رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۵ فروردین ۱۳۸۹

حمایت مشروط ناتو از صلح با شورشیان افغانستان

ناتو اعلام کرد از صلح شورشیان مسلح با دولت افغانستان حمایت می‌کند اما این حمایت مشروط به پذیرش اصول حکومت کنونی است.

هم اکنون هیأتی از مقامات ارشد حزب اسلامی شاخه حکمتیار که دومین گروه شورشی مسلح افغانستان بعد از طالبان شناخته می‌شوند برای انجام «گفت‌وگوی صلح» در کابل به‌سر می‌برند.


مارک سدویل نماینده ارشد غیر نظامی ناتو در افغانستان

پذیرش قانون اساسی افغانستان، قوانین حقوق بشری، ترک خشونت و قطع ارتباط با گروه‌های «تروریستی» از شروط مورد نظر ناتو در این گفت‌وگو اعلام شده‌است.

مارک سدویل نماینده ارشد غیر نظامی ناتو در افغانستان که برای بررسی وضعیت امنیتی و اقتصادی هرات به این ولایت رفته‌است، گفت این شروط قبلاً از سوی رئیس جمهور افغانستان مطرح شده بود و ناتو از آن حمایت می‌کند.

نمایندگان حزب اسلامی شاخه حکمتیار با ارائه یک طرح ۱۵ ماده‌ای به دولت افغانستان که خروج نیروهای خارجی در نیمه دوم سال جاری از شروط اصلی آن است، در حال مذاکره با مقامات دولت و رهبران محلی هستند.

هم اکنون هیأتی از مقامات ارشد حزب اسلامی شاخه حکمتیار که دومین گروه شورشی مسلح افغانستان بعد از طالبان شناخته می‌شوند برای انجام «گفت‌وگوی صلح» در کابل به‌سر می‌برند

خروج نظامیان بین‌المللی طی شش ماه، تشکیل حکومت موقت از افراد بی‌طرف و برگزاری انتخابات از دیگر شروط این طرح اعلام شده‌است.

افراد طالبان به عنوان گروه اصلی شورشی نیز پیش از این شرایطی به مراتب سخت‌تر برای صلح با دولت افغانستان مطرح کرده بودند اما رابرت گیتس وزیر دفاع آمریکا طرح کنونی گفت‌وگو‌ها را تا زمانی که شورشیان «ضعیف» نشده‌اند، رد کرده‌است.

Share/Save/Bookmark