رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ فروردین ۱۳۸۹

دو انفجار انتحاری و ده ها تن کشته در متروی مسکو

در جریان دو انفجار در متروی مسکو دست کم ۳۵ کشته و بیش از ۶۵ نفر زخمی شدند.

بنا به گزارش خبرگزاری ایتارتاس، اولین انفجار صبح امروز دوشنبه ۲۹ مارس، حدود ساعت ۷ موجب کشته و زخمی شدن ده‌ها نفر شد.

این انفجار در ایستگاه لوبیانکا رخ داده که نزدیک به ساختمان مرکزی سازمان امنیت روسیه‌ است.


به گفته سووتلانا چوميكووا، سخنگوى وزارت امور حوادث غير مترقبه روسيه، دست کم ۲۳ نفر از مسافران در این ايستگاه كشته شده‌اند.

به فاصله یک‌ساعت بعد انفجار دیگری در ایستگاه کولتوری رخ داد که بنا به آخرین گزارش ۱۵ تن در آن جان باخته‌اند. قربانیان این انفجارها در سکوی ایستگاه‌ها و تعدادی نیز در کوپه‌های قطار بوده‌اند.

کمیته تحقیقات دادستانی روسیه می‌گوید که این انفجارها مظنون به عملیات تروریستی است و تحقیقات وسیعی در این زمینه آغاز شده‌ است.

شهردار مسکو می‌گوید شواهد اولیه نشان می‌دهد که دو زن اقدام به بمب گذاری انتحاری در ایستگاه‌های مترو کرده‌اند

اما شهردار مسکو می‌گوید شواهد اولیه نشان می‌دهد که دو زن اقدام به بمب گذاری انتحاری در ایستگاه‌های مترو کرده‌اند.

این انفجارها در پر رفت و آمد ترین ساعت روز انجام شده و نشان می‌دهد که هدف عاملان ایجاد بیشترین تلفات انسانی بوده‌ است. تعداد زخمیان این دو انفجار هر لحظه بیشتر گزارش شده‌ است.


انفجارهای انتحاری در متروی مسکو سابقه دارد و آخرین بار در فوریه سال ۲۰۰۴ یک انفجار انتحاری به کشته شدن حدود ۴۰ نفر و مجروح شدن یک‌صد نفر انجامید.

در سال ۱۹۹۹ نیز انفجارهای انتحاری در چند مجتمع مسکونی در روسیه صدها کشته و زخمی بر جای نهاد. مقامات امنیتی روسیه این انفجارها را به تندروهای اسلام‌گرا بویژه شورشیان چچن نسبت دادند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

چه اندازه تاسف آور است که در قرن ۲۱ هنوز در بعضی‌ کشورهای عقب افتاده جایی‌ برای گفتگو بین گروه‌های سیاسی نیست . چرا مردم را قربانی میکنند ؟ عملیات تروریستی که راه کار نیست . پرسش از این عاملین انفجار این است که اگر به دولت مردان دسترسی ندارید به مردم عادی که تحت فشار زندگی‌ هستند چه ارتباطی‌ دارد که آنها را سلاخی می‌کنید ؟ این کار کثیف فقط در کشور‌هایی‌ مثل ایران ، عراق ، پاکستان ، روسیه و امثال این‌ها است که دیده میشود . مدیریت این کشور‌ها و دولت مردان مسول حفاظت جان شهر وندان خود باید باشند . در جایی‌ که مردم در آسایش ، آرامش و امنیت نباشند زندگی‌ مفهوم خود را از دست میدهد .

-- n ، Mar 29, 2010 در ساعت 09:55 AM

ما مجبوریم برای آمدن هر چه زودتر امام زمان از این کشتارها بکنیم. امام زمان ظهور نخواهد کرد مگر دنیا را کشت و کشتار و فساد بگیرد. و این وظیفه مقدس را خدا وند متعال به ما واگذار کرده است. وما در راه خدا پیش می رویم.

-- بنده الله ، Mar 29, 2010 در ساعت 09:55 AM