رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۹ فروردین ۱۳۸۹

مخالفت دوباره ترکیه با تحریم بیشتر ایران

همزمان با سفر آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان به ترکیه، رجب طیب اردوغان، باردیگر با افزایش تحریم‌ها علیه ایران بر سر برنامه اتمی این کشور مخالفت کرد.

این در حالی است که خانم مرکل به خبرگزاری رویترز گفته است که ادامه ممانعت ایران از شفاف‌سازی فعالیت‌های هسته‌ای‌اش، منجر به حمایت آلمان از تصویب تحریم‌های تازه علیه جمهوری اسلامی خواهد شد.


رجب طیب اردوغان (AFP)

صدراعظم آلمان قرار است فردا دوشنبه برای سفری دو روزه به آنکارا وارد شود. موضوع پرونده هسته‌ای ایران یکی از محورهای مذاکرات وی با مقام‌های ترکیه گزارش شده است.

رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه به مجله آلمانی اشپیگل گفته است آنچه در حال حاضر در مورد ایران به آن نیاز داریم، دیپلماسی است و بعد از آن هم باز دیپلماسی مورد نیاز است.

اردوغان اعمال تحریم‌ها علیه ایران را «بی‌نتیجه» و موجب به مخاطره افتادن صلح جهانی دانسته است.

وی در توضیح بی‌نتیجه بودن تحریم‌های گذشته علیه ایران افزوده است: «فکر می‌کنید با افزایش تحریم‌ها، کالاهای آمریکایی یا آلمانی وارد ایران نمی‌شود؟ این کالاها به صورت غیر مستقیم وارد ایران می‌شود.»

«فکر می‌کنید با افزایش تحریم‌ها، کالاهای آمریکایی یا آلمانی وارد ایران نمی‌شود؟ این کالاها به صورت غیر مستقیم وارد ایران می‌شود»

به گفته اردوغان، کشورهایی که اکنون، ایران را تحت فشار گذاشته‌اند، خود، دارای سلاح هسته‌ای هستند.

ترکیه و برزیل که از اعضای غیر دائم شورای امنیت سازمان ملل متحد به شمار می‌روند، با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت می‌کنند.

این در حالی است که دو عضو دائم شورای امنیت، یعنی چین و روسیه، در روزهای گذشته با اعزام فرستاده‌های ویژه به ایران و مواجه شدن با بی‌اعتنایی مقام‌های جمهوری اسلامی، اعلام کرده‌اند در نشستی که قرار است درباره افزایش تحریم ایران برگزار شود، شرکت می‌کنند.

امروز و فردا نیز، کانادا میزبان سران هشت کشور صنعتی جهان؛ آمریکا، آلمان، بریتانیا، فرانسه، ژاپن، روسیه و ایتالیا است. یکی از محورهای این نشست، مذاکره بر سر تحریم ایران است.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

حالا دیگر ترکیه از خواب بیدار شده و وارد بازی باجگیری از ایران شده. ولی خیلی دیر است. ترکیه در این معادلات عدی نیست.
این استبداد دینی رفتنی است.

-- بدون نام ، Mar 29, 2010 در ساعت 12:00 PM