رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲۴ فروردین ۱۳۸۹

چین: تحریم راه‌حل پرونده ایران نیست

در حالی که مقام‌های رسمی آمریکا از توافق پکن و واشینگتن درباره اقدامات تنبیهی جدید علیه ایران خبر می‌دهند، وزارت خارجه چین اعلام کرد افزایش تحریم‌ها راه‌حل مناسبی برای حل مناقشه اتمی تهران نیست.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جیانگ یو، سخنگوی وزارت خارجه چین با تاکید مجدد بر ادامه مذاکرات میان طرف‌های درگیر در پرونده ایران، افزود که در صورت شکست مذاکرات، امکان تحریم‌ها نیز باید مدنظر باشد.


دیدار روسای جمهوری آمریکا و چین (عکس: رویترز)

اظهارات وی پس از دیدار هو جینتائو و باراک اوباما، روسای جمهوری چین و آمریکا با یکدیگر در حاشیه اجلاس امنیتی واشینگتن مطرح می‌شود.

پس از این دیدار، مقام‌های آمریکایی اعلام کردند که دو طرف موافقت کردند تا به طور مشترک برای تحریم‌های بیشتر علیه ایران فشار وارد آورند.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، پکن همواره بر ادامه گفتگوها و مذاکرات تاکید داشته و معتقد است که فشارها و تحریم‌ها قادر به حل مسئله به صورت بنیادین نیستند

با این حال، به گفته سخنگوی وزارت خارجه چین، پکن همواره بر ادامه گفتگوها و مذاکرات تاکید داشته و معتقد است که فشارها و تحریم‌ها قادر به حل مسئله به صورت بنیادین نیستند.

جف بادر، یکی از اعضای شورای امنیت ملی آمریکا اعلام کرده بود که محور اصلی گفت‌وگوهای روسای جمهور آمریکا و چین که حدود ۹۰ دقیقه به طول انجامید، موضوع ایران بوده است.

وی همچنین افزوده بود که چینی‌ها آماده هستند تا با ما همکاری کنند و این تمایل، نشانه دیگری از اتحاد بین‌المللی درباره پرونده ایران است.

همزمان، خبرگزاری مهر گزارش داده است که بخش خصوصی ایران، برای نخستین بار، سهام برخی بانک‌های چینی را خریداری کرد

همزمان، خبرگزاری مهر گزارش داده است که بخش خصوصی ایران، برای نخستین بار، سهام برخی بانک‌های چینی را خریداری کرد.

بر اساس این گزارش، این اقدام در فاز جدید همکاری‌های اقتصادی ایران و چین و به منظور رفع برخی مسائل بانکی و مالی میان بخش خصوصی دو کشور، صورت گرفته است.

پیش‌تر گزارش شده بود که چین با تحریم صنعت نفت و بانک‌های ایران مخالف است. پکن و تهران، دارای روابط اقتصادی گسترده‌ای هستند.

روز گذشته (دوشنبه) نیز دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، با تحریم ایران در حوزه نفت و انرژی مخالفت کرد و هشدار داد که تحریم ایران در این حوزه، می‌تواند به یک «فاجعه انسانی» ختم شود.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

من وبی شک مردم ایران هم خیلی خو شحال خواهیم شد که یکی لطف کرده ومعنی واقعی دیپلما سی را تعریف کرده وما را شیرفهم کند من نمی فهمم که این مرز دیپلماسی کجاست؟ وایا اصلا مرزی دارد؟ ویا دارد اما با سایر مرزها تفاوت دارد؟ ولی یک فلک زده ای در دیار غربت می گفت دیپلماسی مثل همه چیز است ولی شبیه هیچ چیز نیست. پرسیدم پس به چه درد می خورد در جواب گفت :دو خاصیت دارد یکی اینکه روای ستم از طرف حاکمیت دیکتاتوروجنایتکار را بر مردم اش توجیه میکندودوم اینکه به بهانه مردم کاری میکند که حاکمیت بیشتر و بهتر سرکوبش را عملی وانراتوجیه کند.
در هر صورت اگر کسی تعریف عام پسندی داشت لطف اش را از ما دریغ نکند.

-- Hamid ، Apr 13, 2010 در ساعت 01:00 PM

اقای حمید. دیکشنری ۲ تا معنی برای کلمه دیپلماسی تعریف میکنه. ۱.حرفه مذاکره و گقتگو بین نمایندهای برگزیده مردم و دولتها. ۲. هنر برخورد با مسایل حساس و مشگل.
سوال خوبی را مطرح کردید، مشتاق خواندن جوابهای بیشتر به شما.

-- sara ، Apr 13, 2010 در ساعت 01:00 PM

ازاینکه یک هموطنی لطف کرده وزمینه فهم قضیه را باعث شده احساس غرور می کنم وامیدوارم دوستان دیگر بقیه راه طی کنند.پیشاپیش از خانم سارا سپاسگزارم.

-- Hamid ، Apr 13, 2010 در ساعت 01:00 PM