رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۱ فروردین ۱۳۸۹

اوباما: آمریکا و فرانسه مقابل ایران متحدند

باراک اوباما و نیکولای سارکوزی، روسای جمهوری آمریکا و فرانسه اعلام کردند که درباره ممانعت از دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای با یکدیگر اتفاق نظر دارند.

اوباما در کنفرانس خبری مشترکی با سارکوزی در کاخ سفید اظهار داشت که اگرچه همه قدرت‌های بزرگ درباره تحریم ایران، موضع واحدی ندارند، اما موضع واشینگتن و پاریس در این زمینه، «جدایی ناپذیر و واحد» است.


رویترز

چین که یکی از شرکای اقتصادی ایران است، اعلام کرده که با تشدید تحریم جمهوری اسلامی مخالف است. روسیه هم حمایت از تحریم‌ها علیه این کشور را مشروط به «هدفمند» بودن آنها کرده است.

به گفته اوباما، ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت است و به همین دلیل بسیاری از کشورها تمایل دارند روابط تجاری خود را با این کشور حفظ کنند.

رئیس جمهوری ایالات متحده افزود به همین دلیل، آمریکا باید برای راضی کردن این کشورها به همراهی با تحریم‌های جهانی، به آنها فشار وارد کند.

آقای اوباما اظهار امیدواری کرد که تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران در چند هفته آینده (فصل بهار) تصویب شود و زیاد به طول نینجامد.

به گفته اوباما، ایران یکی از تولیدکنندگان بزرگ نفت است و به همین دلیل بسیاری از کشورها تمایل دارند روابط تجاری خود را با این کشور حفظ کنند

نیکولای سارکوزی، رئیس جمهوری فرانسه نیز خواستار افزایش فشارها بر ایران شده و گفته است که زمان اتخاذ «تصمیمی واحد» علیه جمهوری اسلامی فرارسیده است.

اظهارات اوباما و سارکوزی در شرایطی مطرح می‌شود که وزرای خارجه گروه هشت نیز از جامعه جهانی خواسته‌اند برای نشان دادن اتحاد خود در قبال ایران، تدابیری «فوری و جدی» علیه تهران اتخاذ کنند.

آنها در پایان نشست خود در کانادا در بیانیه‌ای، با حمایت از ادامه مذاکرات با ایران بر سر پرونده اتمی این کشور، از جمهوری اسلامی خواستند با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، همکاری بیشتری داشته باشد و غنی‌سازی اورانیوم را متوقف کند.

هیلاری کلینتون، وزیر خارجه ایالات متحده نیز پس از دیدار با وزیران خارجه کشورهای گروه هشت گفته که واشینگتن درباره تصویب دور جدید تحریم ایران در شورای امنیت، «خوشبین» است.

Share/Save/Bookmark