رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ اردیبهشت ۱۳۸۹

آمریکا: آماده مذاکره با ایران هستیم

پی‌جی کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اعلام کرد که واشینگتن، همچنان آماده مذاکره با تهران درباره پیشنهاد مبادله سوخت اتمی است.

اظهارات وی پس از آن مطرح می‌شود که منوچهر متکی، وزیر خارجه ایران، پس از پایان کنفرانس خلع سلاح اتمی در تهران، اعلام کرد جمهوری اسلامی قصد دارد با اعضای شورای امنیت سازمان ملل درباره مبادله سوخت اتمی مذاکره کند.


پی‌جی کراولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا

به گفته وی، «به زودی ایران با ۱۴ عضو شورای امنیت برای مبادله سوخت به طور مستقیم وارد مذاکره می‌شود و با عضو پانزدهم هم به صورت غیرمستقیم مذاکره می‌کنیم.»

عضو پانزدهم، ایالات متحده آمریکا است که ایران با این کشور، روابط دیپلماتیک ندارد.

با این حال، کراولی افزوده است که این آمادگی آمریکا، مشروط به برداشتن گام‌های مشخص از سوی تهران برای رفع نگرانی‌های جهانی درباره برنامه اتمی خود است.

به گزارش رویترز، وی همچنین اظهار داشت که آمریکا به پذیرش کامل پیشنهاد مبادله اتمی از سوی ایران، امید ندارد.

کراولی افزوده است که این آمادگی آمریکا، مشروط به برداشتن گام‌های مشخص از سوی تهران برای رفع نگرانی‌های جهانی درباره برنامه اتمی خود است

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا افزود که ایران در صورت تمایل به انجام مبادله سوخت، می‌تواند به طور رسمی، این موضوع را به اطلاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برساند.

به گفته وی، پیشنهاد مبادله سوخت وین مربوط به هفت ماه پیش از این بوده است و با توجه به افزایش میزان سوخت هسته‌ای جمهوری اسلامی در این مدت، این پیشنهاد باید به روز شود.

روز گذشته، خبرگزاری ایلنا به نقل از مجتبی ثمره هاشمی، دستیار ارشد محمود احمدی‌نژاد نوشت: «سایت‌های جدیدی که بر اساس برنامه سازمان انرژی اتمی باید در سال جدید ساخته شوند، مکان‌یابی شده‌‌اند.»

رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به این اظهارات گفت که موضع گیری‌های هسته‌ای مقام‌های جمهوری اسلامی، به طور معمول، با توانایی واقعی اتمی ایران همخوانی ندارد.

وزارت خارجه چین نیز امروز سه‌شنبه اعلام کرد که باوجود مذاکرات قدرت‌های بزرگ درباره افزایش تحریم ایران و حضور چین در این نشست‌ها، امکان مذاکره درباره فعالیت‌های هسته‌ای تهران همچنان وجود دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

آيا انتظار چرخش ناگهانی اين آقايان را دارند. ...بهتر نيست راههاي واردات از امارات و چين و....راببندند؟..حتی کشتی های نفتکش به مقصد ايران را کنترل کنند؟..اينها قصد کنترل منطقه و صدور اسلام تندرو را دارند..

-- Hashem ، Apr 20, 2010 در ساعت 09:15 AM

وای به حال ملت ایران. در ایران درگیر دولت خون خوار، و درخارج از ایران درگیر دولت جهان خوار.

-- sara ، Apr 20, 2010 در ساعت 09:15 AM

BOMB BOMB ; BOMB IRAN

-- بدون نام ، Apr 20, 2010 در ساعت 09:15 AM

اگر می توانستید این همه سال مذاکره کرده بودید. چون بازی بازی به نفعه

-- م ، Apr 20, 2010 در ساعت 09:15 AM

به نفع همه است اگر ایران با امریکا مذاکره کند و اسرائیل و فلسطین را همزمان به رسمیت بشناسد . تحریم به تحریم شدیدتر و به حمله نظامی و به حمله اتمی منجر میشود و همه ضرر میکنند مخصو صا مردم ایران و منطقه . با وجود مرزهای گسترده ابی و خاکی و سود پرستی روسیه و چین و قاچاق چیهای بین المللی تحریم شکست میخورد . مردم ایران فقیر میشوند . طبقه متوسط از بین میرود . فساد و رشوه خواری و جنایات زیاد میشود . به سرنوشت فلسطینیها میرسیم که همدیگر را میکشند . رژیم سقط نمیشود . باید ریشه افراطی گری را شناخت . زیبا کلام راست گفت که افراطی گری از ۱۳۲۰ تا حالا توسط توده ایها وارد ادبیات سیاسی و فرهنگی ما شده و خسارات جبران ناپذیری نظیر جنگ و تحریم و میلیتاریزه شدن اقتصاد وارد کرده . سایت های چپ روسی به همین دلیل احمدی نژاد را یهودی و مشایی را جاسوس اسرائیل و فیروز آبادی را عمل امریکا میخوانند . اینها مانع نزدیک شدن ایران به خط اعتدال و رابطه با غرب و امریکا هستند به قیمت زده شدن ایران با بمب اتمی . مساله حقوق بشر و دموکراسی امری داخلی است . با خارج شدن امریکا و اسرائیل از شوی سیاسی ۳۱ سال اخیر در ایران راه برای همه چیز باز میشود

-- jamezahr ، Apr 20, 2010 در ساعت 09:15 AM

چرا جلوی مخفی کاریهای شرکت ملی نفتکش که بیش از یک سال است پرچم کشتیهای نفتکش تحت مالکیت خود را تغییر داد برای چنین روزی را نمیگیرید. ایا میدانید حتی در حال انتقال بخشی از شرکت نفتکش به ونزولا ی چاوز هستند که تاثیر تحریمها را کم کنند.چرا اروپاییها به سوری مدیر امور چپاول نفتی احمدی نژاد ویزا میدهند تا تسهیلات بی اثر ساختن تحریم احتمالی بنزین را فراهم کند.امریکا بهتر است جلوی کشتیهای نفتکش خامنه ای که تحت پرچم مالتا و قبرس ازادانه جولان میدهند و بالقوه توان بستن تمام ابراههای جهان را دارند بکند.

-- بدون نام ، Apr 21, 2010 در ساعت 09:15 AM