رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ فروردین ۱۳۸۹

درخواست آزادی زندانیان و تبرئه محکومان

حزب اعتماد ملی اظهار امیدواری کرد در سال جدید، «تحولی بنیادین» در اندیشه مسئولان جمهوری اسلامی به وجود بیاید و زندانیان آزاد و محکومان تبرئه شوند.

این حزب با صدور بیانیه‌ای به مناسبت آغاز سال جدید شمسی، خواستار تحقق اهداف بنیان‌گذار جمهوری اسلامی، به ‌ثمر نشستن شعارهای «حق‌طلبانه» مردم و «اجرای دقیق» اصول قانون اساسی شد.


این تشکل سیاسی در ادامه، «اخلال» در سه رکن «جمهوریت»، «اسلامیت» و «ایرانی‌بودن» نظام را اخلال در کل نظام دانست.

حزب اعتماد ملی، «تغییر آرا»، «تحریف» کلمات و ترسیم چهره‌ای «خشونت‌گرا» از آیت‌الله خمینی را محکوم کرد و افزود: «با توسل به آراء ایشان، هیچ‌گونه انحصارگرایی و خشونت‌طلبی را نمی‌توان توجیه کرد.»

این حزب، «حمله‌های تبلیغاتی» به موسسه تنظیم و نشر «آثار امام» را «توطئه آشکار» جریان‌های «انحرافی» دانست که در نظام «نفوذ» کرده‌اند.

حزب اعتماد ملی، تعطیلی دفتر این حزب را «برخلاف» اصول قانون اساسی و قانون احزاب اعلام کرد و افزود این عمل، استقلال قوه قضائیه را «زیر سوال» برده است

۲۰ بهمن‌ماه، مرکز پژوهش‌های مجلس درباره طرح اصلاح قانون نحوه حفظ آثار آیت‌الله خمینی پیشنهاد کرد «مؤسسه تنظیم و نشر آثار امام» به «موسسه تنظیم و نشر آثار امام و مقام معظم رهبری» تغییر نام دهد.

در ادامه بیانیه، حزب اعتماد ملی، تعطیلی دفتر این حزب را «برخلاف» اصول قانون اساسی و قانون احزاب اعلام کرد و افزود این عمل، استقلال قوه قضائیه را «زیر سوال» برده است.

شهریور ماه سال جاری، دفتر حزب اعتماد ملی، پلمب و محمد داوری، سردبیر سایت این حزب، بازداشت شد.
با وجود پیگیری‌های بسیار، هنوز دفتر این حزب، فک پلمب نشده و داوری نیز هم‌چنان در زندان اوین به سر می‌برد.

این تشکل سیاسی، برخوردهای صورت ‌گرفته با مهدی کروبی و خانواده‌اش را علاوه بر «غیرقانونی‌بودن»، «برخلاف» مصالح ملی و قواعد «انسجام و وحدت» دانست

این تشکل سیاسی، برخوردهای صورت ‌گرفته با مهدی کروبی، دبیرکل حزب اعتماد ملی و خانواده‌اش را علاوه بر «غیرقانونی‌بودن»، «برخلاف» مصالح ملی و قواعد «انسجام و وحدت» دانست.

۲۴ اسفندماه، عده‌ای با تجمع مقابل منزل مهدی کروبی، به شعاردادن علیه وی، محمد خاتمی و میرحسین موسوی پرداختند.

پیش از این نیز یکی از فرزندان کروبی، ممنوع‌الخروج و گذرنامه فرزند دیگر او ضبط شده بود.

این حزب همچنین، از مردم ایران خواست در ایام نوروز به دیدار خانواده‌های زندانیان و آسیب‌دیدگان وقایع پس از انتخابات بروند.

مشارکت: راه‌حل بحران، از بزرگ‌راه آزادی می‌گذرد
جبهه مشارکت نیز در بیانیه‌ای به مناسبت سال جدید، خواستار آزادی زندانیان سیاسی شد و افزود که راه‌‌حل «بحران‌های» کنونی ایران، از «بزرگ‌راه آزادی» می‌گذرد.

این حزب، بازداشت هزاران ‌نفر از مردم و فعالان سیاسی و اجتماعی در جریان اعتراض‌ها به نتیجه انتخابات را یک «رکورد بی‌سابقه‌» در سیاست «سرکوب و ارعاب» معترضان دانست.

در بخش دیگری از این بیانیه، جبهه مشارکت از آزادی تعدادی از زندانیان استقبال کرده، اما ادامه بازداشت بسیاری دیگر را نشان‌دهنده این دانسته که مسئولان، هنوز به «عمق اشتباه» خود پی نبرده‌اند.

در بخشی از بیانیه این تشکل سیاسی آمده است: «شرح مصیبت‌ها و وقایعی که بر این زندانیان سیاسی و رنج‌ها و سختی‌هایی که در این مدت بر خانواده‌های آن‌ها رفته است، داستان چشم پر اشک و آبی است.»

Share/Save/Bookmark