی از زندانیان سیاسی به مراجع تقلید:

«درباره بی‌عدالتی‌ها در زندان‌ها تحقیق کنید»

گروهی از زندانیان سیاسی در نامه‌ای به مراجع تقلید، از آنها خواستند نسبت به «شکنجه‌های جسمی، جنسی و روحی» که در دوران بازداشت متحمل شده‌اند، تحقیق و موضع‌گیری کنند.

این نامه که امروز سه‌شنبه در وب‌سایت جرس منتشر شده، خطاب به آیات صانعی، بیات زنجانی، دستغیب، سبحانی، موسوی اردبیلی، مکارم شیرازی، صافی گلپایگانی و شبیری زنجانی نوشته شده است.


این زندانیان در نامه خود نوشته‌اند که احکام بسیاری از متهمان، پیش از آنکه صادر شود، در جریان بازجویی‌ها به اطلاع آنها رسیده است.

آنها همچنین بازجویان را به اعمال فشار بر زندانیان از طریق طرح مسائل خصوصی و زندگی شخصی افراد، متهم کرده‌اند.

«در یکی از این موارد، ظرف ۲۰ روز، بازجو با همسر یکی از متهمین، شش مرتبه تماس گرفته و ضمن پیشنهاد طلاق به همسر محترم آن متهم، از وی خواسته برای پیگیری پرونده همسرش به طور منظم با وی تماس بگیرد»

در بخشی از این نامه نوشته شده است: «در یکی از این موارد، ظرف ۲۰ روز، بازجو با همسر یکی از متهمین، شش مرتبه تماس گرفته و ضمن پیشنهاد طلاق به همسر محترم آن متهم، از وی خواسته برای پیگیری پرونده همسرش به طور منظم با وی تماس بگیرد.»

بر اساس این گزارش، بازجویان در مواردی با نشان دادن عکس‌های خصوصی زندانیان و متهم کردن آنها به مسائل اخلاقی، از آنها «اعتراف‌گیری» کرده‌اند.

در این نامه همچنین به نقل از بازداشت‌شدگان بند ۳۵۰ زندان اوین آمده که بازجویان، این زندانیان را به «آزار جنسی از طریق باطوم تهدید کرده و مجبور به در آوردن لباس و شلوار» کرده‌اند.

در این نامه همچنین به نقل از بازداشت‌شدگان بند ۳۵۰ زندان اوین آمده که بازجویان، این زندانیان را به «آزار جنسی از طریق باطوم تهدید کرده و مجبور به در آوردن لباس و شلوار» کرده‌اند

نامه می‌افزاید که به برخی از زندانیان، متنی ارائه شده که علیه خود اعتراف کنند و در صورت مخالفت، «به طور متناوب با باطوم و شوکر برقی» شکنجه شده‌اند.

آن‌طور که در این نامه آمده است: «حداقل پنج نفر از کسانی که در بند ۲ الف مورد بازجویی قرار گرفته‌اند، به زیرزمینی برده شده‌اند که در آن وسایل شکنجه از جمله وسایلِ ناخن‌کشی بوده است.»

زندانیان سیاسی در بخش دیگری از نامه خود از زبان یکی از شرکت‌کنندگان در دادگاه دسته‌ جمعی پس از انتخابات نوشته‌اند که حاضران در دادگاه، از چند روز قبل برای چگونگی پاسخ به سوالات قاضی، با «جواب‌های از پیش تعیین شده» تمرین کرده‌اند.

این زندانیان از مراجع تقلید خواسته‌اند تا در مورد اطلاعاتی که در این نامه فاش شده است «تحقیق و تفحص» کنند تا به صحت گفته‌های آنها پی ببرند و از «بی‌عدالتی حاکم در فضای زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها» مطلع شوند.

متن کامل نامه را بخوانید

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

دق کردم! آیاعمر کفاف میکند تا زمانی که این جنایتکاران سخت‌تر از سنگ در دادگاهی انسانی حسابرسی شوند؟

-- بدون نام ، Apr 20, 2010 در ساعت 02:00 PM

وای اگر از پس امروز بود فردایی ...

-- بدون نام ، Apr 20, 2010 در ساعت 02:00 PM