رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ فروردین ۱۳۸۹

اعتراض به اخراج استادان مستقل از دانشگاه‌ها

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در بیانیه‌ای اعلام کرد که جمهوری اسلامی، استادان برجسته دانشگاه‌ها را به خاطر اندیشه‌های سیاسی آنها اخراج می‌کند.

این بیانیه چند هفته پس از انتشار گزارش‌هایی مبنی بر اخراج چند تن استادان دانشگاه‌های ایران صادر شده است.


مرتضی مردیها و صبا واصفی

مرتضی مردیها، علی‌اصغر بهشتی، محمد شهری و صبا واصفی، چهار استادی هستند که طی ماه‌های اخیر از تدریس در دانشگاه‌ها منع شده‌اند.

بنابر اعلام کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، این اخراج‌ها بخشی از روند جاری اخراج پرسنل علمی دانشگاهی است که دارای اندیشه‌هایی متفاوت از دولت هستند.

ارون رودز، سخنگوی این کمپین در این خصوص گفته است: «پاکسازی دانشگاه‌ها از اساتیدی با نگرش‌های مستقل، توهین به حقوق بشر آنها و آزادی علمی است.»

بنابر اعلام کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، این اخراج‌ها بخشی از روند جاری اخراج پرسنل علمی دانشگاهی است که دارای اندیشه‌هایی متفاوت از دولت هستند

ارون افزوده است: «این سیاست‌ها منجر به سیاسی و بی‌ارزش شدن دانشگاه‌ها می‌شود. دانشگاه‌هایی که مایه غرور ملی و مورد تحسین متفکرین جهانی است.»

کامران دانشجو، وزیر علوم، تحقیقات و فن‌آوری، ۱۳ اسفند ماه ۱۳۸۸ گفته بود استادانی که با «نظام همسو» نیستند و «التزام عملی به ولایت فقیه» ندارند، اخراج خواهند شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در بیانیه خود همچنین خواستار بررسی فوری اخراج‌های سیاسی از دانشگاه‌های ایران و بازگشت استادان اخراج‌شده به دانشگاه‌ها شده است.

این کمپین در عین حال خواستار همبستگی بین‌المللی استادان و پرسنل دانشگاه‌ها در سراسر جهان با استادان و متفکرین ایرانی شده است.

از زمان به قدرت رسیدن محمود احمدی‌نژاد در ایران، تعداد زیادی از استادان دانشگاه‌ها نیز به صورت «اجباری» بازنشسته شده‌اند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

پارلمان‌نیوز: عضو فراكسیون خط امام(ره)مجلس در واكنش به موضع‌گیری امام جمعه بابل درخصوص ملاقات وی با میرحسین موسوی با بیان اینكه برای دیدار با اشخاص نیاز به اجازه ائمه جمعه نیست گفت: پرداختن به مسائل جناحی از سوی برخی ائمه جمعه زمینه اغتشاش و ناآرامی را فراهم می‌كند.

-- پارلمان‌نیوز: عضو فراكسیون خط امام(ره)مجلس در واكنش به ، Apr 20, 2010 در ساعت 12:00 PM