رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۲ فروردین ۱۳۸۹
علی لاریجانی:

«مجلس درباره حذف یارانه‌ها تجدید‌نظر نمی‌کند»

علی لاریجانی اعلام کرد که مجلس در قانون هدفمند‌ کردن یارانه‌ها تجدید‌نظر نخواهد کرد و قانون مصوب فعلی را قابل اجرا می‌داند.

به گزارش امروز دوشنبه خبرگزاری مهر، آقای لاریجانی گفت که مجلس با اقدام دولت در افزایش «جهشی» قیمت‌ها مخالف است و اقتضا می‌کند «در کاری که همه ابعاد آن روشن نیست، به طور جهشی جست نزنیم.»


اظهارات رئیس مجلس شورای اسلامی، سه روز پس از آنکه محمود احمدی‌نژاد، قانون مصوب مجلس درباره طرح هدفمند کردن یارانه‌ها را غیرقابل اجرا دانست، ایراد می‌شود.

احمدی‌نژاد خواستار برگزاری همه‌پرسی برای اجرای این قانون شده که این پیشنهاد با واکنش سه اقتصاد‌دان منتقد دولت مواجه شده‌ است.

احمد توکلی، الیاس نادران و غلامرضا مصباحی‌مقدم، با انتقاد از اظهارات احمدی‌نژاد، وی را به مناظره دعوت کرده و خواسته‌اند که کار اقتصادی را به «اهلش» بسپارد.

لاریجانی گفت که مجلس با اقدام دولت در افزایش «جهشی» قیمت‌ها مخالف است و اقتضا می‌کند «در کاری که همه ابعاد آن روشن نیست، به طور جهشی جست نزنیم»

این در حالی است که ارسلان فتحی‌پور، رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس نیز روز گذشته (یکشنبه) از رایزنی با نمایندگان، برای تامین نظر دولت خبر داده است.

آقای فتحی‌پور گفته است: «با برخی از نمایندگان در حال رایزنی هستیم تا با تصویب طرح دو فوریتی، نظر دولت را تامین کنیم.»

اما رئیس مجلس شورای اسلامی، از قطعی بودن نظر مجلس درباره طرح هدفمند کردن یارانه‌ها سخن گفته است.

لاریجانی افزوده که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید در یک دوره پنج‌ساله انجام بگیرد و پس از اجرای آن در سال نخست، می‌توان «براساس نتایج حاصله»، در تصمیم‌ها تجدید‌نظر کرد.

لاریجانی افزوده که طرح هدفمند کردن یارانه‌ها باید در یک دوره پنج‌ساله انجام بگیرد و پس از اجرای آن در سال نخست، می‌توان «براساس نتایج حاصله»، در تصمیم‌ها تجدید‌نظر کرد

محمدرضا باهنر، نایب رئیس مجلس نیز در گفتگو با خبرگزاری ایلنا، اجرا نکردن قانون هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی دولت را «تخلف» دانسته است.

آقای باهنر در عین حال افزوده که مجلس در حال حاضر، ضرورتی برای اصلاح قانون هدفمند کردن یارانه‌ها نمی‌بیند.

روز گذشته نیز آیت‌الله علی خامنه‌ای از دولت خواسته بود که قوانین مصوب مجلس را اجرا کند و به نمایندگان هم توصیه کرده بود که در اجرای این قانون، به دولت کمک کنند.

در طول ماه‌های گذشته، دولت و مجلس بر سر درآمد‌های ناشی از حذف یارانه‌ها با یکدیگر اختلاف داشتند که در نهایت، نظر مجلس از سوی شورای نگهبان به تائید رسید.

دولت در نظر داشت با حذف یارانه‌ها ۴۰ هزار میلیارد تومان درآمد داشته باشد که مجلس، این میزان درآمد را به ۲۰ هزار میلیارد تومان کاهش داد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

اقای احمدی نژاد سلام و عید شما هم مبارک باد.
این عیدی ناقابل مجلس را هم بپذیرد و قوانین مردم سالاری را محترم بشمارید.حضرت عالی فرموده اید در ایران دمکراسی بطور کامل وجود دارد،خب انتظار می رود جناب عالی اولین مقامی باشید که به مردم سالاری مورد نظر خودتان احترام می گذارد.هم خر و هم خرما را خواستن،خوی انسانهای خود خواه و دیکتاتور است.موفق باشید

-- mansour piry khanghah ، Mar 22, 2010 در ساعت 12:00 PM


امیدوارم هیچوقت عیدش ٠احمدی نژاد٠مبارک نباشد که هرگز ازحیله و نیرنگ باز نمیماند. مرز توهین به مردم دراین نظام تماما نظامی دیگر از حد تصور گذشته.
مجلس مسخره ا.ن شده. اول اولتیماتوم میده بعد عقب نشینی میکنه. انها فکر مکنند کسی در ایران پای صندوق رای میرود بجز عمالشان.

مذهب از حکومت جدا. برای این هر وقت خواستیم رفراندوم بگذاریم. انهم رای ها را احمدی نشمره.
ما بی شماریم

-- بدون نام ، Mar 22, 2010 در ساعت 12:00 PM

رفراندم معناش چی هست اگه می شه یکی معنای رفراندم به من بگه یعنی چی

-- ناشناس ، Mar 22, 2010 در ساعت 12:00 PM