رادیو زمانه

تاریخ انتشار مطلب: ۱ فروردین ۱۳۸۹

ابراز نگرانی از بازداشت رهبران طالبان

مقام‌های افغانستان در حالی که به طور رسمی، گفتگو از سوی دولت این کشور و سازمان ملل متحد با طالبان را تائید می‌کنند، اما از تاثیر منفی بازداشت شماری از مقام‌های ارشد طالبان از سوی پاکستان بر این گفتگوها نگران هستند.

شماری از رهبران ارشد طالبان افغانستان که «میانه‌رو» خوانده می‌شوند، از سوی پاکستان بازداشت شده‌اند. این بازداشت‌ها در حالی که گفتگوها برای صلح در جریان بوده، با انتقاد شدید نماینده پیشین سازمان ملل نیز مواجه شده است.

سازمان اطلاعات پاکستان همواره از سوی دولت افغانستان و کشورهای غربی، به حمایت از طالبان، به ویژه پناه دادن به رهبران این گروه متهم شده است.

تلاش‌های دولت افغانستان برای صلح با طالبان در سال گذشته شمسی و با درخواست حامد کرزی از پادشاه عربستان سعودی، برای میانجی‌گری در روند گفتگو، شدت گرفته بود.

همزمان، پاکستان شماری از مقامات ارشد طالبان از جمله «ملا عبدالغنی برادر» معاون ملا محمد عمر، رهبر طالبان افغانستان را در چند عملیات مختلف در این کشور بازداشت کرد.

تحلیل‌گران، این اقدام پاکستان را «برنامه‌ریزی شده» و نوعی «امتیازخواهی» از غرب و «کارشکنی» در روند گفتگوهایی که دولت افغانستان در آنها نقش محوری داشته، می‌دانند.

این در حالی است که مقام‌های پاکستانی اعلام کرده‌اند این بازداشت‌ها به منظور قطع گفتگوها صورت نگرفته است.

به تازگی و پس از آن که نماینده پیشین سازمان ملل در افغانستان، از این بازداشت‌ها به عنوان عامل بسته شدن کانال‌های مخفی تماس با طالبان نام برد، معاون سخنگوی رئیس جمهوری افغانستان اظهار داشت که این بازداشت‌ها روند گفتگوها را «آهسته» کرده است.

سیامک هروی گفت دولت افغانستان از گفتگوهایی که کای آیده، نماینده پیشین سازمان ملل و دیگر نمایندگان این سازمان با طالبان آغاز کرده بودند، آگاه بوده است.

Share/Save/Bookmark