رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۸ فروردین ۱۳۸۹

برگزاری کنفرانس خلع سلاح اتمی در تهران

کنفرانس بین‌المللی «خلع سلاح و عدم اشاعه در جهان» با پیام آیت‌الله علی خامنه‌ای در تهران آغاز به کار کرد.

این برای نخستین‌بار است که جمهوری اسلامی، اقدام به برگزاری چنین کنفرانسی می‌کند.

در این کنفرانس که با شعار «انرژی هسته‌ای برای همه، سلاح هسته‌ای برای هیچ‌کس» به مدت دور روز ادامه خواهد داشت، بیش از ۱۴ وزیر امور خارجه و ۱۰ معاون وزیر از کشورهای مختلف و هشت نماینده از سازمان‌های منطقه‌ای و بین‌المللی حضور دارند.


به گزارش امروز شنبه خبرگزاری‌ها، آقای خامنه‌ای در پیام خود، از شرکت‌کنندگان در این کنفرانس خواست «راه‌کارهای واقع‌بینانه» برای مقابله با سلاح هسته‌ای ارائه کنند.

رهبر جمهوری اسلامی همچنین آمریکا را «تنها مجرم اتمی جهان» دانست که «به دروغ، خود را مدعی مبارزه با گسترش سلاح اتمی معرفی می‌کند.»

وی در عین حال، استفاده از سلاح اتمی در جهان را «حرام» اعلام کرد.

محمود احمدی‌نژاد هم به عنوان سخنران نخست این کنفرانس، پیشنهاد کرد کشورهای دارنده، استفاده‌کننده و تهیه‌کننده تسلیحات هسته‌ای، از عضویت در آژانس و شورای حکام تعلیق شوند.

رهبر جمهوری اسلامی، آمریکا را «تنها مجرم اتمی جهان» دانست که «به دروغ، خود را مدعی مبارزه با گسترش سلاح اتمی معرفی می‌کند»

به گزارش خبرگزاری مهر، این پیشنهاد، یکی از پنج پیشنهاد و راه‌کار آقای احمدی‌نژاد برای «خلع سلاح هسته‌ای در جهان» است.

«تشکیل کارگروه مستقل بین‌المللی»، «بازنگری در پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای»، «تلاش جمعی برای اصلاح ساختار شورای امنیت» و «تشکیل کارگروهی از حاضرین در اجلاس بین‌المللی خلع سلاح تهران» به منظور پیگیری مصوبات این اجلاس، از دیگر پیشنهاد‌های احمدی‌نژاد است.

ایران، کنفرانس بین‌المللی «خلع سلاح و عدم اشاعه در جهان» را در شرایطی برگزار می‌کند که شورای امنیت سازمان ملل، تاکنون چهار قطعنامه درباره برنامه‌های هسته‌ای این کشور صادر کرده است.

شورای امنیت از ایران خواسته که فعالیت‌های اتمی‌اش را متوقف کند، اما تهران همچنان به این فعالیت‌ها ادامه می‌دهد.

آمریکا و کشور‌های غربی قرار است تا چند هفته آینده، دور تازه‌ای از تحریم‌ها را علیه جمهوری اسلامی اعمال کنند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

agar selahe atomi khatarnake, chera baraye hameh nist? dar in yek moered ba aghayoone pahlavoon movafegham.chera hamash be iran gir dadan?

-- anoosheh ، Apr 17, 2010 در ساعت 12:00 PM

جنایتکار بودن امریکا برای دنیا روشن است و امیدوارم که شامل حال ایران نشود

-- بدون نام ، Apr 17, 2010 در ساعت 12:00 PM