رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۴ فروردین ۱۳۸۹

سینماگران خواستار آزادی پناهی شدند

گروهی از سینماگران و هنرمندان ایرانی و بین‌الملل، در دو نامه جداگانه، خواستار آزادی جعفر پناهی کارگردان سینما از زندان شدند.

۴۵ سینماگر، هنرمند و نویسنده ایرانی در نامه سرگشاده‌ای خطاب به مسئولان جمهوری اسلامی، از آنها خواسته‌اند بدون قید وشرط، جعفر پناهی و محمد نوری‌زاد را آزاد کنند.


امضاکنندگان این نامه‌، خواستار احترام گذاشتن حاکمیت به «حق فیلم‌سازی برای همه»، «حق آزادی بیان و خلاقیت شغلی» و «حق اعتراض به نقض حقوق اجتماعی، صنفی و شهروندی» شدند.

در میان امضاکنندگان این بیانیه، نام سینماگرانی همچون بهرام بیضایی، مسعود کیمیایی، رخشان بنی‌اعتماد، اصغر فرهادی، ترانه علیدوستی، تهمینه میلانی، فاطمه معتمدآریا، مانی حقیقی و مهتاب نصیرپور به چشم می‌خورد.

جعفر پناهی، کارگردان برجسته ایرانی، ۱۱ اسفندماه در منزل شخصی‌اش به همراه خانواده و مهمانان بازداشت شد.

محمد نوری‌زاد نیز بیش از سه ماه است که بازداشت شده و در زندان به سر می‌برد.

درخواست سینماگران بین‌المللی
در پیوند با این گزارش، گروهی از سینماگران و نویسندگان بین‌المللی نیز در نامه‌ای، از مقام‌های قضایی خواستار آزادی جعفر پناهی شدند.

برايان کاکس، ويليام فارلی، والتر ساکس، کارلوس ديگس، نيک جيمز، هری نيومن، جيم اوبرايان، شيرين نشاط، بابک پيامی، حميد دباشی، ژان پیِر، نيک جيمز، تونی گت ليف و راب نيلسون از جمله امضا‌کنندگان این نامه هستند.

آنها در نامه خود نوشته‌اند: «هيچ دليلی برای دستگيری و زندان کردن اين کارگردان مطرح بين‌المللی (جعفر پناهی) وجود ندارد.»

به گزارش وب‌سایت جرس، از جمله سینماگران حاضر در این تجمع، بهمن فرمان‌آرا، تهمینه میلانی، مجتبی میرطهماسب و شادمهر راستین بودند

در اعتراض به تدوام بازداشت آقای پناهی، روز گذشته (دوشنبه) نیز جمعی از سینماگران ایران با تجمع در مقابل زندان اوین، خواستار آزادی وی و دیگر زندانیان سیاسی شدند.

به گزارش وب‌سایت جرس، از جمله سینماگران حاضر در این تجمع، بهمن فرمان‌آرا، تهمینه میلانی، مجتبی میرطهماسب و شادمهر راستین بودند.

در روزهای گذشته، تعداد زیادی از اعضای خانواده زندانیان سیاسی در مقابل زندان اوین تجمع کرده و خواستار آزادی زندانیان سیاسی شدند.

در روزهای منتهی به عید نوروز، تعدادی از زندانیان سیاسی آزاد شده و یا به مرخصی آمدند، اما هنوز تعداد زیادی از بازداشت‌شدگان وقایع پس از انتخابات در زندان اوین به سر می‌برند.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

این شعار حزب الله و بسیج و سپاه و رحانیت است: مرگ بر سینماگر، مرگ بر شاعر، مرگ بر نلانوا، مرگ بر برزگر، مرگ بر فیلسوف، مرگ بر زن، مرگ بر مرد، مرگ بر بیدین، مرگ بر یهودی، مرگ بر سنی، مرگ بر مسیحی، مرگ بر ایرانی، مرگ بر همه ی عالم، مرگ بر غیر خودی و حتا مرگ بر خودی! آبشخورشان مرگ است، نشخوارشان مرگ است، و مرگ و مرگ و مرگ
برای همین هم باید انقلاب کرد انقلاب سبز
زنده باد جمهوری ایرانی

-- بدون نام ، Mar 23, 2010 در ساعت 01:00 PM

خانم بینام ممکنست یکبار توضیح دهید حمهوری ایرانی یعنی چه؟ منظورم توضیح دقیق جمهوریت و عناصر ایرانی آن است. اگر طفره روید، آنقدر موی دماغتان میشوم تا دیگر شعار بی معنی ندهید.

-- بدون نام ، Mar 23, 2010 در ساعت 01:00 PM

جانم خیلی خوشحالم که فهمیدید من خانم! منظورم از جمهوری ایرانی جمهوری ایران است! یعنی جمهوری بی پیشبند و بی پسوند! یعنی اینکه بنده مخالف صدر در صد جمهوری اسلامی، جمهوری دمکراتیک، جمهوری چپی، جمهوری راستیم. یعنی نظرم این است که یک جمهوری که در آن مسلمان و غیر مسلمان، حتا خشکه مقدس و بهای و مسیحی و اجزای ایران و ایرانی در آن حضور داشته باشند! همین. و البته لازم نبود مرا تهدید کنید که موی دماغم خواهید شد تا پاسختان دهم. بنده از شما ممنونم. امیدوارم که دیگر خونندگان نیز به شما پاسخ دهند. من معتقدم که حتا اسلام نیز در یک جمهوری ایران ، احترامش محفوظ تر از این جمهوری اسلامی خواهد بود! امیدوارم شما حق این اظهار نظر را به بنده بدهید!

-- بدون نام ، Mar 23, 2010 در ساعت 01:00 PM

خانوم، باز هم طفره رفتی. از شما سئوال کردم:
1- ایرانی بودن اش توی چی است؟ منظورت باستانی است؟ اگر هست کدام قسمت‌اش؟ تاریخی یا استورهای‌اش؟
2- جمهوری را تعریف کنید!

موی دماغ

-- بدون نام ، Mar 24, 2010 در ساعت 01:00 PM