رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ فروردین ۱۳۸۹

توافق در اروپا برای مقابله با پارا‌زیت‌های ایران

وزرای خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا، جمهوری اسلامی را به علت ارسال پارازیت بر شبکه‌های خارجی و ایجاد اختلالات الکترونیک محکوم کرده و اعلام کردند برای مقابله با این اقدام تهران، با یکدیگر به توافق رسیده‌اند.

وزرای خارجه ۲۷ کشور اروپایی، امروز (دوشنبه) در بروکسل، پایتخت بلژیک با یکدیگر دیدار داشتند.


به گزارش خبرگزاری فرانسه، در بیانیه وزرای خارجه عضو اتحادیه اروپا با ابراز نگرانی از اقدامات ایران در جلوگیری از دسترسی آزادانه شهروندان به اطلاعات، افزوده شده که اروپا مصمم است برای پایان دادن به این اقدام «غیرقابل قبول»، «اقدامی عملی» انجام دهد.

جمهوری اسلامی که آمریکا و بریتانیا را به دخالت در امور داخلی خود متهم می‌کند، با ارسال پارازیت بر روی شبکه تلویزیونی بی‌بی‌سی‌ فارسی و صدای آمریکا مانع از دریافت برنامه‌های این شبکه‌ها در ایران می‌شود.

با این حال به گزارش رویترز، هنوز مشخص نیست که این کشورها برای مقابله با ایران به چه اقدامی دست خواهند زد. اما ایجاد محدودیت‌هایی در فروش فناوری‌های ارسال پارازیت و نیز تجهیزات دسترسی به ای‌میل‌ها و شنود تلفنی به ایران، از جمله اقدامات احتمالی آنها خواهد بود.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا، علت اقدام ایران در ایجاد اختلالات الکترونیک را ترس از اطلاع یافتن شهروندانش از واقعیت‌هایی که در این کشور در جریان است، اعلام کرد

احتمال محدود کردن پخش برنامه‌های ماهواره‌ای جمهوری اسلامی در اروپا (مثل شبکه انگلیسی‌زبان پرس تی‌وی) نیز از دیگر اقدامات احتمالی این اتحادیه خواهد بود.

بریتانیا، فرانسه و آلمان، هفته گذشته از اتحادیه اروپا خواستند اقداماتی علیه سانسور ارتباطاتی و ماهواره‌ای ایران انجام دهد و فروش فناوری‌هایی که می‌تواند برای سرکوب و سانسور توسط ایران استفاده شود را محدود کند.

شرکت فرانسوی «یوتل ست» که بسیاری از شبکه‌های خارجی از جمله بی‌بی‌سی‌ فارسی و صدای آمریکا به وسیله ماهواره‌های آن در ایران پخش می‌شود، در ۹ ماه گذشته، دو شکایت علیه جمهوری اسلامی تنظیم کرده است.

دیوید میلیبند، وزیر خارجه بریتانیا در این نشست، علت اقدام ایران در ایجاد اختلالات الکترونیک را ترس از اطلاع یافتن شهروندانش از واقعیت‌هایی که در این کشور در جریان است، اعلام کرد.

Share/Save/Bookmark