رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۷ فروردین ۱۳۸۹

آی‌تی‌یو: ایران پارازیت را متوقف کند

آژانس ارتباطات سازمان ملل متحد امروز جمعه از ایران خواست تا ارسال پارازیت بر روی امواج رسانه‌های خارجی را متوقف کند. این درخواست در پی شکایت نهادهای رسمی اروپا از این مسئله به این آژانس ابراز می‌شود.

دولت ایران ماه‌هاست با ایجاد اختلال در امواج دریافتی، دسترسی شهروندان به شبکه‌های فارسی‌زبان هم‌چون بی‌بی‌سی، صدای آمریکا، ‌رادیو فردا و رادیو زمانه را با مشکل مواجه کرده‌است.


آژانس ارتباطات سازمان ملل متحد

سانجای آچاریا، سخنگوی اتحادیه ارتباطات بین‌المللی (آی‌تی‌یو) گفت «اختلالاتی که از خاک جمهوری اسلامی ایران ارسال می‌شود ماهیتی دارد که بر پایه مقررات رادیویی ممنوع است.»

به گزارش خبرگزاری فرانسه وی در این باره افزود که آی‌تی‌یو از دولت ایران می‌خواهد تا به تلاش خود برای یافتن منشأ این اختلال ادامه دهد و برای حذف آن بالاترین اولویت را قائل شود.

هیأت مقررات آی‌تی‌یو این درخواست را در پی شکایت رسمی فرانسه به این نهاد انجام داده‌است. دولت فرانسه به نمایندگی از شرکت یوتل‌ست که امواج آن از سوی مقامات ایران مختل شده‌است این شکایت را اقامه کرده‌است.

آقای آچاریا در ادامه افزود که آی‌تی‌یو تا پیش از کنگره جهانی خود که در حدود دو سال دیگر برگزار می‌شود قادر نخواهد بود در این رابطه تحریمی علیه ایران اعمال کند.
با این وجود وی اظهار داشت:

«کاری که در این لحظه می‌توانیم بکنیم اینست که فشار را بر دولت ایران افزایش بدهیم.»

وزیران خارجه اتحادیه اروپا روز دوشنبه قول دادند تا علیه «اختلال غیر قابل قبول دولت ایران در امواج ماهواره‌ای و کنترل اینترنت» اقدام کنند.

سخنگوی اتحادیه ارتباطات بین‌المللی: اختلالاتی که از خاک جمهوری اسلامی ایران ارسال می‌شود ماهیتی دارد که بر پایه مقررات رادیویی ممنوع است

در بیانیه این اتحادیه آمده‌است که نزدیک به ۷۰ ایستگاه رادیویی و تلویزیونی که از طریق یوتل‌ست برای ایران برنامه پخش می‌کنند از تاریخ ۲۲ بهمن ۱۳۸۸ با پارازیت مواجه شده‌اند.

منابع اروپایی هم‌چنین می‌گویند که پیامک‌های ارسال‌شده شهروندان در داخل ایران نیز از سوی مقامات تهران به طور مخفیانه خوانده می‌شود.

کترین اشتون، رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا در مورد پارازیت‌های ایران بر روی این امواج ابراز «نگرانی شدید» کرده‌است ولی در مورد اقدامات احتمالی برای مقابله با آن سخنی نگفته‌است.

در محافل گوناگون ایرانی مدتی است بحث‌های زیادی بر روی تأثیر احتمالی منفی ارسال چنین پارازیت‌هایی بر روی سلامت شهروندان جریان دارد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

ممنون از برنامهاي متنوع شما

-- محمد ، Mar 27, 2010 در ساعت 02:05 PM