رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۱ فروردین ۱۳۸۹
مهدی کروبی:

«افراطیون بدنبال مدیریت کفن و دفن هستند»

مهدی کروبی می‌گوید افراطیون دولتی تلاش می‌کنند مدیریت «کفن، دفن و مراسم‌ خاکسپاری و فاتحه» را هم در اختیار بگیرند.

آقای کروبی در جمع گروهی از فعالان مدنی، سیاسی، دانشگاهی و خانواده‌های بازداشت‌شدگان گفته که «افراطیون دولتی»، کارشان از زنده‌ها گذشته و تلاش می‌کنند تا مرده‌ها را هم مدیریت کنند.


کروبی افزوده که «افراطیون دولتی»، عرصه را به گونه‌ای «تنگ» کرده‌اند که «مردن هم در نوع خود دردسر شده است.»

به گزارش امروز دوشنبه وب‌سایت سحام نیوز، دبیرکل حزب اعتماد ملی افزوده که «افراطیون دولتی»، عرصه را بر نظام و مردم به گونه‌ای «تنگ» کرده‌اند که «مردن هم در نوع خود دردسر شده است.»

به گفته این رهبر مخالفان دولت، مقام‌های حکومتی با برگزاری مراسم یادبود برخی شخصیت‌های روحانی و سیاسی مخالفت کرده‌اند.

کروبی اظهار داشته که مقام‌های دولتی، چندی پیش اجازه برگزاری مراسم دومین سالگرد درگذشت آیت‌الله توسلی، مراسم تشییع جنازه یک مادر شهید و سالگرد درگذشت برخی از شخصیت‌ها را ندادند.

«یعنی حکومت ما این‌قدر ناتوان و ضعیف شده که حتی در مراسم خاکسپاری مردم، اعم از سیاسی و غیرسیاسی، به مشکل برخورده است»

به گفته دبیرکل حزب اعتماد ملی، «اکنون زمان مرگ طبیعی نیست، چرا که کار را به جایی رسانده‌اند که مرگ در این ایام، مایه گرفتاری مردم می‌شود.»

وی در ادامه اظهارات خود، این پرسش را مطرح کرده که «یعنی حکومت ما این‌قدر ناتوان و ضعیف شده که حتی در مراسم خاکسپاری مردم، اعم از سیاسی و غیرسیاسی، به مشکل برخورده است؟»

کروبی از مسئولان حکومتی پرسیده است: «چرا می‌خواهید نظام مقتدر و توانمند ما را در اذهان ملت‌ها و دولت‌ها ضعیف بنمائید؟ متاسفانه گویا بناست ما بجای جذب حداکثری و دافعه حداقلی، به دفع حداکثری و جذب حداقلی دست یابیم.»

انتقاد از اظهارات مقام‌های اجرایی
مهدی کروبی در بخش دیگری از سخنان خود، با انتقاد از اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مورد خروج دست‌کم پنج میلیون نفر از تهران و تشویق برای زاد و ولد بیشتر، گفت: «عجبا! مدیریت جهان و کشور کم بود که اینک قصد مدیریت در حوزه خصوصی خانواده‌ها را دارند.»

این رهبر مخالفان افزود: ‌«طرح خروج پنج میلیون نفری از پایتخت در ازاء اعطای زمین، افزایش ۵۰ درصدی حقوق و مزایا و ترفیع مقام، آیا تحمیل هزینه گزاف بر نظام نیست؟»

«سیاست‌های دوگانه و متضاد که از یک سو تشویق به رفتن می‌کنند و از سوی دیگر خواهان افزایش جمعیت هستند، آیا جز راه‌اندازی یک جنگ روانی است»

به گفته وی، «سیاست‌های دوگانه و متضاد که از یک سو تشویق به رفتن می‌کنند و از سوی دیگر خواهان افزایش جمعیت هستند، آیا جز راه‌اندازی یک جنگ روانی است؟»

مهدی کروبی همچنین در مورد ادامه فشار‌ها بر فعالان سیاسی، مدنی و رسانه‌ای گفت که این فشار‌ها مردم را «هوشیارتر» کرده است.

دبیرکل حزب اعتماد ملی افزود: ‌«تداوم و تشدید فشارها، تهدیدها و ایجاد ارعاب در جامعه، ناشی از کوته‌نگری عده‌ای است که برای بقاء خود راهی جز این متصور نیستند.»

وی افزود :«‌خواست‌های به حق مردم و تفکر آنان، بر قوت خویش باقی است. آنچه که تغییر یافته همانا هوشیارتر شدن مردم در مواجهه با اعمال فشارها و تهدیدهاست.»

کروبی در بخش پایانی سخنان خود، از افزایش فشار‌ها بر جامعه دانشگاهی انتقاد کرد و گفت: ‌«اکنون که بر جامعه دانشگاهی ما جفا شده است، می‌بایست برای جبران آن سال‌ها کوشید. اما متاسفانه نه گوشی شنوا هست و نه باوری بر این امر.»

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

کروبی بزرگوار اینها از قدیم و ندیم ملا سر مزاری بوده اند. با تعصب مذهبی به مردم بیچاره زورگویی کرده اند. پایه همه این مراسم را هم در مذهب اسلام و عزاداری نهاده اند . اینها در همین مراسم کلی به نون و نوا می رسند این حضرات که این دولت را در دست دارند بسیار زیاد به پول می اندیشند چون بویی از ایرانی بودن نبرده اند. همه فکرشون مصادره قدرت اقتصادی است. از همه بگذریم براستی شجاعت شما در لباس گرگ ها بسیار ستودنی است.

-- م ، Apr 19, 2010 در ساعت 01:00 PM

اقای کروبی خوشحالم بعد از 30 سال متوجه شدید گرچه خیلی دیر شد اما باز خوب است بیچاره بازرگانها و بنی صدرو احزاب دیگر هم همین را انروز میگفتن که شما میگوید که سرشان رفت بالای دار

-- بدون نام ، Apr 20, 2010 در ساعت 01:00 PM