رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ فروردین ۱۳۸۹

اعتراض به سازمان ملل درباره انتخابات عراق

نوری المالکی، نخست‌وزیر عراق روز گذشته، یک‌شنبه به «عدم رسیدگی» سازمان ملل متحد به شکایات وارده در رابطه با «تقلب» در انتخابات پارلمانی عراق اعتراض کرد.

نوری المالکی می‌گوید در انتخابات «تقلب» شده و خواستار شمارش دستی آرا در سراسر عراق است.

فهرست العراقیه به رهبری ایاد علاوی با کسب ۹۱ کرسی، دو کرسی بیشتر از نوری المالکی، پیروز انتخابات پارلمانی عراق معرفی شده ‌است.


نخست‌وزیر عراق در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم گفت: «اگر من در مقام اد ملکرت، ناظر سازمان ملل در انتخابات عراق بودم و با انبوهی مسئله مواجه می‌شدم، می‌گفتم که باید رفت و تقلب را پیدا کرد.»

عدنان السراج، عضو ائتلاف دولت قانون نیز می‌گوید که «دلائل محکمی» درباره «تقلب» در نتایج انتخابات پارلمانی وجود دارد و اتئلاف دولت قانون به زودی مستندات از بین بردن صدها هزار رای را به دادگاه فدرال ارایه خواهد کرد.

براساس اعلام ناظران بین‌المللی و مستقل، هیچ نشانی از تقلب گسترده در این انتخابات وجود نداشته‌ است. ناظر سازمان ملل نیز اندکی پیش از اعلام نتایج نهایی، این انتخابات را «معتبر» دانست و از همه احزاب خواست نتیجه را بپذیرند.

یک عضو ائتلاف دولت قانون می‌گوید که «دلائل محکمی» درباره «تقلب» در نتایج انتخابات پارلمانی وجود دارد و اتئلاف دولت قانون به زودی مستندات آن را به دادگاه فدرال ارایه خواهد کرد

بر اساس قوانین کشور عراق، دیوان عالی این کشور پس از اعلام نتیجه نهایی انتخابات، باید طی دو هفته نتیجه انتخابات را تایید کند. رسیگی به شکایات مطرح شده طی این مدت انجام می‌شود.

این اعتراضات در حالی است که ایاد علاوی گفت‌وگو برای تشکیل کابینه آینده را آغاز کرده‌ است. وی که یک شیعه سکولار است و سنی‌ها نیز از وی حمایت می‌کنند، اعلام کرده که برای تشکیل کابینه، با طیفی از احزاب و گروه‌های مختلف گفت‌وگو کرده ‌است.

Share/Save/Bookmark

در همین رابطه:
ائتلاف علاوی برنده انتخابات پارلمانی عراق