رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ فروردین ۱۳۸۹

مالزی توقف فروش بنزین به ایران را رد کرد

نجیب رزاق، نخست‌ وزیر مالزی، گزارش توقف فروش بنزین به ایران از سوی این کشور را تکذیب کرد و افزود تهران از ماه مارس، تقاضای خرید سوخت از مالزی نداشته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از یک سخنگوی شرکت دولتی پتروناس نوشته بود که این شرکت از ماه مارس، فروش بنزین به ایران را متوقف کرده است.

بر اساس این گزارش، علت این توقف، نگرانی از به مخاطره افتادن روابط مالزی و آمریکا اعلام شده بود. مقام‌های ایالات متحده اعلام کرده‌اند در چند هفته آینده، تحریم‌های تازه‌ای علیه جمهوری اسلامی اعمال خواهد شد.


نجیب رزاق، نخست‌ وزیر مالزی (رویترز)

طی ماه‌های اخیر و بدنبال فشارهای ایالات متحده، برخی شرکت‌های بین‌المللی، سطح روابط تجاری خود با ایران را کاهش داده و یا به طور کلی، متوقف کرده‌اند.

با این حال، آقای رزاق، در نیویورک به خبرنگاران گفته است که خبر توقف فروش بنزین از سوی مالزی به ایران، نادرست است و شرکت پتروناس، چنین تصمیمی اتخاذ نکرده است.

به گفته وی، این شرکت، دست‌اندرکار یک فروش نقدی به ایران در نیمه مارس بود، اما از آن زمان، «هیچ تقاضایی از سوی تهران مطرح نشده است. بنابراین آن‌ها دیگر این کار را انجام ندادند.»

نخست‌وزیر مالزی در عین حال افزود که این موضوع، یک معامله تجاری است و اگر تقاضای دیگری مطرح شود، مورد بررسی قرار خواهد گرفت.

ایران پنجمین صادرکننده بزرگ نفت در جهان است، اما بیش از ۴۰ درصد سوخت مورد نیاز خود را به علت کمبود ظرفیت پالایشگاهی، از خارج وارد می‌کند.

مصرف روزانه بنزین در ایران بنابر اعلام خبرگزاری ایسنا، نزدیک به ۷۳ میلیون لیتر است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

یعنی‌ بنزین میدیم ولی‌ قیمتش بالا رفت.

-- coral angel ، Apr 17, 2010 در ساعت 09:30 AM