رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۳ فروردین ۱۳۸۹

مخالفت کمیسیون انتخابات عراق با بازشماری آرا

کمیسیون عالی انتخابات عراق، درخواست نوری المالکی، نخست وزیر و جلال طالبانی، رئیس جمهوری این کشور، برای بازشماری آرای انتخابات پارلمانی اخیر را نپذیرفت.

تازه‌ترین نتیجه شمارش نزدیک به ۹۳ درصد آرا، حاکی از پیشی گرفتن ائتلاف «العراقیه» به رهبری ایاد علاوی از ائتلاف «دولت قانون» به رهبری نوری المالکی است.


نوری المالکی، نخست وزیر فعلی عراق (عکس‌ها: AP)

نوری المالکی در بیانیه‌ای اعلام کرده بود که برای «حفظ ثبات و جلوگیری از بازگشت خشونت» در عراق، بازشماری آرا ضروری است.

این در حالی است که وی چند روز پیش از این که بر اساس اعلام کمیسیون انتخابات، جلوتر از علاوی قرار داشت، هرگونه «تقلب گسترده» در انتخابات را رد کرده بود.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، فرج حیدری، رئیس کمیسیون عالی انتخابات عراق، در پاسخ به درخواست نوری المالکی گفته که «هیچ لزومی ندارد آرا در بغداد و چند استان دیگر بازشماری شود و ما از چنین درخواستی شگفت‌زده شده‌ایم.»


وی افزوده است که کمیسیون، برای بازشماری آرا در هر حوزه‌ای که در آمار اعلام‌شده، اختلاف یا تردید وجود داشته باشد، آمادگی دارد، اما اگر اختلافی در آمار نباشد، نیازی به بازشماری آرا نیست.

کمیسیون انتخابات عراق اعلام کرده است که نتایج قطعی انتخابات تا چند روز آینده مشخص نخواهد شد، اما زمان دقیق آن را اعلام نکرده است.

مسئولان این کمیسیون می‌گویند ترجیح می‌دهند نتیجه انتخابات را در زمانی طولانی اعلام کنند، اما آنچه اعلام می‌شود، دقیق باشد.

Share/Save/Bookmark

نظرهای خوانندگان

جمهوری اسلامی در عراق هم بیچاره شد.

-- مجید ، Mar 21, 2010 در ساعت 01:00 PM

افرین به عراقیها که تصمیم گرفتند در راه عراق ازاد قد م بردارند. تو دهنی به جمهوری ولی فقیه.
احسنت
همسایه خیرخواه

-- بدون نام ، Mar 23, 2010 در ساعت 01:00 PM