رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۶ فروردین ۱۳۸۹

سفر ولیعهد بریتانیا به افغانستان

ولیعهد بریتانیا در یک سفر از پیش اعلام نشده وارد ولایت ناآرام هلمند در جنوب افغانستان شد و با سربازان این کشور و مسئولان محلی افغان، دیدار کرد.

شاهزاده چارلز در این سفر در مورد اوضاع کنونی استان هلمند و جنگ کنونی نیروهای مشترک بریتانیایی، آمریکایی و افغان علیه طالبان با شماری از فرماندهان آمریکایی و بریتانیایی گفت‌وگو کرد.


شاهزاده چارلز

گلاب منگل والی هلمند که با شاهزاده چارلز دیدار داشته‌است گفت که ولیعهد بریتانیا وعده داده‌است که کمک‌های این کشور در زمینه‌های نظامی و غیر نظامی به افغانستان به ویژه ولایت هلمند ادامه یابد.

آقای منگل افزود که ولیعهد بریتانیا از اوضاع امنیتی این ولایت و هم‌چنین از کاهش کشت مواد مخدر استقبال کرده و گفته‌است هر اندازه که شرایط در این ولایت بهتر شود کمک‌ها نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت.

بیشتر نیروهای بریتانیایی که شمار آن‌ها نزدیک به ۹۰۰۰ نفر برآورد می شود در ولایت هلمند و شماری نیز در قندهار حضور دارند؛ این دو ولایت از مراکز اصلی نفوذ شورشیان به‌شمار می‌آیند.

چهار ماه پیش و در پی تشریح راهبرد جدید آمریکا مبنی بر اعزام ۳۰ سرباز دیگر به افغانستان تا تابستان آینده، بریتانیا نیز متعهد به اعزام ۵۰۰ نظامی دیگر به افغانستان شد که این شمار نظامیان انگلیسی را به بیش از ۹۵۰۰ تن افزایش می‌دهد.

ولیعهد بریتانیا گفته‌است هر اندازه که شرایط در ولایت هلمند بهتر شود کمک‌ها نیز به همان میزان افزایش خواهد یافت

بریتانیا در بهمن سال گذشته میزبان کنفرانس بین المللی درباره افغانستان بود که همکاری‌های بیشتر انسان‌دوستانه، تقویت نیروهای امنیتی افغان، توانمندسازی دستگاه دولتی و برنامه صلح دولت افغانستان با شورشیان از جمله موضوعات اصلی آن بود.

پیش از این گوردون براون نخست‌وزیر و باب اینزورت وزیر دفاع بریتانیا نیز طی سفرهای جداگانه‌ای از افغانستان بازدید کرده بودند.

به گفته وزیر دفاع بریتانیا آن‌ها با «شورشگری نیرومند» و جنگی طولانی در افغانستان مواجه هستند اما بریتانیا امیدوار است با افزایش نیرو بتواند شورشیان را از صحنه خارج کند.

Share/Save/Bookmark