رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۹ فروردین ۱۳۸۹

بحران سراسر قرقیزستان را فراگرفت

درگیری‌های گسترده میان مخالفان دولت قرقیزستان و پلیس این کشور، دست‌کم ۱۷ کشته بر جا گذاشت.

گزارش‌ها همچنین از تصرف مقر رادیو و تلویزیون دولتی این کشور از سوی معترضان و قطع برنامه‌های آنها حکایت دارد.

منابع بیمارستانی، از زخمی شدن نزدیک به ۱۸۰ نفر در درگیری‌های امروز قرقیزستان خبر می‌دهند و شمار کشته‌ها را بیشتر می‌دانند.


AFP

تظاهرکنندگان ناراضی از سیاست‌های اقتصادی قربان بیگ باقی‌اف، رئیس جمهوری قرقیزستان، فساد گسترده اطرافیان وی و نیز بازداشت رهبران اپوزیسیون، برای وادار کردن باقی‌اف به استعفا، به سمت کاخ ریاست جمهوری حرکت کرده و آن را به محاصره درآوردند.

شبکه‌های خبری در عین حال از گروگان گرفته شدن وزیر کشور و معاون نخست وزیر، در جریان محاصره کاخ ریاست جمهوری این کشور خبر می‌دهند.

دولت قرقیزستان در بیشکک، پایتخت این کشور و استان‌های تالاس و چوی، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرده است.

بر اساس گزارش‌ها، پس از حمله معترضان به نیروهای پلیس قرقیزستان و خلع سلاح آنها، نیروهای امنیتی مستقر در کاخ ریاست جمهوری این کشور، به سوی مخالفان آتش گشودند.


AP

به نوشته خبرگزاری‌ فرانسه، نیروهای امنیتی زمانی از سلاح گرم استفاده کردند که نتوانستند تظاهرکنندگان را به وسیله گاز اشک‌آور و گلوله‌های پلاستیکی مجبور به عقب‌نشینی کنند.

مخالفان دولت، علاوه بر استفاده از سلاح سرد، به تعدادی سلاح گرم نیز مجهز شده‌اند.

به نوشته رویترز، معترضان در سه شهر دیگر این کشور نیز، ساختمان‌های دولتی را به تصرف درآورده‌اند.

قرقیزستان از حدود یک ماه پیش و در پی درخواست احزاب و شخصیت‌های مخالف، برای کناره‌گیری رئیس جمهوری، دستخوش ناآرامی سیاسی بوده است.

باقی‌اف، پنج سال پیش از این، و در پی اعتراضات گسترده علیه عسگر آقایف، رئیس جمهوری وقت قرقیزستان، به قدرت رسید.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ما یک سال هست که بیشتر از صد کشته دادیم و هزاران نفر در زندانها شکنجه شدند و یا مورد تجاوز واقع شدند. هم جان دادیم هم آبرو. تنها چیزی که نصیبمان شد پر رویی و خیانت بیشتر دیکتاتور و مزدورانش بود. همه اینها به خاطر این بود که فکر می کردیم آزادی را مفت و بدون هزینه می توان از دیکتاتور گرفت. همه اینها به خاطر این بود که از نظر موسوی اصل نظام و از نظر خاتمی رهبریت نباید آسیب ببیند. من نمیدانم اصل نظام که در راس ان دیکتاتوری چون خامنه ای قرار دارد جز نکبت و بد بختی که برای مردم به ارمغان آورده است چه ارزش مثبتی دارد که باید حفظش کنیم.
قر قیزها یک شبه با تقریبا ۴۰-۵۰ کشته شاید فقط یک قدم به آزادی فاصله دارند. مسیری که ما یک سال با کشته بیشتر و خسارت بیشتر حتی قدمی نزدیکتر نشدیم. ودیکتاتور آماده تر از قبل در آماده باش به سر میبرد.
آزادی هزینه دارد. می توان اندک اندک هزاران کشته داد ، فقرو بیماری ، گرسنگی را در کنار مرگ تدریجی تحمل کرد وبه آزادی امیدوار بود و یا اینکه میشود یک روزه صدها کشته داد و آزاد شد.
سال گذشته تنها درسی که داشت این بود که دیکتاتور از ریختن خون مردم ابایی ندارد و تخت ولی فقیه را محکم چسبیده هست.

-- کوشا ، Apr 7, 2010 در ساعت 12:15 PM

کوشا تقریبا راست می گوید.
زیرا کار تدریجی ما ریسکش کمتر است! ریسک جایگزین کردن یک دیکتاتوری بجای دیکتاتوری دیگر! اما رهبر حکومت اسلامی که ضد جمهوری ست یک آدمکش و یک فتوا دهنده ی تجاوز است، البته سنگ بنیادین این جنایات را خمینی لعنت الله نهاده است. من که در جنوب شهر تهران زندگی می کنم همینطور لعنت روزانه ی مردم را می بینم که هم از از هوا و هم از زمین و خصوصا از زیر زمین و چاها به قبر خمینی سرازیر است

-- بدون نام ، Apr 8, 2010 در ساعت 12:15 PM