رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۴ فروردین ۱۳۸۹

تغییر تدابیر امنیتی در فرودگاه‌های آمریکا

ایالات متحده آمریکا تدابیر امنیتی و بازرسی در فرودگاه‌های این کشور علیه اتباع خارجی از جمله ایران را تغییر داده است.

پس از تلاش نافرجام برای انفجار یک فروند هواپیمای آمریکایی در آستانه سال نو میلادی، دولت آمریکا به مسئولان امنیتی فرودگاه‌های این کشور دستور داده بود اتباع ۱۴ کشور از جمله ایران و عراق، مورد بازرسی‌های دقیق‌تری قرار گیرند.

منظور از بازرسی‌های دقیق‌تر، عبور اتباع این کشورها از دستگاه‌هایی بود که بدن عریان آنها را نشان می‌داد و یا بازرسی مجدد در اتاق‌های مخصوص.


منظور از بازرسی‌های دقیق‌تر، عبور اتباع این کشورها از دستگاه‌هایی بود که بدن عریان آنها را نشان می‌داد و یا بازرسی مجدد در اتاق‌های مخصوص. (عکس: AP)

۱۴ کشوری که اتباع آنها در فرودگاه‌های آمریکا به طور ویژه مورد بررسی قرار می‌گرفتند عبارت بودند از: ایران، عراق، افغانستان، لبنان، پاکستان، عربستان، سوریه، یمن، ‌سومالی، سودان، الجزایر،‌ کوبا، لیبی و نیجریه.

با این حال، روز گذشته (جمعه) باراک اوباما، پس از بررسی سه‌ماهه قوانین و روش‌های ضدتروریسم آمریکا، دستور پیشین را لغو کرده است.

بر اساس مقررات جدید، مسافران عازم آمریکا، تنها در صورتی مورد بازرسی ویژه قرار خواهند گرفت که مشخصاتشان، شبیه مشخصات «یکی از تروریست‌های بالقوه» که در اختیار سازمان اطلاعات آمریکاست، باشد.

مقام‌های آمریکایی امیدوارند با لغو تدابیر یادشده، از این پس، تعداد افرادی که به صورت ویژه در فرودگاه‌های این کشور مورد بازرسی قرار می‌گیرند، کاهش یابد.

Share/Save/Bookmark