رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۶ مرداد ۱۳۸۹

هژبر یزدانی، سرمایه‌دار ایرانی درگذشت

هژبر یزدانی، سرمایه‌دار سرشناس ایرانی، در سن ۷۶ سالگی در کاستاریکا درگذشت.

آقای یزدانی که در خانواده‌ای گله‌دار در سنگسر (از توابع استان سمنان) متولد شده بود، با ادامه شغل خانواده‌اش، به ثروتی هنگفت دست یافت.

او علاوه بر گله‌داری و کشاورزی، فعالیت‌های اقتصادی گسترده‌ای در زمینه‌های صنعتی و تجاری داشت.

ثروت هژبر یزدانی به اندازه‌ای بود که در سال ۱۳۵۴ بیش از چهار هزار سهم از سهام بانک صادرات ایران و در سال ۱۳۵۶ نیز حدود ۹۰ درصد سهام بانک ایرانیان را خرید.


هژبر یزدانی

وی در گرگان و گنبد، اصفهان، سیستان و بلوچستان، شیروان و قوچان نیز صاحب مجتمع‌های کشاورزی بود.

شرکت‌های کشت و صنعت شاهین، کفش اطمینان، کفش ایران، قند اصفهان، شرکت کشاورزی و دامپروری کیخسرو، شرکت قند قزوین، گوشت آریا زمین، کارخانه قند شاه زند، قند قوچان و شیروان و بجنورد و شرکت ریسندگی و بافندگی پاکریس از جمله واحد‌های تولیدی هژبر یزدانی بود.

وی چند ماه پیش از انقلاب سال ۱۳۵۷ به اتهام «تصرف زمین‌های دولتی» زندانی شد و با پیروزی انقلاب از زندان آزاد و به همراه سرتیپ محرری، رئیس زندان قصر به خارج گریخت.

پس از انقلاب نیز آیت‌الله خمینی، هیاتی را مامور رسیدگی به اموال آقای یزدانی کرد که این هیات، رای به توقیف بسیاری از اموال وی داد.

تا زمان شروع کار این هیات که در اواسط اسفند ۵۷ بود، حدود ۱۰ هزار راس دام متعلق به هژبر یزدانی ضبط شد و به فروش رفت.

این هیات، اراضی کشاورزی منطقه گنبد و گرگان متعلق به یزدانی را (در سال ۶۰) به بنیاد مستضعفان گنبد و گرگان و سرپرستی اراضی کشاورزی منطقه اصفهان را به بنیاد اصفهان واگذار کرد.

اراضی کشاورزی منطقه تهران و همچنین دام‌های متعلق به او در این شهر نیز تا سال ۵۹ توسط هیات منتخب سرپرستی اداره می‌شد و از سال ۶۰ به بخش کشاورزی بنیاد مستضعان واگذار شد.

سرپرستی اراضی منطقه شیروان و قوچان نیز در اختیار استانداری خراسان قرار گرفت و آن هم به دلیل پاره‌ای مشکلات، دوباره در سال ۶۳ به بنیاد مستضعفان برگشت داده شد.

از دیگر اموال هژبر یزدانی، کارخانجات قند و دو واحد پنبه، دو واحد تولید کفش، سه واحد پی‌وی‌سی و یک واحد ریسندگی بود که در اواخر سال ۵۸ بنا به تصویب شورای انقلاب اسلامی، به وزارت صنایع تحویل داده شد.

ساختمان‌های تجاری وی، از اواخر سال ۵۸ به بخش املاک و مستغلات بنیاد تحویل شد و مجددا در سال ۶۲ به سرپرستی اموال هژبر یزدانی برگشت داده شد.

وی، دارای سه پسر به نام‌های کیومرث، نادر و کاوه و سه دختر به نام‌های لیلی، نسرین و کتایون است.

هژبر یزدانی، روز گذشته، ۱۷ آوریل (۲۸ فروردین) در مزرعه شخصی خود در کاستاریکا درگذشت.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

مرد کار وتلاش درگذشت خداوند روانش را شاد گرداند.اینشااللاه

-- رامسری ، Apr 18, 2010 در ساعت 08:00 AM

درگذشت هژبر یزدانی اسطوره سخاوت و مردانگی رو به تمام ایرانیان و مخصوصا اهالی زادگاهش سنگسر که او را بسیار دوست داشتند تسلیت می گم.
http://sangesar.persianblog.ir

-- ورمزی ، Apr 18, 2010 در ساعت 08:00 AM

یک استادی میگفت اگر تمام پولها و اموال ثروتمند (تاکید میکنم ثروتمند نه پولدار) را بیگرید و به فقرا بدهید، 10 سال بعد همان فقرا دوباره فقیر و ثروتمندان ثروتمند هستند.
به نظر من ثروت اول درونی است و به نگرش انسان مربوط است.

-- هیکس و هر کس ، Apr 19, 2010 در ساعت 08:00 AM

روحش شاد... ما جوانان سنگسری ندیدیمشون، اما همیشه وصفش با توجه به جور زمان پابر جا بود.

-- فرزانه ، Apr 20, 2010 در ساعت 08:00 AM

در سنگسر تعداد دوست داران عمو هژبر كل شهروندانندولي چماقداران انچنان عرصه را بر مردم تنگ كردند كه حتي سياه پوشيدن در فراق عمو جرم محسوب مي شود

-- محمد ، May 7, 2010 در ساعت 08:00 AM

وقتی 6 ساله بودم تو کوچهای باریک سنگسر این بزرگ مرد تاریخ ایران رو دیدم هنوز هم بعد از 36 سال چهره مهربونش تو ذهنم هست روهش شاد .

-- NADER TEBYANIAN ، Aug 17, 2010 در ساعت 08:00 AM