رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ فروردین ۱۳۸۹

ایران در فهرست مناطق پرخطر جهان

شرکت بیمه دریایی لویدز لندن، یکی از بانفوذترین بنگاه‌های بیمه دریایی در جهان، ایران را در فهرست مناطقی قرار داد که عبور از آن‌ها «پرخطر» است.

اقدام این شرکت در شرایطی صورت می‌گیرد که فشارهای جهانی به رهبری آمریکا بر ایران بر سر برنامه اتمی این کشور به شدت افزایش یافته است.

احتمال تصویب تحریم‌های جدید جهانی علیه ایران، حمل و نقل دریایی به بنادر این کشور را با ریسک بالاتری همراه کرده است.

مناطقی که کشتی‌های تجاری در جریان رفت و آمد به آنها ممکن است با خطرات ناشی از جنگ و تروریسم مواجه شوند، جزو مناطق دارای ریسک بالا در نظر گرفته می‌شوند.

شرکت لویدز، ایران را در فهرست مناطقی قرار داده که عبور از آن‌ها برای کشتی‌های تجاری «خطرناک» است.

نیل رابرتس، دبیر کمیته بیمه دریایی انجمن بازار لویدز اعلام کرده کشتی‌های تجاری که به فاصله ۱۲ مایل دریایی سواحل ایران نزدیک‌ می‌شوند، باید به شرکت‌های بیمه خود اطلاع و اخطار دهند.

رابرتس در گفتگو با رویترز اظهار داشت: «دلیل این اقدام این است که شرکت‌های بیمه دریایی از تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران مطلع هستند.»

کاخ سفید و مجلس نمایندگان آمریکا، لوایحی را تصویب کرده‌اند که قدرت اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران، در زمینه فرآورده‌های نفتی را در اختیار باراک اویاما قرار می‌دهد.

مقام‌های آمریکا می‌گویند گزینه موردنظر آن‌ها اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران است، چرا که گزینه نظامی، مشکلات را «عمیق‌تر» خواهد کرد.

قدرت‌های غربی برای جلب حمایت سازمان ملل جهت اعمال تحریم‌های بیشتر علیه ایران تلاش می‌کنند. آن‌ها معتقدند ایران در حال ساخت سلاح‌های اتمی در پوشش برنامه «غیرنظامی» هسته‌ای است.

ایران نیز می‌گوید در حال اجرای برنامه هسته‌ای «صلح‌آمیز» است و کشورهای غربی قصد «زیر سوال‌بردن» برنامه اتمی جمهوری اسلامی را دارند.

Share/Save/Bookmark