رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ فروردین ۱۳۸۹

خانه احزاب فعالیت دو حزب را ممنوع کرد

پروانه فعالیت دو حزب اصلاح‌طلب مشارکت و سازمان مجاهدین، طی نامه‌ای از سوی کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، توقیف شد.

محمود عباس‌زاده مشکینی، دبیر کمیسیون ماده ۱۰، در نامه‌‌هایی جداگانه به این احزاب، اعلام کرده که این کمیسیون، برخی فعالیت‌های آنها را مشمول ماده ۱۶ قانون احزاب شناخته است.


براساس ماده ۱۶ قانون احزاب، تشکل‌های سیاسی از «ایراد تهمت، افترا و شایعه‌پراکنی»، «نقض وحدت ملی»، «تلاش برای ایجاد و تشدید اختلاف میان صفوف ملت» و «نقض موازین اسلامی جمهوری اسلامی» منع شده‌اند.

حمیدرضا فولادگر، یک عضو کمیسیون ماده ۱۰ احزاب نیز امروز دوشنبه به خبرگزاری فارس گفته که پروانه جبهه مشارکت و سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی از نظر این کمیسیون توقیف شده است.

محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی در واکنش به این تصمیم، به خبرگزاری مهر گفته که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، موضعی «جناحی» دارد

به گفته آقای فولادگر، بعد از توقیف پروانه، قوه قضائیه باید در مورد حزب مشارکت و سازمان مجاهدین اعلام‌نظر کند.

محمد سلامتی، دبیرکل سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی نیز در واکنش به این تصمیم، به خبرگزاری مهر گفته که کمیسیون ماده ۱۰ احزاب، موضعی «جناحی» دارد.

آقای سلامتی اظهار داشته که سازمان مجاهدین انقلاب اسلامی، این اقدام کمیسیون ماده ۱۰ احزاب را «غیرقانونی» می‌داند و به زودی پاسخ آن را خواهد داد.

دبیر کمیسیون ماده ۱۰، در نامه‌‌هایی جداگانه به این احزاب، اعلام کرده که این کمیسیون، برخی فعالیت‌های آنها را مشمول ماده ۱۶ قانون احزاب شناخته است

پس از انتخابات جنجال برانگیز ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، تعداد زیادی از شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب از جمله اعضای دو حزب مشارکت و مجاهدین انقلاب، بازداشت و زندانی شدند.

محسن میردامادی، مصطفی تاج‌زاده و داود سلیمانی، سه عضو جبهه مشارکت، روز گذشته از سوی شعبه ۱۵ دادگاه انقلاب، هر یک به شش سال حبس تعزیری و ۱۰ سال محرومیت از فعالیت حزبی و مطبوعاتی محکوم شده‌اند.

در جریان انتخابات ریاست جمهوری سال گذشته، این دو حزب اصلاح‌طلب از میرحسین موسوی حمایت کردند و پس از انتخابات نیز نتایج اعلام شده را نپذیرفتند.

چندی پیش آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی گفته بود افرادی که پذیرای رای اکثریت نشدند، «فاقد صلاحیت حضور در چارچوب نظام اسلامی» هستند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ایران برای همه ایرانیان

-- بدون نام ، Apr 19, 2010 در ساعت 03:00 PM

حزب فقط : حزب علی
رهبر فقط : آسد علی

-- حزبلا ، Apr 19, 2010 در ساعت 03:00 PM

و البته شعار اصلی جبهه مشارکت در انتخابات مجلس ششم در بهمن 78: معنویت عدالت آزادی

-- اصلاح طلب قدیمی ، Apr 19, 2010 در ساعت 03:00 PM

این حکم باید تو سر اونهایی کوبید که تازگی زمزمه حضور تو انتخابات رو راه انداخته اند.آخه حقارت تاکجا.

-- سمانه ، Apr 20, 2010 در ساعت 03:00 PM

پرسش اینجاست که ایا اخوندها به حزب و سازمان اعتقادی دارند؟ جواب کاملا روشن است که نه زیرا خود رهبر وبنیانگذار این رژیم... یعنی خمینی ...حتی نتوانست تنها حزب خودی را که دار ودسته جنایت پیشه خودش یعنی امثال بهشتی و رفسنجانی و با هنرو......ساخته بودند تاب بیاورد و بعد از چند صباحی منحل اش کرد. اما چرا سازمان مجاهد ین انقلاب...وبعد جبهه مشارکت درست شد؟ این یک پاسخ تاریخی اخوندها در برابر یک تشکل پایدار بنام سازمان مجاهدین خلق ایران بود ولی چون نتوانست جواب بگیرد در نتیجه از طرف کل رژیم مهر باطل گرفت ونباید فکر کرد که مجاهدین انقلابی ها ویا مشارکتی ها مخالف یک چنین تصمیمی هستند زیرا استراژی نیروهای شکل گیری حاکمیت جهل وجنایت فقط حفظ این نظام است ودر این هفته تاریخ مصرف این دو تشکل رژیم به اخر رسید.

-- Hamid ، Apr 20, 2010 در ساعت 03:00 PM

باز هم بروید رای دهید. حزبی که پروانه و جواز کارش را از دولت بگیرد. همون بهتر که حذف شوند.

-- بدون نام ، Apr 20, 2010 در ساعت 03:00 PM

khaneh ahzab na balkeh comision maddeh 10
ahzab ke dar ekhtiar e osool garan va vezarate keshvar ast inkar ra kardeh ast.khaneh e ahzab tawassote ahzab entekhab shodeh va aksareyyat ba eslah talaban ast.

-- mohammadi ، Apr 20, 2010 در ساعت 03:00 PM