رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳۰ فروردین ۱۳۸۹

خاتمی: ثبات ناشی از سرکوب‌ها پایدار نیست

محمد خاتمی می‌گوید «ثبات ظاهری» ناشی از ارعاب و سرکوب حکومت‌های خودکامه، پایدار نخواهد بود.

این گفته خاتمی، بخشی از متن سخنرانی وی در بیست و هشتمین مجمع عمومی شورای تعامل در زمینه خلع سلاح هسته‌ای است.


آقای خاتمی پس از آنکه به علت ممنوعیت خروجش از کشور، نتوانست در این مجمع شرکت کند، روز گذشته (یکشنبه) متن کامل سخنرانی‌اش را منتشر کرد.

محمد خاتمی در این سخنرانی از آمادگی موسسه بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها برای تهیه «منشور ائتلاف برای صلح» و ارائه آن به سازمان ملل خبر داده است.

رئیس جمهوری پیشین ایران افزوده که «صلح نیازمند جان‌های صلح‌طلب است و بیش و پیش از هر چیز باید حاکمان برخوردار از این فضیلت باشند.»

به گفته خاتمی، «صلح میوه‌ای است که تنها و تنها بر درخت عدالت خواهد روئید و تا هنگامی که عدالت چه در عرصه ملی و در رابطه حکومت‌ها با مردم و چه در عرصه بین‌المللی غایب باشد، نمی‌توان انتظار صلح واقعی را داشت.»

محمد خاتمی در این سخنرانی از آمادگی موسسه بین‌المللی گفتگوی تمدن‌ها برای تهیه «منشور ائتلاف برای صلح» و ارائه آن به سازمان ملل خبر داده است

متن سخنرانی محمد خاتمی در شرایطی منتشر می‌شود که تاکنون هیچ مرجعی مسئولیت ممنوع‌الخروج کردن رئیس جمهوری سابق ایران را بر عهده نگرفته است.

روز گذشته نیز فراکسیون اقلیت مجلس با اعتراض به این تصمیم، از قوه قضائیه خواست با این اقدام «ناروا» برخورد کند.

فراکسیون اقلیت در بیانیه خود آورده است: «ممانعت از سفر خاتمی به ژاپن در كنار فرصت‌سوزی‌های روزانه و موضع‌گیری‌های ناپخته، چالشی دیگر را فراروی نظام قرار داد.»

در این بیانیه همچنین آمده که فراكسیون اقلیت با توجه به وظایف قانونی خود، موضوع را پیگیری و نتیجه را به اطلاع مردم خواهد رساند.

در پی ممانعت از خروج خاتمی از کشور، نخست وزیران سابق سوئد و کانادا هم در نامه‌ای به محمود احمدی‌نژاد، از تصمیم جمهوری اسلامی مبنی بر ممنوع‌الخروج کردن وی انتقاد کردند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

خاتمی جون دوستت داریم
...

-- بدون نام ، Apr 19, 2010 در ساعت 12:00 PM