رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱۰ فروردین ۱۳۸۹

کلینتون: چین در تحریم ایران مشارکت می‌کند

هیلاری کلینتون، وزیرخارجه ایالات متحده می‌گوید چین در تلاش‌های جهانی برای اعمال تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی در شورای امنیت شرکت خواهد کرد.

خانم کلینتون، این اظهارات را پیش از دیدار با وزرای خارجه هشت کشور صنعتی جهان در اتاوا، در گفتگو با تلویزیون کانادا اعلام کرده است.


هیلاری کلینتون و لارنس کنن، وزرای خارجه آمریکا و کانادا (رویترز)

به گزارش خبرگزاری فرانسه، کلینتون افزوده است که چین نیز «خطر» برنامه هسته‌ای ایران را قبول کرده و در خصوص ضرورت ممانعت از تبدیل ایران به یک قدرت هسته‌ای، با جامعه جهانی توافق دارد.

به گفته کلینتون، چین هم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای را «غیرقابل پذیرش» می‌داند.

پکن که یکی از شرکای تجاری ایران به شمار می‌رود، همواره با افزایش تحریم‌ ایران مخالف بوده و بر ادامه مذاکرات با این کشور بر سر برنامه اتمی‌اش، پای فشرده است.

موافقت چین به عنوان یکی از اعضای گروه ۱+۵ و نیز عضو دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد با تشدید فشارها بر ایران، دارای اهمیت بسیاری است.

یک دیپلمات‌ ارشد آمریکایی نیز گفته است که غرب در حال تلاش برای دستیابی به یک تصمیم نهایی درباره تحریم ایران است و «ما در حال حاضر در میانه راه قرار داریم»

یک دیپلمات‌ ارشد آمریکایی نیز گفته است که غرب در حال تلاش برای دستیابی به یک تصمیم نهایی درباره تحریم ایران است و «ما در حال حاضر در میانه راه قرار داریم.»

هفته گذشته، چین برای نخستین بار اعلام کرد در نشست گروه ۱+۵ که برای مذاکره درباره افزایش تحریم ایران تشکیل می‌شود، شرکت خواهد کرد.

اظهارات کلینتون در حالی مطرح شده است که رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه در دیدار با آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان که به آنکارا سفر کرده بود، باردیگر بر مخالفت کشورش با تحریم ایران تاکید کرده است. روسیه نیز اعلام کرده که تنها با تحریم «هوشمند» ایران موافقت خواهد کرد.

وزرای خارجه هشت کشور صنعتی جهان؛ آمریکا، ژاپن، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ایتالیا، کانادا و روسیه در حال رایزنی درباره تصویب دور تازه تحریم‌های بین‌المللی بر ایران هستند.

Share/Save/Bookmark