رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ فروردین ۱۳۸۹

نگرانی از سلامتی جسمی باقی و محمودیان

عماد‌الدین باقی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر و مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار، که در زندان به‌سر می‌برند، وضعیت جسمی «نامناسبی» دارند.

فاطمه کمالی احمدسرایی، همسر عماد باقی به وب‌سایت جرس گفته که بر اثر «تشدید بیماری تنفسی» باقی، وی شب سال نو به بیمارستان منتقل شده بود.


عماد‌الدین باقی

به گفته خانم کمالی، مسئولان زندان از پرونده پزشکی باقی و وضعیت «خطرناک» جسمی او آگاه هستند، اما در این مورد اقدامی انجام نمی‌دهند.

علاوه بر این، باقی از «دیسک کمر شدید» و «گرفتگی عصب سمپاتیک» نیز رنج می‌برد.

همسر باقی افزوده که بدلیل انتقال شعب بازپرسی دادگاه انقلاب به زندان اوین، دسترسی وکلا به بازداشت‌شدگان «غیرممکن» شده است.

به گزارش وب‌سایت کلمه، مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار نیز طی تماسی تلفنی، نسبت به بی‌توجهی مسئولان زندان در قبال «وضعیت نامناسب» جسمانی‌اش اعتراض کرده است

عمادالدین باقی، روزنامه‌نگار و فعال حقوق بشر، هفتم دی‌ماه سال گذشته و در جریان بازداشت‌های پس از روز عاشورا دستگیر شد.

به گزارش وب‌سایت کلمه، مهدی محمودیان، روزنامه‌نگار نیز طی تماسی تلفنی، نسبت به بی‌توجهی مسئولان زندان در قبال «وضعیت نامناسب» جسمانی‌اش اعتراض کرده است.

این روزنامه‌نگار، در مدت بازداشت خود به «عفونت ریوی» مبتلا شده، اما مسئولان زندان نسبت به وضعیت جسمی وی «بی‌توجهی» می‌کنند.

محمودیان، شامگاه ۲۵ شهریور در منزل شخصی‌اش بازداشت شد.

آزادی مریم ضیاء و صدور حکم برای سما بهمنی
مریم ضیاء، فعال حقوق کودکان و زنان، شب گذشته (دوشنبه) از زندان اوین آزاد شد.

به گفته خانواده این فعال اجتماعی، در پی «وخامت» وضعیت جسمی خانم ضیاء در پی «اعتصاب غذا»، روز گذشته قاضی پرونده با تبدیل قرار بازداشت موافقت کرد و وی آزاد شد.

کمپین بین‌المللی حقوق بشر در گزارشی به نقل از خواهر مریم ضیاء اعلام کرده بود که وثیقه ۳۰ میلیون تومانی تعیین‌شده برای آزادی این فعال مدنی، پیش از عید تودیع شده، اما بازجویان با ارسال پرونده به شعبه دیگری از دادگاه انقلاب، از آزادی‌ وی «ممانعت» کرده‌اند.

مریم ضیاء، پیش از این نیز در ۲۲ خردادماه سال ۱۳۸۵ در تجمعی که در اعتراض به «قوانین نابرابر» از سوی فعالان زن در میدان هفت تیر برگزار شد، بازداشت شده بود.

همچنین دادگاه انقلاب شهر مهاباد، سما بهمنی، فعال حقوق بشر را به یک سال حبس تعزیری محکوم کرد.

در این دادگاه، خانم بهمنی به اتهام «عضویت در مجموعه فعالان حقوق بشر در ایران» به شش ماه حبس و به اتهام «فعالیت تبلیغی علیه نظام» به شش ماه و جمعا به یک سال حبس تعزیری محکوم شد.

بهمنی، ۱۳ بهمن توسط نیروهای امنیتی در شهر مهاباد بازداشت شد.

Share/Save/Bookmark